Opret indlæg, gem tags og kategorier

Tags:    php

<< < 12 > >>
Jeg tænkte om ikke I kunne belyse mit spørgsmål omkring at indsætte data i 3 forskellige tabeller

På min side har man mulighed for at oprette et indlæg og derefter vælge op til flere kategorier

Derefter kan man skrive nogle tags der relatere til sit indlæg, hvor 10 f.eks. er maximum.

Her er mit spørgsmål

Når jeg så opretter et indlæg og indsætter først indlæg i "Posts" tabel derefter indsætter den 10 nye rows i "PostsTags" og efterfølgende "PostsCategories"

Er det en dårlig måde at gøre det? En forspørgelse kan jo komme til at køre et indsæt script der indsætter 15 gange på samme tid?

Jeg vil nemlig gerne undgå at kun at gøre brug af Posts og derefter have en row der hedder tags og kategori og derefter separere dem ved at bruge et komma. Ved at have 3 forskellige kan jeg også søge efter tags eller kategori

Håber I forstår, ellers vil jeg gerne forsøge at uddybe mig anderledes :-)

Hav en dejlig Fredag.



13 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du er uforsigtig ender du ud i følgende

INSERT INTO post_category (post_id, name) VALUES (1, 'Test')
INSERT INTO post_category (post_id, name) VALUES (2, 'Test')
INSERT INTO post_category (post_id, name) VALUES (3, 'Test')
INSERT INTO post_category (post_id, name) VALUES (4, 'Test')
INSERT INTO post_category (post_id, name) VALUES (5, 'Test')

Dvs. du har 5 kategorier der hedder det samme. Skal du endelig have 1 til mange relationer, skal du vende den om, så det er din post der får et category_id. Vil du have Wordpress hvor relationer, hvor det er mange til mange relationer, så er du nødt til at have en mellemtabel.

På ovenstående eksempel, forestil dig at jeg gerne vil ændre navn fra Test til Test2, derved skal du gennemtrævle alle rækker for at finde de steder hvor der står "Test". Det kan også være at alle posts med tagget "Rød".

Datamæssigt og søgningsmæssigt er det altid bedst af have så få data at søge i som muligt. Det får du ved at eliminere gentagelser.



Men jeg kan jo også ende ud i en

INSERT INTO post_category (post_id, category_id) VALUES (1, 3)
INSERT INTO post_category (post_id, category_id) VALUES (2, 3)
INSERT INTO post_category (post_id, category_id) VALUES (3, 3)
INSERT INTO post_category (post_id, category_id) VALUES (4, 3)
INSERT INTO post_category (post_id, category_id) VALUES (5, 3)


Eller er det mig der måske ikke helt forstå det?

Kan du evt. prøve at forklare det på en lidt anden måde? :-P




Indlæg senest redigeret d. 09.03.2016 18:39 af Bruger #17509
Årh jeg beklager, men jeg havde misforstået dit spørgsmål

Selvfølgelig giver det mening af have ID på category og tag, så jeg kun skal ændre det et sted og ikke køre en masse querys.

Nu giver det mening.

Tak for hjælpen, det betyder virkelig meget :-)



<< < 12 > >>
t