Æ, Ø og Å i XML filer

Tags:    xml

Jeg har en serie xml filer med navne på forskellige musik numre, udenlandske som danske, og de danske indeholder nogen gange æ, ø og/eller å.
Jeg bruger disse filer til en mp3 afspiller i flash, derfor er det ikke helt browser uafhængigt.
Hvis et af disse tegn forekommer, kan IE ikke parse filen, og min player vil ikke loade den.
FF kan godt parse den, men den kan ikke læse disse tegn.

Hvad skal mit charset være i min xml fil, hvis det da er det der er problemet, hvis ikke, hvad kunne problemet så være? Og hvordan kan jeg fikse det, så jeg kan bruge disse danske tegn.

Mvh Bob



6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
hvis du bruger utf-16 så kan du skrive æøå lige så tosset du vil. så behøver du ikke bruge ø eller lignende, den kan godt kende dine special bogstaver, det er netop det unicode er der for. Hvis du kun vil bruge latinske bogstaver og de få variationer de giver så er ISO fint, men hvis du vil bruge det kyrilliske alfabet eller skrive kineskiske skrifttegn skal du bruge unicode, det er op til dig...

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)



dit charset skal være unicode: utf-16

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)



dit charset skal være unicode: utf-16

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)


Jeg prøvede at bruge f.eks. ø virkede ikke.
Men fandt dog ud af at iso-8859-1 og ø virkede istedet, burde det være utf-16 eller iso-8859-1?

Mvh Bob

Ps. Det virker nu, men hvad er bedst?



dit charset skal være unicode: utf-16

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)


Jeg prøvede at bruge f.eks. ø virkede ikke.
Men fandt dog ud af at iso-8859-1 og ø virkede istedet, burde det være utf-16 eller iso-8859-1?

Mvh Bob

Ps. Det virker nu, men hvad er bedst?



ISO-8859-1 er det rigtige at bruge. (latin sprog)




mange tak



mange tak


Jeg mener dog at ISO-8859-2 er lidt mere glad for æ og ø end ISO-8859-1, havde problemer med at ISO-8859-1 nogle gange kun ville bruge å og ikke æ og ø :(.

M.v.h. Johnny Rasmussen



t