Skrive online / offline til db ved logind...

Tags:    php

<< < 12 > >>
Hejsa..

Jeg vil gerne ha at min php kode skriver til min db en status på brugeren (online / offline) når personen logger ind... Desuden vil jeg gerne ha skrevet et log ind tidspunkt...

Ville bare høre om dette er 'smart' at gøre, eller om der er en nemmere måde at gøre det...

har tilføjet følgende i min db:

sidste_login, datetime, 0000-00-00 00:00:00
profil_status: varchar(6), offline (<= standard værdi)

har så prøvet at tilføje følgende i min login-ok.php:
Fold kodeboks ind/udKode 

Kan bare ikke få ovenstående tilføjelse til at virke...
Har valgt at placere det der, da jeg tænkte at det skulle stå EFTER db'en har fundet ud af at brugeren findes, så man ikke får en masse bøvl med det...

Herefter vil jeg gerne ha to if-sætninger...:

Den ene skal checke om brugeren er online i db'en, hvis ikke, så smides brugeren tilbage til index.php... Det er meningen at koden skal kunne inkluderes på alle sider der skal beskyttes af log ind funktionen...

Den anden if sætning skal inkludere right.txt eller right2.txt...

Til online / offline havde jeg forestillet mig noget allá:

mysql_query("select profil_status FROM users WHERE brugernavn = '$_SESSION[brugernavn]'")
or die (mysql_error());

if ($profil_status = offline) {
echo '<meta http-equiv=refresh content=0;URL=http://www.graus.dk/index.php>';
} else {
echo " ";
}

og til inkludering af menu'er:

mysql_query("SELECT profil_status FROM users WHERE brugernavn = '$_SESSION[brugernavn]'")
or die (mysql_error());

if ($profil_status = offline) {
echo 'include("right.txt")';
} else {
echo "include("right2.txt")";
}

Nogen der kan hjælpe mig lidt videre med dette???

På forhånd tak :)

Daniel Grau

ps: hov.. kom forresten i tanke om noget... Det måske ikke så smart en ide at skrive online / offline til db'en.. for hvis folk bare lukker vinduet, så ændres online jo ikke til offline... Nogen der har lidt hjælp til hvordan det f.eks kan gøres med sessions...?? Eller noget andet...

[Redigeret d. 16/05-04 19:22:40 af Daniel Grau]

11 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
ka ik lige skrive scriptet... men du åbner sæ'føli først din DB, så siger du noget med "update set sidst_online = 'online' where datediff('n', db_date,Now()) > 20

sådan noget lignende...

Ok takker... kigger lige lidt på det, eller forhører mig hos nolge andre :)

I orden! her er en linie at lege med...

mysql_query("UPDATE users SET profil_status = 'offline' WHERE datediff('n', [dit sidst_online felt],Now()) > 20'");

Takker :)
Har bare ikke fået sidste_login til at virke endnu... Får ingen fejlmeddelelse... :S

hvordan virker det ikke...?

<< < 12 > >>
t