Ramme omkring side med CSS

Tags:    html css

Jeg skal lave en side, hvor jeg har brug for en ramme omkring hele siden i grafik. Jeg vil designe siden i CSS i stedet for i tables, men hvordan får jeg nu er ramme omkring hele siden?
Jeg har lavet er forsøg her: http://purpleheart.frac.dk , men jeg har problemer med at få bunden til at sidde ordentligt. Jeg er heller ikke så glad for Position: absolute; da det ødelægger mine muligheder for at centrere siden. Jeg har ladet mig fortælle at det skulle kunne lade sig gøre i HTML/CSS, altså uden JavaScript, men hvordan er det smartest at lave sådan en ramme??

/Andreas Møgelmose

----
Don\\'t take life too serious, you\\'ll never escape it alive anyway.



7 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
vil du have det lidt sådan ála:
Fold kodeboks ind/udKode 


ellers se det da us til at de du har virker

adam

Køb en zebra - og kald den plet




Du blir, når du vil bruge egen grafik nok nødt til at bruge tabeller i dit design hvor du i de 2 celler i siderne bruger:

Fold kodeboks ind/udKode 


og i top og bund bruger

Fold kodeboks ind/udKode 


i hjørnerne er det bare at indsætte et billede :)

jeg er her gået ud fra, at dine celler har fået et "default udseende" i css, a la:
Fold kodeboks ind/udKode 


Casper



vil du have det lidt sådan ála:
Fold kodeboks ind/udKode 


ellers se det da us til at de du har virker

adam

Køb en zebra - og kald den plet


Nej, jeg skal ikke bruge en ramme med en streg, men er af grafik. Og nej igen, det jeg har virker ikke, da jeg ikke kan bestemme bundens position relativt i forhold til indholdets længde.

/Andreas Møgelmose

----
Don\\'t take life too serious, you\\'ll never escape it alive anyway.



Du blir, når du vil bruge egen grafik nok nødt til at bruge tabeller i dit design hvor du i de 2 celler i siderne bruger:

Fold kodeboks ind/udKode 


og i top og bund bruger

Fold kodeboks ind/udKode 


i hjørnerne er det bare at indsætte et billede :)

jeg er her gået ud fra, at dine celler har fået et "default udseende" i css, a la:
Fold kodeboks ind/udKode 


Casper


Ja, det kan jeg fint finde ud af. Pointen var jo at jeg gerne ville have det i CSS. Det er der ingen der kan hjælpe med??
/Andreas Møgelmose

----
Don\\'t take life too serious, you\\'ll never escape it alive anyway.



det er jo CSS, men du kan da bruge <div> tags istedet, det er vist dét du mener... :)

Casper

[Redigeret d. 18/10-03 12:59:31 af Casper Steinmann]



Hej Andreas,

Du vil formodentlig få lidt ud af at læse artiklen om positionering på www.brainjar.com

Umiddelbart ville du formodentlig kunne løse dit problem ved at indsætte nogle div container tags som f.eks

<div id="top"></div>
<div id="bottom"></div>
<div id="left"></div>
<div id="right"></div>

Derefter giver du dem en gang absolut positionering og placerer dem, i de respektive hjørner:

f.eks

#top{
positioning:absolute;
top:0px;
left:0px;
}

#bottom{
positioning:absolute;
bottom:0px;
left:0px;
}

#left{
positioning:absolute;
top:0px;
left:0px;
}

#right{
positioning:absolute;
top:0px;
right:0px;
}

Husk også at give dem en width og at ting der er absolut positioneret er det i forhold til det første parent element der er relativt eller absolut positioneret. (læs brainjar.com)

Det betyder at det nok vil være praktisk at lave en "div container" til dit indhold som du også kan sørge for at flytte rundt med i forhold til ramme div'sne da disse ikke optager noget plads i selve dokumentflowet og dermed ikke skubber til noget andet. (i modsætning til normalt ike positioneret elelr relativ positioneret).

Jeg håber det kan hjælpe dig lidt på vej.

De bedste ønsker
Oscar Eg Gensmann



[Redigeret d. 26/10-03 16:58:55 af Oscar Eg Gensmann]



Hej Andreas,

Du vil formodentlig få lidt ud af at læse artiklen om positionering på www.brainjar.com

Umiddelbart ville du formodentlig kunne løse dit problem ved at indsætte nogle div container tags som f.eks

<div id="top"></div>
<div id="bottom"></div>
<div id="left"></div>
<div id="right"></div>

Derefter giver du dem en gang absolut positionering og placerer dem, i de respektive hjørner:

f.eks

#top{
positioning:absolute;
top:0px;
left:0px;
}

#bottom{
positioning:absolute;
bottom:0px;
left:0px;
}

#left{
positioning:absolute;
top:0px;
left:0px;
}

#right{
positioning:absolute;
top:0px;
right:0px;
}

Husk også at give dem en width og at ting der er absolut positioneret er det i forhold til det første parent element der er relativt eller absolut positioneret. (læs brainjar.com)

Det betyder at det nok vil være praktisk at lave en "div container" til dit indhold som du også kan sørge for at flytte rundt med i forhold til ramme div'sne da disse ikke optager noget plads i selve dokumentflowet og dermed ikke skubber til noget andet. (i modsætning til normalt ike positioneret elelr relativ positioneret).

Jeg håber det kan hjælpe dig lidt på vej.

De bedste ønsker
Oscar Eg Gensmann



[Redigeret d. 26/10-03 16:58:55 af Oscar Eg Gensmann]

/Andreas Møgelmose

----
Don\\'t take life too serious, you\\'ll never escape it alive anyway.



t