software license

Tags:    license licensens

Hej,

Jeg står med en eksamens case hvor vi skal lave et produkt (hjemmeside) for en kunde, vi skal give dem vores kode så de kan give os feedback, men er der en eller anden licens vi kan smide på sådan de ikke kan bruge det i production uden vores tilladelse?

på forhånd tak.



7 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Lav et dokument de skriver under på. Hvis det bruges efter den dd/mm/åååå så koster det 50.000 kr. eller noget i den retning. For hvis du giver dem source-koden er det lidt svært at undgå at de kan bruge det hvis får lyst.



Lad mig lige forstå dig ret.

Et firma skal ofre tid og ressourcer på et hold studerende uden erhvervserfaring, så de på (sikkert alt for) kort tid kan udvikle en hjemmeside og samtidig også skal lave projektrapport til deres eksamen...og så vil I ikke tillade dem, at de til gengæld bruger det?

Var det mit firma, havde jeg nok allerede der sagt farvel og tak.



Indlæg senest redigeret d. 18.04.2016 13:47 af Bruger #2695
Lad mig lige forstå dig ret.

Et firma skal ofre tid og ressourcer på et hold studerende uden erhvervserfaring, så de på (sikkert alt for) kort tid kan udvikle en hjemmeside og samtidig også skal lave projektrapport til deres eksamen...og så vil I ikke tillade dem, at de til gengæld bruger det?

Var det mit firma, havde jeg nok allerede der sagt farvel og tak.


Det er nu helt normalt at man skriver under på at man ikke bruger det ELLER at man bruger det på eget ansvar. Jeg har selv siddet som virksomhed og havde ikke et problem med det.





Har aldrig hørt om nogen der ville skrive under på at man ikke ville bruge det som man hjalp de studerende med at udvikle for sig.



Robert, nu er det sådan vi ikke selv måtte vælge vores klient, og for mig føles det som gratis arbejde efter som
vi skal forbedre en side de har i forvejen. og det er os der skal hjælpe dem og ikke omvendt.

har lavet web i 10år og er der bare for at få et papir så jeg kan undervise

ellers må jeg jo bare lave en self-destruct method sådan siden dør et par mdr efter hand-in.



Robert, nu er det sådan vi ikke selv måtte vælge vores klient, og for mig føles det som gratis arbejde efter som
vi skal forbedre en side de har i forvejen. og det er os der skal hjælpe dem og ikke omvendt.

har lavet web i 10år og er der bare for at få et papir så jeg kan undervise

ellers må jeg jo bare lave en self-destruct method sådan siden dør et par mdr efter hand-in.


Og har de koden til det i har lavet er det jo umuligt at gøre noget ved det ;-)

Langt bedre løsning, hold det helt lavpraktisk. Lav et simpelt skriv, hvor i 1) takker virksomheden for den tid de har brugt på jer, og 2) nævner, at den udleverede kode naturligvis er omfattet af ophavsretten, som tilhører jer.

Der er ikke noget hokus pokus i det her, men måden i formulerer jer på vil også afspejle jeres professionalisme. Robert har en god pointe, virksomheden har brugt tid og resourcer på jer, og uforagtet din erfaring og kunnen, så kan du opnå det du vil med et respektfuldt skriv (som måske oven i købet kan lede til et efterfølgende salg af licens til virksomheden? hvem ved?).

Mine $.02.



Sagen er det firma er en konkurrent til min arbejdsplads og jeg ønsker ikke at de skal bruge vores løsning (gratis eller betalt), jeg ser det bare som en skole opgave der skal løses.

Fandt ud af vi giver koden til skolen og ikke kunden, så der brude ikke være noget problem, kunden giver feedback på løsningen som er på vores server.

Kan godt se i tror de har brugt tid og resurser på os, men det føler jeg slet ikke de har. - det er helt klart bare en måde at få gratis arbejdskraft på, det semester over os havde samme case, og nu skal vi forbedre den løsning de lavet.



t