Kategori i artikelsystem

Tags:    php

Jeg har et artikelsystem som kører over database. Fx. har atiklen med id nr. 1 denne url: vis_artikel.php?id=1

Men hvordan deler jeg det hele op i kategorier?. Fx. sådan at en oversigt over php-artiklerne har denne url: vis_artikler.php?kat=1

På forhånd tak.
c:)

--
Soccoro



5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Soccoro...

>Jeg har et artikelsystem som kører over database. Fx. har atiklen med id nr. 1 denne url: vis_artikel.php?id=1
>Men hvordan deler jeg det hele op i kategorier?. Fx. sådan at en oversigt over php-artiklerne har denne url: vis_artikler.php?kat=1

Jamen så giver du også bare hver artikel en kategori, ligesom hver artikel har et ID. Hvis du er rigtig smart, laver du en ny tabel med kategorierne. Den skal kun indeholde et ID og en kategori, fx:

<pre>
ID Kategori
--------------------
1 Delphi
2 ASP
3 Java
--------------------
</pre>

Når du så indsætter en artikel i databasen, indsætter du også det rigtige kategori ID. Så kan du så slå op i databasen og vise Delphi artikler vha. kategori ID nr. 1 osv.

Håber det er til at forstå :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster



<quote>Hej Soccoro...

>Jeg har et artikelsystem som kører over database. Fx. har atiklen med id nr. 1 denne url: vis_artikel.php?id=1
>Men hvordan deler jeg det hele op i kategorier?. Fx. sådan at en oversigt over php-artiklerne har denne url: vis_artikler.php?kat=1

Jamen så giver du også bare hver artikel en kategori, ligesom hver artikel har et ID. Hvis du er rigtig smart, laver du en ny tabel med kategorierne. Den skal kun indeholde et ID og en kategori, fx:

<pre>
ID Kategori
--------------------
1 Delphi
2 ASP
3 Java
--------------------
</pre>

Når du så indsætter en artikel i databasen, indsætter du også det rigtige kategori ID. Så kan du så slå op i databasen og vise Delphi artikler vha. kategori ID nr. 1 osv.

Håber det er til at forstå :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster</quote>

Hvis man nu f.eks på vis_artikler.php?kat=1 skriver mysql_query ("select * from artikler where kat=$kat")

Hvordan sikrer man sig så at det fx. er kategori 1 der bliver inkluderet istedet for kategori 3??
--
Soccoro



Hej Soccoro...

>Hvis man nu f.eks på vis_artikler.php?kat=1 skriver mysql_query ("select * from artikler where kat=$kat"). Hvordan sikrer man sig så at det fx. er kategori 1 der bliver inkluderet istedet for kategori 3??

Jamen hvis du har en side, hvor kun fx kategori 1 er vist, er der jo ikke mulighed for at klikke på andre artikler end dem fra den kategori??

Men hvis du på vis_artikel.php (eller hvad du nu kalder den) vil være sikker, kan du jo bare lave et dobbelttjek, altså:

<pre>mysql_query ("select * from artikler where kat=$kat AND id=$id");</pre>

Ellers er jeg ikke helt sikker på hvad du mener?

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster



<quote>Hej Soccoro...

>Hvis man nu f.eks på vis_artikler.php?kat=1 skriver mysql_query ("select * from artikler where kat=$kat"). Hvordan sikrer man sig så at det fx. er kategori 1 der bliver inkluderet istedet for kategori 3??

Jamen hvis du har en side, hvor kun fx kategori 1 er vist, er der jo ikke mulighed for at klikke på andre artikler end dem fra den kategori??

Men hvis du på vis_artikel.php (eller hvad du nu kalder den) vil være sikker, kan du jo bare lave et dobbelttjek, altså:

<pre>mysql_query ("select * from artikler where kat=$kat AND id=$id");</pre>

Ellers er jeg ikke helt sikker på hvad du mener?

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster</quote>

Jeg er i tvivl om hvordan vis_artikler.php skal se ud!! :(
--
Soccoro



Hej Soccoro...

>Jeg er i tvivl om hvordan vis_artikler.php skal se ud!! :(

Jamen der skal du jo bare vise artikler fra en speciel kategori! Fx her på Udvikleren, der har hvert link i menuen til artikler, sit eget ID. På Udviklerens vis_artikler side, bliver der så bare kigget i databasen efter den kategori, som vi har fået fra menuen, altså:

<pre>mysql_query("select * from artikler where kategori='$kat'");</pre>

Derefter spytter vi bare artikler ud, fra det query. Den slags ved du jo godt hvordan man gør, ellers så kig i mine PHP/mySQL artikler! As simple as that :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster



t