Genial ide søges...

Tags:    diverse

Vi er 4 (antallet vokser) drenge i Metronware og jeg kunne godt tænke mig en god måde hvorpå vi kunne sammarbejde bedere om de projekter vi er i gang med...
Jeg kunne forstille mig det hele kørte via en hjemmeside. Den skulle man logge sig på og... Det er her problemmet er!

Hvis jeg vælger at man bare skal kunne downloade og uploade source-koderne til projekterne vil det helt sikkert gå galt hvis: "Man downloader en kode og redigere den. Men inden man får uploadet den er der en anden der har uploadet en ny version. Det vil så sige at når så jeg uploader min version bliver den andens overskrevet!"...
Det næste jeg så tænkte var at man kunne modtage en advarsel hvis der var kommet en ny version siden sidst man downloade... Så ville man vide at der var blevet tilføjet noget nyt og man ville derfor ikke uploade. Men så bliver han jo nødt til at downloade de nye source-koder og så starte helt forfra med at tilføje det man lige have tilføjet i den der var blevet for gammel... Og det er altså ikke helt fedt!

Så har jeg lidt i tankerne at man måske kunne rette på et dokument direkte på serveren... Altså at filen aldrig kommer ned på ens harddisk! Så hver gang man (online) trykker på et bogstav vil bogstavet kunne ses af andre der også retter direkte!
Der er bare 3 hager ved det:
1. Hvordan kunne man ligge hele visual basic ud på nettet så det kunne benyttes online?
2. Det vil nok også hakke en del fordi den hele tiden skulle opdatere dokumentet og hele tiden sende informationer over nettet...
3. Det ville nok også blive en dyr omgang at redigere online hvis man ikke lige har adsl eller isdn på fast måneds beløb!

Men inden bag det det flotte ydre man normalt kigger på findes der jo igen koder... Hvis du nogen sinde har prøvet at åbne en visual basic fil ville du vide at det faktisk er læse venlig tekst. Så faktisk kan du programmere i visual basic ud at have programmet (du skal bare have en compiler)...
Derfor kunne man sætte den nyeste kode til download (og hvis der er 1 inden at redigere mens man vil downloade advare den om at det muligvis ikke er den nyeste version man får ned). Så når man har redigeret den i visual basic, og fundet ud af at det er godt, kan man gå ind på nettet og tilføje de ændringer man har gjort. Og selvfølgelig skal det være så at der kun er 1 person der kan redigere i en fil ad gangen, sådan så man undgår rod...
Hagen ved denne løsning er at det ikke er helt nemt at gå ind og redigere de der underlige koder som vb's filer indeholder!

Så jeg vil faktisk bare gerne vide hvordan i andre gør det...



6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Svaret er CVS !

Du sætter en CVS server op og alle klienter kan så tilslutte sig og ændre i dokumentet - selv samtidig - serveren holder så styr på alle ændringerne.

Mange projekter hvor der er mange om koden bruger CVS systemet. Jeg har selv arbejdet med det og jeg syntes det virker fortræffeligt.

Bemærk at CVS er opstået i linux miljø'et og derfor findes der vidst kun server software til denne platform.. klient software kan godt fås til windows.

Jeg har arbejdet med C++ kode i CVS system - det er jo clear tekst.. ved ik med vb filer..

Mere info: www.cvshome.org
En udemærket klient til windows kan findes her: www.tortoisecvs.org




Ja, men hvis vb skal laves om til tekst-form bliver det jo næsten det samme som min egen ide hvor hagen ved det var: "Hagen ved denne løsning er at det ikke er helt nemt at gå ind og redigere de der underlige koder som vb's filer indeholder!"

Ellers nogle gode forslag...




Hmm, hvis du åbner fx en .frm fil i Notepad og scroller ned vil du se den kode som du har indtastet i selve VB editoren, det andet du kan se er bare de informationer som VB editoren bruger til at gemme Property værdierne for alle objekterne...
www.andreaslinks.tk - Company Site
www.ournameclan.tk - AA : O Clan site



hejsa,

Til det formål har microsoft lavet flere geniale ting,
bl.a. har de et produkt der hedder "Microsoft Source Safe", det er et program hvor du ligger og uploader & downloader sources & hvor du heletiden kan se hvem der brugte dokumentet sidst.
Udover det har de også lavet et program/system der hedder SharePoint, som er et "program", der laver et subdomæne hvor brugere logger på, og kan derefter downloade & uploade filer.

Ellers kan i lave et lille program, hvori brugeren downer sourcen, og skriver det i en lille log fil, så man altid kan se hvem & hvornår filen sidst er åbnet &/eller gemt.

1. Hvordan kunne man ligge hele visual basic ud på nettet så det kunne benyttes online?


For at gøre dette skal du til at lave en speciel server hvor du logger ind som en bruger og så har fuld adgang til hele computeren.
Microsoft har det faktisk så man kan prøve Microosft Visual Studio 2003.

Udover det er det alt for besværligt, ta'r for mange ressourcer på serveren & går for langsomt.

2. Det vil nok også hakke en del fordi den hele tiden skulle opdatere dokumentet og hele tiden sende informationer over nettet...
^^

3. Det ville nok også blive en dyr omgang at redigere online hvis man ikke lige har adsl eller isdn på fast måneds beløb!
^^^ :D


Med venlig hilsen
Ken Christensen

[Redigeret d. 20/07-03 15:49:11 af Ken Christensen]



Ja, men hvis vb skal laves om til tekst-form bliver det jo næsten det samme som min egen ide hvor hagen ved det var: "Hagen ved denne løsning er at det ikke er helt nemt at gå ind og redigere de der underlige koder som vb's filer indeholder!"

Ellers nogle gode forslag...



Ja ja, Det ved jeg skam godt... Men det andedet ville dog stadig være lidt lettere :D



Svaret er CVS !


bl.a. har de et produkt der hedder "Microsoft Source Safe"


Well...begge disse svar kunne genereliseres lidt ved at sige: Svaret er VCS (version control system). Både CVS (http://www.cvshome.org) og SourceSafe er versions styrings systemer men jeg synes ikke at nogen af disse to er optimale. Jeg var selv engang meget glad for CVS men der er kommet bedre (gratis og OpenSource) alternativer. Subversion (http://subversion.tigris.org) er det jeg bruger nu og det spiller absolut max.
Perforce (http://www.perforce.com) er også udemærket men er licensbaseret....der er noget med at det er gratis til ikke komercielt brug for et X antal klienter....læs selv om det.
Personligt vil jeg anbefale Subversion.



t