On eller off-page SEO?

Tags:    seo

Hej alle,

Jeg hjælper en kammerat med denne hjemmeside: Simonfrom.dk

Vi vil gerne ranke højere i den organiske søgning i Google, men har lidt svært med SEO’en, som vi ikke til fulde forstår at udnytte.

Jeg er godt klar over, at man groft sagt deler SEO op i on – og off-page.

Kan I give mig nogle råd til, hvad der i første omgang bedst kan betale sig at beskæftige sig med?

På forhånd tak!




9 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Rasmus.

Jeg har arbejdet med SEO snart i 8 år.
Det første i/du skal koncentrere jer om er at få skabt ordentligt indhold. Alle de små faktorer som indgår i SEO skal være på plads. Titler, beskrivelser, H1, H2 osv.. Intern linking mellem jeres forskellige sider, billeder med alt tag og mange mange flere. Hvis du gerne vil lære SEO så vil jeg anbefale dig at købe bogen SEO lex 17 Det er en ordenlig moppedreng af en bog. Men den forklare dig alle tingene på sådan en måde at min søn på 5 år vil næsten kunne forstå den.

Bogen er skrevet af manden Thomas Rosenstand, han er en af Danmarks hvis ikke verdens førende indenfor SEO.




Der er en god guide her:

https://www.waimea.dk/faq/seo-faq

og her:

https://www.waimea.dk/seo
https://www.waimea.dk/blog/seo/seo-for-nybegyndere-en-simpel-guide-til-seo.html

Håber det kan bruges til en start :-)



Indlæg senest redigeret d. 29.04.2017 11:42 af Bruger #21522
Hej Rasmus.

Jeg hedder Mikael og arbejder til dagligt som Seo-konsulent hos Online marketing bureau - Seo-service

Før dit off page vil fungere optimalt rådes du til at starte på dit onpage.
Jeg kan se dit domaine Simonfrom.dk er lavet i wordpress, så først og fremmest ville jeg hente det plugin der hedder Seo yoast. Dette plugin hjælper dig med at få et overblik når du laver dine Meta titler, og viser dig hvor lange de må være, som er her hvor du placere de søgeord du gerne vil rangere på i google. Under din title tilføjer du en beskrivelse som forklare om "denne side" og heri indgår du også 1 til max 2 gange dit søgeord fra din title i. Der er nogen retningslinjer som du kan læse mere om her https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=da.

Grunden til man ikke må bruge sit søgeord mere, er fordi det indenfor seo verdenen kan blive taget som det vi kalder søgeords kannibalisme. Dette opstod da google fandt ud af i sin tid, at mange begyndte at "spamme" søgeord i deres titler og beskrivelser sågar også "keywords" som er relevant nu.

Du må max på det samme søgeord pr landings side 1 gang, da du kan risikeret at google skifter mellem dine landings sider når man søge på det "specifikke søgeord" og hermed kommer du til at springe frem og tilbage i placeringer, da google ikke kan finde ud af hvilken side giver mest relevant information til brugeren.

Efter dine Meta titler, går du igang med H1 overskrifterne. Her må du også max have 1 pr landings side, hver H1 skal have søgeord indgået. Så hvis du fx sælger cardigans tager vi som eksempel. Så har du en meta title der hedder Cardigans | Stort udvalg & køb billigt online - Simonfrom.dk

I din H1 title på siden hvor du sælger de her produkter, skal din H1 title så have søgeordet "Cardigan" indgået. Det kunne også godt bare være selve søgeordet "Cardigan"

H2 titler, H3, H4 osv. Er irrelevant iforhold til hvor mange du bruger, såvel du kun bruger 1H titel pr side. Selvfølgelig skal de komme der ned af, så du stadigvæk har H1 den mest relevante title, H2 den sekundære mest relevante title osv.

Når du så har lavet dine Meta titler & dine H1 titler. Så skal du kigge på dine Urler.

Igen med eksemplet Cardigans, så skal din url hedde det samme som søgeordet. Så simonfrom.dk/cardigans

Dette kan også gøres i Wordpress, hvis du vil lave specifikke urler. Man skal bare huske på hvis man har en side der allerede rangere godt på de specifikke søgeord på urler der ikke passer og man derefter begynder at rette dem til, skal det gøres med et "redirect" her kan du hente det plugin til wordpress som hedder "redirection". Grunden til at man ikke bare må ændre urler uden at lave redirect er hvis du lige pludselig ændre din url som dit søgeord er rangeret på, så får du det der hedder en 404 fejl og dermed kan google ikke finde din side. Det man gør i redirection er at linke den gamle url til den ny og dermed henviser man google til at denne url altså er den samme som før, og indholdet kan findes her.

Der er meget mere i forhold til onpage, men dette er det basiske du hvertfald skal starte med, før din onpage virker optimalt.

herunder kommer der også

Yderligere onpage:

Hastighedoptimering
Mobilvenlighed
Brugervenlighed
Længde og relevans af tekster.
Intern linkbuilding - Som overstående @Rosenborg også forklare.

Hvis vi så tager Offpage

Så er der mange faktorer der spiller ind, men største delen indenfor offpage er linkbuilding som er alpha omega, Du kan læse mere her om hvordan du starter her:
http://seo-service.dk/linkbuilding/

Når du får en forståelse af Linkbuilding, så pas på med hvordan du bruger det, da det både kan være en god ting og en dårlig ting, i den forstand hvordan du opbygger din linkprofil (Hjemmesides troværdigheds index).

Hvis du fx. laver 50 links om dagen fra alle sider du kan finde på nettet til din egen siden, får du hurtigt det der hedder crash n burn effekten, her kommer du hurtigt op på dine søgeord (måske) men du er også 100% sikker på at google udelukker din hjemmeside permanent fra deres søgeresultater.

Linkbuilding med måde, og du er godt på vej med dine søgeord. Arbejd for det istedetfor at tage det lette valg altid. Hellere relevante links end ikke relevante links også mange af dem.


Hvis du vil vide mere kan du altid kontakte mig på min mail. Den kan findes på vores hjemmeside.













Man kan godt dele det op i onpage og offpage seo - men de går hånd i hånd. Man kan heller ikke vælge om man vil sætte dæk eller fælge på sin bil - begge er nødvendige :)



Hej Rasmus,

For at gøre det simpelt, så vil jeg anbefale følgende steps:

1) Lav en søgeordsanalyse - udvælg hvad I vil findes på
2) Lav en konkurrentanalyse - find ud af hvad der er sandsynligt at ranke på
3) Opsæt on page med godt dybdegående indhold
4) Undersøg og tag action på off page muligheder - linkbuilding og omtale

Hverken off- eller on page kan udelades.

Derudover kan I se på plugins til Wordpress, blandt andet til hastighedsoptimering og andre tekniske ting I kan optimere på.

Håber det kan bruges og god arbejdslyst :-)



Hej Rasmus

Mit bud, er helt bestemt at starte med on-page delen. Jeg har flere gange hørt, at links har mest værdi når "der er noget at linke til". Og det giver vel også god mening? Hvis man linker til en dårlig brugeroplevelse eller et kort stykke indhold - så går det imod statistikkerne, med at omfattende indhold får flest links og delinger.

For at blive klogere kan du prøve at læse om søgemaskineoptimering på https://www.riismedia.dk/seo/ og https://obsidian.dk/specialer/seo/.

Når du så begynder at have noget rigtig godt indhold på siden, kan du begynde at arbejde med linkbuilding - men pas på med at lave for mange links. Få, gode links er vejen frem for næsten alle - efter min erfaring. Håber det hjælper dig lidt videre og gør dig klogere :-)



Hej Rasmus :-)

Du kan gøre rigtig mange ting, som der også bliver nævnt.

Jeg anbefaler at kigge på din branche, da SEO (Søgeordsoptimering) i dag er blevet meget branche fikseret. Det betyder du skal se på, hvad dine konkurrenter gør og hvorfor de ligger højere end dig på diverse søgemaskiner.

Men byg nogle links og styrk din linkprofil - det er altid en god start :-)

https://heymate.dk/seo/



Indlæg senest redigeret d. 17.05.2018 13:54 af Bruger #22051
Hej Rasmus :-)

Du kan gøre rigtig mange ting, som der også bliver nævnt.

Jeg anbefaler at kigge på din branche, da SEO (Søgeordsoptimering) i dag er blevet meget branche fikseret. Det betyder du skal se på, hvad dine konkurrenter gør og hvorfor de ligger højere end dig på diverse søgemaskiner.

Men byg nogle links og styrk din linkprofil - det er altid en god start :-)

Endnu en omgang spam


Utrolig ofte at SEO folk lige kommer forbi et indlæg der er et år gammel. Er det den eneste måde at I kan arbejde på?



Bortset fra spam artikler, er det et interessant emne.





t