Inkludering af menu ?

Tags:    html css

Hvordan får jeg min menu ind på alle mine sider....
Jeg har en side med min menu og jeg vil gerne have den ind på alle siderne, sådan at når jeg ændrer i den fil, så ændres det på alle siderne...





10 svar postet i denne tråd vises herunder
8 indlæg har modtaget i alt 16 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvordan får jeg min menu ind på alle mine sider....
Jeg har en side med min menu og jeg vil gerne have den ind på alle siderne, sådan at når jeg ændrer i den fil, så ændres det på alle siderne...



Hvis det skal gøres i ren HTML, og ikke noget med php, ssi o.l. skal du bruge frames.
Du kan prøve at se nærmere på: http://www.html.dk/tutorials/html/lektion12.asp

He who laughs last thinks slowest
jeZper



Hvis du bruger SSI, kan du benytte

<pre>
<!--#include virtual="menu.html" -->
</pre>

men det skal installeres først.

Mvh.,

Jakob Justsen[Redigeret d. 28/09-02 17:28:32 af Jakob Justsen]



Hvordan får jeg min menu ind på alle mine sider....
Jeg har en side med min menu og jeg vil gerne have den ind på alle siderne, sådan at når jeg ændrer i den fil, så ændres det på alle siderne...



Hvordan installere jeg så SSI ?


Her http://www.webcafe.dk vælg apache (under artikler) og så gå apache installationen igennem, du kan også læse mere om SSI på webcafe de artikler ligger også under apache.

html.dk har også nogle gode SSI artikler

Mvh
Kaare



Hvordan får jeg min menu ind på alle mine sider....
Jeg har en side med min menu og jeg vil gerne have den ind på alle siderne, sådan at når jeg ændrer i den fil, så ændres det på alle siderne...



Hvordan installere jeg så SSI ?

Her http://www.webcafe.dk vælg apache (under artikler) og så gå apache installationen igennem, du kan også læse mere om SSI på webcafe de artikler ligger også under apache.

html.dk har også nogle gode SSI artikler

Mvh
Kaare


Selve SSI skal ikke installeres, men den skal have en server at køre på, som skal installeres. Der kan man bruge førnævnte Apache eller PWS (Personal Web Server). Men PHP er også enormt godt at bruge til det formål. Der er btw en artikel om det i PHP-sektionen
------------------
CMdanmark - Da best site evah
Web-creation is r0xing!!!!!!!!!!



Hvordan får jeg min menu ind på alle mine sider....
Jeg har en side med min menu og jeg vil gerne have den ind på alle siderne, sådan at når jeg ændrer i den fil, så ændres det på alle siderne...


Jeg har fået ide'en, at du bruge en iframe til at hente menuen. Dernæst kan du indsætte en margin via stylesheets. Jeg vil herunder lave et lille eksempel:

1. Du laver en side, der hedder menu.htm, som f.eks. ser således ud:

<html>
<head>
<title>Menu</title>
</head>
<body>
<center>
<h1>Menu</h1>
<a href="side1.htm" target="_top">Side 2</a>
<br>
<a href="side2.htm" target="_top">Side 3</a>
</body>
</html>

Du kan dernæst lave en side1.htm, der ser således ud:

<html>
<head>
<title>Side - 1</title>

<style type="text/css">
.menu {position:absolute; background:gray; left:3; text-align:center}
.tekst {margin-left:170; border: 2 double black; left:70; height:500; text-align:center}
</style>

</head>
<body>

<DIV class="menu">
<iframe width=157 height=200 NORESIZE scrolling=No frameborder=1 marginheight=0 marginwidth=0 src="menu.htm">
</iframe>
</div>

<DIV class="tekst">
<h2>Hej! Jeg er side 1</h2>
</DIV>

</body>
</html>

Du kan nu lave en side2.htm, hvor du tager udgangspunkt i side1.htm, den kan se således ud:
<html>
<head>
<title>Side - 2</title>

<style type="text/css">
.menu {position:absolute; background:gray; left:3; text-align:center}
.tekst {margin-left:170; border: 2 double black; left:70; height:500; text-align:center}
</style>

</head>
<body>

<DIV class="menu">
<iframe width=157 height=200 NORESIZE scrolling=No frameborder=1 marginheight=0 marginwidth=0 src="menu.htm">
</iframe>
</div>

<DIV class="tekst">
<h2>Hej! Jeg er side 2</h2>
</DIV>

</body>
</html>

Bemærk at alt dit indhold skal skrives indenfor <DIV class="tekst"> og </div>, idet du ikke får teksten placeret med den rette margin.
Det ville klart være en fordel for dig, hvis du lagde stylesheets'ene ind i en .css fil, idet du så kunne få samme formatering på hele din hjemmeside.

Bare en ide!

Venlig Hilsen
Asger Holten



Hvordan får jeg min menu ind på alle mine sider....
Jeg har en side med min menu og jeg vil gerne have den ind på alle siderne, sådan at når jeg ændrer i den fil, så ændres det på alle siderne...



Du kan opnå samme effekt med php:

<?php

require("side.htm");

?>



Du kan opnå samme effekt med php:

<?php

require("side.htm");

?>


Med php ville jeg dog vælge at gøre sådan:
Fold kodeboks ind/udKode 


På denne måde vil der stå: "Fejl i PHP, opdater siden" hvis menuen mislykkes at loade, men det har jeg dog aldrig været ude for :D

Du skal bare indsætte linien på det sted i din html kode du vil have menuen... Og så skal du naturligvis også rette: "Menu.html" til fil-navnet på din menu...

[Redigeret d. 11/06-03 11:04:13 af HAP]



Du kan opnå samme effekt med php:

<?php

require("side.htm");

?>

Med php ville jeg dog vælge at gøre sådan:
Fold kodeboks ind/udKode 


På denne måde vil der stå: "Fejl i PHP, opdater siden" hvis menuen mislykkes at loade, men det har jeg dog aldrig været ude for :D

Du skal bare indsætte linien på det sted i din html kode du vil have menuen... Og så skal du naturligvis også rette: "Menu.html" til fil-navnet på din menu...

[Redigeret d. 11/06-03 11:04:13 af HAP]


Det lyder da ekstremt besværligt det der........

Hvis jeg var dig ville jeg lave en fil der hed menu.inc, hvor du skrev koden til din menu ind i.....
Så skriver du bare:
<!--#include file="menu.inc"--> Der hvor du vil have din menu ind...
Sådan gør jeg også på min egen side så det duer helt fint...

/Mads



Hvordan får jeg min menu ind på alle mine sider....
Jeg har en side med min menu og jeg vil gerne have den ind på alle siderne, sådan at når jeg ændrer i den fil, så ændres det på alle siderne...



Hvordan installere jeg så SSI ?



Og så kan man self oz bruge IIS

------------------
CMdanmark - Da best site evah
Web-creation is r0xing!!!!!!!!!![Redigeret d. 29/09-02 00:57:01 af Jonathan]



t