Skriv noget og det kommer igen

Tags:    html css

Jeg skal have lavet en formular hvor man skriver noget i nogle textfelter og trykker på en knap og så kan man få de vist i et andet dokument. Det er sikkert meget simpelt men min hjerne er helt færdig lige nu.
Den side det kommer over i skal være meget let at redigere på med hensyn til layout.

Kom med en forklaring og måske et eksempel. (måske et færdigt eksempel)


/-Peter



3 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg skal have lavet en formular hvor man skriver noget i nogle textfelter og trykker på en knap og så kan man få de vist i et andet dokument. Det er sikkert meget simpelt men min hjerne er helt færdig lige nu.
Den side det kommer over i skal være meget let at redigere på med hensyn til layout.

Kom med en forklaring og måske et eksempel. (måske et færdigt eksempel)


/-Peter


Må det være PHP/mySQL ??



Ja. Men det skal ikke gemmes i en database. Bare spyttes ud med det samme igen.



User
Bruger #29 @ 20.10.02 18:20
Den 20-10-02 08:24 skrev Peter følgende:
-----------------------------------------------------------------------------
Ja. Men det skal ikke gemmes i en database. Bare spyttes ud med det samme igen.
-----------------------------------------------------------------------------

Nå, men det er da meget nemt. Hvis jeg var dig ville jeg kigge lidt på et par tutorials vedr. php, de lærer dig rigtig meget.

Du har en html-side (el. php el. noget andet) med en form. Du har givet hvert element et unikt navn ved hjælp af name-attributten. I action-attributten for form-tagget skal du skrive php-scriptets url. method-attributten skal du her sætte til POST (vi ser på GET senere)

Når formen bliver submitet til din side bliver der stillet nogle varibler til rådighed indeholdende formens indhold. fx. hvis du har en tektsbox på html-siden med navnet kommentar så vil variablen $kommentar (læg mærke til $-tegnet) indeholde det som brugeren skrev.

Ovenstående gælder for PHP3, men med PHP4 kan denne mulige sikkerhedsbrist (som vi ikke vil gå ind i) slås fra. Man slår det fra ved hjælp af register_globals i php.ini. Hvis det er slået fra skal du bruge følgende istedet:

$HTML_POST_VARS["kommentar"] bruges til at hente kommentar-feltet fra HTML-siden.

Du kan også bruge HTTP GET. Forskellen er nu at indholdet fra formen sendes videre i url'en og der derfor er en vilkårlig MAX-længde. Du skal så bruge samme fremgangsmåde hvis register_globals er on, hvis den ikke er så skal du bruge $HTML_GET_VARS["kommentar"] istedet.

Mark Gray



t