Fagforening kæmper mod overvågning

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
It-fagforeningen Prosa sender en cd-rom til alle sine medlemmer med software, så man kan færdes anonymt på nettet.

Læs hele nyheden her: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=30428



Mere af dette til folket.

Helt seriøst, hvorfor er det vi ønsker at gentage diverse politistaters fejl gang på gang?

Det er IKKE okay at underkaste befolkningen overvågning. Den er bare ikke længere. Hvor mange rædselsregimer skal falde før folk fatter det?



Yeah man. Frihed til folket!

Det vi bevæger os imod er et samfund sammenligneligt med hvad DDR (STASI) og Sovjetunionen. Det er unødvendigt og spild af penge!



Det værste, imho, er sådan set bare at folk bliver ved med at tro at det nytter noget. Det er blevet bevist utallige gange at politistats-overvågningssamfund overhovedet ikke holder i længden, og ikke skaber den tryghed hos befolkningen som de forsøger.

Det eneste det medfører er FUD, dårlig karma, og mudder i solidariteten.



Mener i seriøst at overvågning er 100% unødvendigt?

Mvh.

Kasper (TSW)



Mener i seriøst at overvågning er 100% unødvendigt?


Personligt kan jeg godt se at overvågning visse steder kan være en nødvendighed. Men det skal virkelig ikke være i så stort et omfang som det efterhånden er ved at blive.



Jeg syntes det gælder hvilken måde du mener nødvendigt.

Altså, i et moderne samfund, er det selvfølgelig svært at se et samfund uden pas, og registrering, ligegyldig om det er på nettet eller i den virkelige verden. (vel også derfor at mange kan have svært ved at forstå anakister). Dette siger jeg også selvom jeg enlig godt kunne lide tanken...

Men til gengæld syntes jeg at det er en menneskeret. Overvågning er efter min mening mere eller mindre falsk trykhed. Vi har ret til at være frie mennesker. Jeg føler personligt ubehag når jeg bliver overvåget i metroen til skole vær morgen. Ren ubehag med at jeg ikke ved hvem der ser på mig. Og tror heller ikke på at det ville kunne undgå et terrorangreb. Et terrorangreb vil forgå inden man når at bemærke det. Og iøvrigt vil terroristen jo altid kunne finde et andet mål, hvor de kan ødelægge lig så meget ved! En koncert (folk står tæt), hovedebanegården (har utrolig mange steder hvor bomber kan skjules uset), Domkirken, Fields osv... Og hvis nu at der virkelig skulle ske noget syntes jeg uden tvivl også det er værd at ofre for vores frihed. Ligesom vi ofre utrolig meget for vores demokrati, må vel da også kunne ofre på andet.

Det er min mening.



Mener i seriøst at overvågning er 100% unødvendigt?


Det vil altid være en afvejning og perioder kan overvågning være en fin løsning. Det har dog desværre med at være en meget permanent løsning. Man skal også være opmærksom på at man hver gang opgiver frihed.



Shafh, terror er jo altså ikke den eneste årsag til overvågning. Det er desværre nok det medierne giver udtryk for lige for tiden, men hovedsagen er jo at der var overvågning lang tid før terror blev et virkelig stort problem, og hvis du tror at overvågningen i metroen udelukkende er pga. terror tager du naturligvis fejl. Der har altid været uhyre meget hærværk i toge, noget vi allesammen betaler for på den ene eller den anden måde. Derudover har der været utallige voldsepisoder. Hvis video overvågning kan afhjælpe dette, eller i det mindste hjælpe til med at få fanget og straffet dem der har gjort det (og det mener jeg i den grad at det kan), så ser jeg absolut intet problem i det.

...og hvis du tror at DSB eller Metroen har ansat folk der konstant sidder og glor på et live feed af dig i toget, så er du en smule naiv - de har nok bedre ting at tage sig til :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Shafh, terror er jo altså ikke den eneste årsag til overvågning. Det er desværre nok det medierne giver udtryk for lige for tiden, men hovedsagen er jo at der var overvågning lang tid før terror blev et virkelig stort problem, og hvis du tror at overvågningen i metroen udelukkende er pga. terror tager du naturligvis fejl. Der har altid været uhyre meget hærværk i toge, noget vi allesammen betaler for på den ene eller den anden måde. Derudover har der været utallige voldsepisoder. Hvis video overvågning kan afhjælpe dette, eller i det mindste hjælpe til med at få fanget og straffet dem der har gjort det (og det mener jeg i den grad at det kan), så ser jeg absolut intet problem i det.

...og hvis du tror at DSB eller Metroen har ansat folk der konstant sidder og glor på et live feed af dig i toget, så er du en smule naiv - de har nok bedre ting at tage sig til :)


Terror er bare blevet blankogrunden til at indføre øget overvågning og kontrol. Normalt har vi jo i Danmark et fornuftigt forbud mod at overvåge i det offentlige rum, men det er ved at blive høvlet lige så stille væk i terrorsikringens navn.

Og når vi først har optagelserne..så finder man jo på smarte ting man lige så godt også kunne bruge dem til.



Du har da ret i mange af de ting du siger Kasper, og vi er da enige om at overvågning da sikkert kan afhjælpe en masse problemer, der til syvende og sidst rammer os på pengepungen.

Men jeg synes bare at min frihed og min integritet er vigtigere end hvor tyk min pengepung er. Jeg betaler gladeligt lidt mere i skat hvis det betyder at togene kan blive renset for grafiti, og jeg samtidig slipper for at blive "gloet på" konstant (sat i gåseøjne fordi jeg naturligvis ved at optagelserne kun bliver brugt når der sker noget)

Men specielt med dataovervågning skal man passe meget, meget på.

Husk på at hvad man foretager sig på sin private computer hjemme i lejligheden, er præcis ligeså personligt som hvad man ellers foretager sig i sin lejlighed.

At man måske overvåger datatrafikken på netcaféer, biblioteker o. lign. er straks mere acceptabelt. Det ville være skønt at det kunne undgås, men det ville være mindre blufærdighedskrænkende. I hvert fald for mig.

Når jeg skriver emails herhjemme, er det ligesom når jeg snakker i telefon herhjemme. Jeg finder mig hverken i hvis nogen lytter med i min telefonsamtale eller min email-korrespondering.

Hvem jeg skriver emails til, og hvilke sider jeg besøger, er udelukkende en sag mellem mig og dem jeg skriver til/de sider jeg besøger. Det er ikke noget nogen offentlig instans skal blande sig i, uden i det aller aller mindste en dommerkendelse.



<< < 12 > >>
t