At finde en tur (SVÆR)

Tags:    php

Jeg har et lidt stort problem. Jeg er lidt nybegynder til Mysql - Kan finde ud af at hente og sende, til og fra mysql via PHP.

Problemet ligger i at jeg er ved at spille et spil, hvor der er ret mange veje man kan rejse på, og de er svære at huske. Til det er jeg igang med at lave et lille php script som skal kunne regne det ud for mig.

Jeg har lavet en lille table med række værdierne: id, from1, to1

Det jeg har gjort er at lægge disse ind i from1 og to1

Denon - Rience
Rience - Forty
Forty - Takel

Dette er en af rejserne som ligger i hver sin række.

Hvordan får jeg den til at udregne hvordan jeg kommer fra Denon til Takel Fx????

Og hvis der kommer flere ruter, hvordan får jeg den så til at vise den korteste???

- - - - - - -
Evilfish - Bliv ikke skræmt af navnet! :-)
www.1vs1.dk[Redigeret d. 04/10-02 17:16:32 af Rune Liljegren]



6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 9 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ok. Hvis jeg har forstået det rigtigt, skal du finde en "vej" mellem 2 destinationer, og du skal finde den kortest mulige vej.

Jeg kan skrive hvordan det kan gøres, og hvis du har brug for hjælp til selve kodningen kan jeg også give en hånd der.

Du har en base med id, startsted og destination:

Du har et aktuelt startsted ( der du vil starte fra )
Du har en endelig destination ( der du vil slutte )
Du har en midlertidlig destination ( der du kan komme til fra dit aktuelle startsted )

sålænge rejsen ikke er fundet gør du:

Først ser du om der findes 1 post hvor din nuværende midlertidlige destination er angivet som startsted og din endelige destination er destiantion.

Hvis det er ok, er rejsen færdig

Hvis ikke

Vælger du alle poster i databasen, der indeholder din midlertidlige destination som startsted og som har en destination, som du ikke har brugt før.

Så kører du igennem indtil du har fundet et mål.

Dette burde give den hurtigste rejse da den tager et spring ad gangen.