hvad er xml...

Tags:    xml

Jeg har læst de artikler der er under denne teknologi...
og sådan som jeg har forstået det er xml, xsl og xpath serverside teknologier, og det kan jeg ikke forstå...
passer det (er xml, xsl og xpath serverside teknologier?)????

og hvis det ikke passer hvordan kan browseren så få html???

og når der i artiklerne er skrevet om et asp script... er der så tale om at det er det asp script der oversætter xml og xsl koden til html hvis clientens browser ikke understøtter xml???

kræver xml serverside understøttelse???
jeg ved at wml er en del af xml og kræver serverside understøttelse...

kender i evt. nogle tutorials.. på xml.. jeg skal til at arbejde med .Net platformen og tror at xml kan blive relavant der....

men inden det skal jeg lige have lavet en nu hjemmeside....
og lige nu overvejer jeg at lave det i xml....

jeg har også arbejdet med svg og ved godt at det er en del af xml... jeg også godt at det er w3c der har lavet xml og kan derfor ikke forstå hvis det ikke er en client teknologi....

Mvh. Jop...



3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har læst de artikler der er under denne teknologi...
og sådan som jeg har forstået det er xml, xsl og xpath serverside teknologier, og det kan jeg ikke forstå...
passer det (er xml, xsl og xpath serverside teknologier?)????

og hvis det ikke passer hvordan kan browseren så få html???

og når der i artiklerne er skrevet om et asp script... er der så tale om at det er det asp script der oversætter xml og xsl koden til html hvis clientens browser ikke understøtter xml???

kræver xml serverside understøttelse???
jeg ved at wml er en del af xml og kræver serverside understøttelse...

kender i evt. nogle tutorials.. på xml.. jeg skal til at arbejde med .Net platformen og tror at xml kan blive relavant der....

men inden det skal jeg lige have lavet en nu hjemmeside....
og lige nu overvejer jeg at lave det i xml....

jeg har også arbejdet med svg og ved godt at det er en del af xml... jeg også godt at det er w3c der har lavet xml og kan derfor ikke forstå hvis det ikke er en client teknologi....

Mvh. Jop...


XML er så vidt jeg husker, Microsofts oversættelse af html eller sådan noget.. Det er derfor det er blandet med ASP

________________________________
www.ssjpride.dk



det tror jeg ikke efter som at w3c har lavet xml...
jeg har læst artiklerne under denne tråd...
og der står at xml ikke har nogen formatering...

når skidt med det jeg har droppet iden og arbejder med html i stedet for....

Mvh. Jop...





XML er en måde at indkapsle data på. Simple! Det har ikke nødvendigvis noget med internettet at gøre, der findes mange programmer idag som bruger XML-filer istedet for INI-formatet til at gemme deres programindstillinger (eks. Dreamweaver og Winamp3). XSLT er så et transformationssprog der høre til XML, og kan 'omforme' informationene i XML-filen til noget mere brugbart som i internettets tilfælde for det meste er HTML. Denne transformation er ikke knyttet til hverken serverside eller clientside, men kan foregå begge steder. Personligt gør jeg det, at jeg lægger hele sitets layout ned i en XSLT-fil, for så kan jeg skrive alle de sider jeg vil, uden at skulle røre layoutet én eneste gang.
Filosofien i XML er netop at man adskiller data og præsentation, ligsom jeg gjorde det på mit netsted: layout i XSLT-filer, og informationer i XML-filer.
I praksis virker det ved at browseren downloader min XML-fil, i denne fil er der en 'Process Instruction' (PI) som fortæller browseren, at XML-filen skal formateres efter de regler der findes i eks. layout.xsl - så downloader browseren også denne fil og udføre en transformation. Resultatet af denne transformation bliver en HTML side som indeholder layoutet fra layout.xsl og informationer fra den givne XML-fil.

De fleste andre teknologier, såsom XPath, er primært til for at hjælpe og udvide XSLT, og give det bredere funktionalitet.

Håber det hjalp på forståelsen

- karmazilla -



t