SOPA - Hvad er jeres mening?

Tags:    sopa debat

<< < 12 > >>
Halløj udviklere.

Jeg ved ikke om nogle af jer har hørt om SOPA, basicly er det et lovforslag, et skræmmende et, som skal slå et stort slag for ophavret. Desværre er det bare en fandens mange "bivirkninger", prøve at læs denne artikel på Version2

http://www.version2.dk/artikel/hvad-er-sopa-kom-med-bag-om-kontroversiel-antipiratlov-33506

Jeg syntes det er meget foruroligende, og håber for guds skyld ikke at det er noget der bliver indført, google og facebook har allerede taget stærk afstand fra det http://www.version2.dk/artikel/google-facebook-ebay-og-paypal-overvejer-blackout-mod-antipiratlov-33504

Microsoft & Sony er blandt de store firmaer der støtter op om, meget skræmmende!

Hvad er siger i? Hvad er jeres synspunkt på dette?

Min mening er ret klar. Jeg har ikke noget imod, at sider der linker til ulovligt materiale bliver "banned" hos internetudbyderne.

Jeg er dog ikke så naiv, at jeg tror det nemt kan lade sig gøre med alle de web-proxy der findes i dag.

Men jeg synes i bund og grund det er ok. Så længe det er ulovligt materiale der krænker ophavsretten, har jeg ikke et problem med det.

Jeg er i mod det. Det går udover websites og ejerne af de sites. Tag udvikleren som udgangspunkt. Alt det brugerne skriver står Kasper til ansvar for - linker jeg til noget ulovligt selvom jeg ikke ved det så står Kasper til ansvar. I sidste ende, worst case, bliver udvikleren lukket fordi det ulovlige bliver hosted på udvikleren. Ja, SOPA giver rettighedshaverne ret til at kræve websites lukket eller kræve dem blokeret af internet udbyderne.

Det her rammer alt - blogs, sociale websites og ja søgemaskiner. Mange af de websites vi kender idag kommer til at uddø fordi de ikke kan overvåge alle deres brugere og alt input fra brugerne.

Bare tænk på alt det unlicensed materiale der flyder rundt på facebook & youtube, det bliver jo det glade vanvid!

Fordi at USA laver en lov betyder det jo ikke, at danske udvikleren kan lukkes eller andre domæner som er registreret uden for USA.

Fordi at USA laver en lov betyder det jo ikke, at danske udvikleren kan lukkes eller andre domæner som er registreret uden for USA.

Måske ikke udvikleren, men jeg bruger selv sites der er hostet i USA, og jeg ville da være ked af at se mange af dem lukke pga. brugere der poster ting som bryder loven.
Syntes i øvrigt også vi har nok censur på nettet i forvejen.

Måske ikke udvikleren, men jeg bruger selv sites der er hostet i USA, og jeg ville da være ked af at se mange af dem lukke pga. brugere der poster ting som bryder loven.
Syntes i øvrigt også vi har nok censur på nettet i forvejen.

Vi er så bare ikke enige ;-) Hvis man har et site med mange brugere, ved man også at man er ansvarlig for indholdet. Så må admin eller moderatorer sørger for, at rydde op. Og jeg tvivler stadig på, at de cutter en hjemmeside hvor der generelt er styr på oprydningen af ulovligt materiale.

Som set før er Europa glade for nye love som USA starter med at have. Men igen var det var for at vise hvad der ville ske med fx. udvikleren hvis SOPA kom til Danmark eller Europa bare. Enig med Martin om at der er nok censur på nettet.

SOPA er et skridt nærmere et Big Brother samfund hvor alt hvad der sker på nettet skal overvåges og godkendes.

@Brian:
http://i48.tinypic.com/ih1hl2.jpg

Prøv du at fortæl google det. Google vil få et kæmpe problem med Youtube. De bruger i forvejen rigtig meget energi på at moderere og administrere indholdet derinde, og der er mange værttøjer tilgængelige for rettighedshavere.

Sider som Wikipedia kan også få problemer. De bygger jo på at folk skriver artikler derinde. Hvis en bruger så skriver en artikel som linker, bevidst eller ubevidst, til materiale som er ulovligt, så skal Wikipedia i sidste ende lukke ned.

@JanC, det billede synes jeg ikke der er nogen grund til.

Indlæg senest redigeret d. 03.01.2012 16:05 af Bruger #15754
Prøv du at fortæl google det. Google vil få et kæmpe problem med Youtube. De bruger i forvejen rigtig meget energi på at moderere og administrere indholdet derinde, og der er mange værttøjer tilgængelige for rettighedshavere.

Sider som Wikipedia kan også få problemer. De bygger jo på at folk skriver artikler derinde. Hvis en bruger så skriver en artikel som linker, bevidst eller ubevidst, til materiale som er ulovligt, så skal Wikipedia i sidste ende lukke ned.

Hvis man giver muligheden for at dele ulovligt materiale, må man også kunne håndtere det. Så er jeg ligeglad om de hedder google, youtube eller udvikleren.

Og når youtube har værktøjerne er mit bedste gæt, at de ikke vil få problemer. For de forsøger trods alt at gøre noget ved problemet.

<< < 12 > >>
t