Opret database

Tags:    asp

Nu har jeg søg overalt og må tyge til jer som de sidste eksperter.
Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af at oprette en database online, jeg ved man kan oprette tabeller og kolonner men jeg ved ikke med en access database's oprettelse.



3 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Nu har jeg søg overalt og må tyge til jer som de sidste eksperter.
Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af at oprette en database online, jeg ved man kan oprette tabeller og kolonner men jeg ved ikke med en access database's oprettelse.


Du kan sagtens kode en access database fra asp (læs: vbscript). Det kræver blot at ADO Extensions(ADOX) er installeret på serveren, workstation - eller hvor IIS nu engang befinder sig. ADOX blev frigivet sammen med ADO 2.1 og bør kunne, hvis den ikke er installeret på samme maskine som IIS, hentes kvit og frit fra www.microsoft.com/data/download.htm. Hvis ikke den ligger i en MDAC version så led efter en MDAC SDK.

Der er selvfølgelig en bunke fejl der kan opstå, men jeg går udfra at du checker adgangskriterier, læse/skrive/slette rettigheder og sidst men ikke mindst for om databasefilen findes i forvejen...
Du skal vide at hvis du har sat specielle adgangskriterier, og/eller pillet alt for meget ved Microsofts egen holdning til hvem der har læse/skrive/rettigheder til c:\\temp eller hvad maskinens temp directory hedder, kan det forvolde et par timer med alvorlig hovedpine.

Den korte version ser således ud:

dim oAccMDB
set oAccMDB = server.createobject("ADOX.Catalog")
oAccMDB.Create "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=c:\\temp\\TomAccessFil.mdb;Jet OLEDB:Engine Type=5;"
set oAccMDB = nothing

Hvilket bør give dig en fil der hedder TomAccessFil.mdb i c:\\temp\\ og som er i Access2000 format (hvilket pudsigt nok er access filformat version 4 og svarer til Engine Type=5, mens access97 er filformat version 3.5 og derfor svarer til Engine Type=4 - forvirringen er total :-|)

/VBMax



Nu har jeg søg overalt og må tyge til jer som de sidste eksperter.
Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af at oprette en database online, jeg ved man kan oprette tabeller og kolonner men jeg ved ikke med en access database's oprettelse.


Jeg er ikke helt, men næsten, sikker på at det ikke kan lade sig gøre i Access... Det er (forholdsvis) nemt i SQL Server, men nok ikke i Access... Desværre...

"Time is nature's way of stopping things from happening all at once"



Nu har jeg søg overalt og må tyge til jer som de sidste eksperter.
Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af at oprette en database online, jeg ved man kan oprette tabeller og kolonner men jeg ved ikke med en access database's oprettelse.


Hej,

Jeg vil give Jannik ret, men undersøger det lige.

- Kim Pedersen



t