Php eller ASP?

Tags:    diverse

Et hurtigt spørgsmål...?

Hvad er at foretrække? php eller asp?
Og hvad er de store forskelle?

mhv Kent



6 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg vil helt klart foretrække PHP.
Den første og bedste grund er at det er gratis og hosting af PHP er også en del billigere.

De 2 sprog kan vel generelt det samme tror jeg, men jeg kender ikke til ASP.





ASP er lang mere besværligt. Prøv at sammenlign en PHP artikel og en ASP artikel - om det samme emne vel at mærke.

--
Ronni Egeriis - squirrel development: http://sqdev.dk/



Hastighed! Hvis man bruger PHP og MySQL (database) går det utrolig hurtigt. Bl.a. på grund af den integrerede MySQL-håndtering, der er i PHP.

Ingen skjulte omkostninger. Man kan lave en PHP-webserver for 0 kr. softwaremæssigt (PHP kan afvikles på Linux, men også på Windows, hvis man ønsker det), mens man med ASP skal køre det på Windows og bruge Microsoft webserver. Alt dette software koster penge. Også ved fx udvidelser ved ASP kræves omkostninger - og de er som regel dyre.

PHP har en enorm mængde af indbyggede funktioner. Dvs., at til næsten enhver ting, man skal udføre, er der en indbygget funktionen i PHP til det. I ASP kan man nemt, især i komplicerede tilfælde, komme ud for, at man selv skal lave den.

PHP er et såkaldt OpenSource-programmeringssprog. Det betyder, at der ikke er nogle firmaer, der "ejer" det. Man kan kompilere PHP med de moduler, man ønsker, og man kan derfor lave en webserver, der kører optimalt. Hvis man bruger ASP er man tvungen til at bruge Microsoft - og de har så at sige "skovlen under én". Ved PHP er man sin egen, og kan gøre med det, hvad man vil.

mikl | mikl@mikl.dk | MSN: mikl@mikl.dk



ASP er database uafhængig... Dette er PHP ikke.
Dette betyder at du i ASP ikke skal skrive en bestem "vendor" foran et database kald, som i PHP.

eks.
I PHP:
$sql = mysql_query("select * from Bruger");

I ASP:

strSQL = "select * from Bruger"
set rs = conn.execute(strSQL)

Så der er jo fordele og ulemper ved det hele.
ASP har nok lige så mange indebygget funktioner som PHP har, men det er jo en smags sag... Hvad programmere du i nu? VB eller Delphi(pascal) ? Hvis det er svaret ville jeg vælge ASP, eller tag PHP...

Det kommer jo også an på hvad du vil prøve... Jeg koder i dem begge (dog mest i PHP, da min server kører linux), og jeg synes ikke det er det store problem at skifte imellem dem. Men det er jo op til dig.

-------------------------------
Hilsen Jimmi Westeberg
http://www.westsworld.dk



du kan da også bare lave i php?

$dbQueryFunc = "mysql_query";
$SQL = "SELECT * FROM tabel";
$query = eval($dbQueryFunc . "(" . $SQL . ")");

Bare for at drille :) Men ja, det er sværere i PHP - men man kan så også spørge sig selv, om det er nødvendigt?



Tak for de mange gode svar!
Jeg tror bare jeg går i gang med PhP, først og fremmest fordi de minder om hinanden og fordi det er gratis :P
men tak for hjælpen alle :)

Mvh Kent!



t