Bedste sprog at programmere en app i?

Tags:    app

Bedste sprog at programmere en app i?

Og hvorfor?




6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det afhaenger meget af, hvilken slags app vi snakker om og i hvilken sammenhaeng din app skal benyttes osv. Du bliver noedt til at uddybe dig noget mere for at faa et fornuftigt svar. Dit spoaergsmaal vil vaere tilsvarende, hvis jeg spurgte: "Hvilken bil er bedst at koere i?".




Hvis du vil lave spil vil jeg overveje at bruge C# i Unity. Unity er gratis og den understoetter mange platforme.

Hvis det er mere foretnings apps du vil lave, vil jeg nok vaelge at skrive dem fra bunden. For Android er det Java og for iPhones/iPad er det object-c.

Men det afhaenger igen af, hvilke features dine apps skal havde, samt din bruger gruppe osv.

Jeg ville nok ogsaa overveje om det er native app der er behov for kontra web-loesning. Som sagt jeg ved intet om hvad du lave, saa det er meget begraenset hjaelp jeg kan give.




Indlæg senest redigeret d. 09.10.2016 23:08 af Bruger #1474
Du har helt ret.

Hvis eksempelvis jeg skulle lave en budget app kontra hvis jeg skulle lave et spil?

Er det stadigvæk for upræcist?



Det var blot generelle overvejelser. Tak for input.



Du kan skrive hybrid-apps i HTML5 Stack (flere frameworks findes til at gøre det, herunder Sencha Touch, AngularJS, jQuery Mobile samt mange andre). Disse kan konverteres til native apps via f.eks. PhoneGap. De har den fordel at de er platforms-uafhængige, og kan ofte vise sig at være en god løsning. Derudover er udviklingen på det område kommet langt, og det fungerer egentlig ganske fint idag.

Vil du kode native apps direkte er der umiddelbart 3 platforme du kan/bør koncentrere dig om, alt efter hvilken app du vil lave:

iOS (iPhone/iPad): Objective-C, Swift (du bør se nærmere på dette hvis du vil lave apps til iPhone)
Android: Java (AndroidSDK)
Windows: C# (.NET familien)

Dit udgangspunkt bør ikke være hvilket sprog, men hvilken app du skal lave. Hvis det er med henblik på at lære et sprog, så kan du tage udgangspunkt i listen ovenfor.



Jeg vil lige tilføje, at man sagtens kan lave Android-apps i C#. Jeg har lavet adskillige i Visual Studio med C#, og der er også en funktion, der ser ud til at porte til iOS (stadig et C#-projekt). Den har jeg dog ikke benyttet endnu, da jeg selv bruger Android.

Derudover er der også de nye "Universal Windows Applications," der kan køre på Windows 10, Windows Phone 10 og en Windows Tablet.



t