Danskerne støtter mere overvågning

Tags:    it-nyheder

Overvågning er helt i orden. Ni ud af ti danskere støtter et nyt lovforslag om mere overvågning på gader og torve.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=comon&id=1088



Selvfølgelig vil vi have mere overvågning. Især efter 11. september og bombningerne i London sommeren 2005. I London blev bombemændene faktisk filmet af overvågningskameraer i undergrundsbanen


Hvad hjælper det, når ordensmagten alligevel er nogle paddehatte? At forbryderne blev fanget på bånd forhindrede ikke bomberne i at slå alle de stakkels mennesker ihjel. Og på trods af at politiet kunne se bagmændende på disse optagelser, lykkedes det dem alligevel at skyde og myrde en fuldstændigt uskyldig mand, med kone og børn, som ingenting havde med sagen at gøre.



Indlæg senest redigeret d. 11.05.2007 11:21 af Bruger #8223
Politiet er jo altså også mennesker, og sådan nogen laver fejl, hvad end vi kan lide det eller ej. Jeg siger ikke at politiet altid gør det rigtige, for det gør de næppe, men som udgangspunkt vil jeg mene at de gør :)

At overvågning kan forhindre terror i hvert eneste tilfælde er nok naivt at tro, men at det hjælper, og at det også hjælper ofrenes familier at de evt. fanges, det føler jeg mig nu alligevel ret overbevist om.

...om det bør føre til mere eller mindre overvågning undlader jeg til gengæld at kommentere på :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Selvfølgelig vil vi have mere overvågning. Især efter 11. september og bombningerne i London sommeren 2005. I London blev bombemændene faktisk filmet af overvågningskameraer i undergrundsbanen


Hvad hjælper det, når ordensmagten alligevel er nogle paddehatte? At forbryderne blev fanget på bånd forhindrede ikke bomberne i at slå alle de stakkels mennesker ihjel. Og på trods af at politiet kunne se bagmændende på disse optagelser, lykkedes det dem alligevel at skyde og myrde en fuldstændigt uskyldig mand, med kone og børn, som ingenting havde med sagen at gøre.


Per Sikker Hansen << At der er overvågning på de offentlige steder vil nok få folk med kniv, pistoler og andet til at tænke sig en ekstra gang om får de trækker den og stikker en anden ned. Men mht. til terrorister så vil det nok ikke stoppe dem. Man ville heller ikke kunne stoppe terrorister ved at danne en vold af politimænd og kvinder rundt om hver eneste vigtige sted, da terroristerne allerede har besluttet sig for, lige meget hvad, at sprænge et eller andet i luften. Overvågningen vil få mig til at føle mig tryg i nattelivet!! Og jeg ved at den vil få mine forældre til at føle sig tryg på mine vegne.
Man kan aldrig stoppe den mand, lige meget om man bruger alle tilgængelige midler, som har sat sig for at ende hans liv og en masse andres. Men jeg så gerne at vi fik et overvågningssamfund ala England.



Jeg må sige jeg er enig med Martin. Vi kan jo se hvor godt det fungerer i London. Personligt frygter jeg sku egentligt heller ikke at nogen kan følge mig med camera når jeg bevæger mig i det offentlige rum. Som Martin sagde vil det formentligt føre til færre overfald på gaderne eller i hvert fald gøre. Min mening er at de ikke bare skal overvåge indgange til hoteller og banker. Tag skridtet videre og lad os få cameraer op på gadehjørner og i gågader!



Indlæg senest redigeret d. 12.05.2007 02:18 af Bruger #6528
Tror jeg rejser fra Danmark så snart jeg har mulighed for det. Til et sted hvor man kan være alene. Helt alene. Et sted hvor folk tror på hinanden!

Skal nok lade Kasper slippe for en lang diskussion. :)



Indlæg senest redigeret d. 12.05.2007 15:10 af Bruger #5097
Shafh << du er simpelthen bange for et samfund hvor man kan føle sig sikker? Politiet kan ikke, med overvågning på offentlige steder, lave et program som kan identificere folk ovenfra. Ydermere har USA allerede satelitter som kan zoome så meget at de kan se prisen på en vandmelon som er tilsalg i en frugtbod, og det er en officiel kendsgerning. De kan lave 3D kort over byområder. Det er en kendsgerning. Og disse teknologier blev brugt under golfkrigene i 90'erne. Ok det kan godt være at de nu kan lave programmer som kan identificere folk! Men dette er ikke blevet offentliggjort endnu. Hvis de kan, så kan du aldrig flytte et sted hen hvor du kan føle dig sikker. Så du kan lige så godt vende dig til at blive overvåget.



Martin, jeg er fuldstændig uenig med dig. Det er klart at teknologi giver signe negative sider. Men derfor skal man da absolut ikke bare accepterer at samfundet ønsker at overvåge en endnu mere. Jeg er absolut klar over at satellitter i teorien kan følge os altid når vi bevæger os uden for. Men de kan god save, ikke høre os når vi taler, se hvad vi skriver og så har politiet ikke direkte adgang til deres billeder.

Jeg syntes absolut ikke man bare skal accepterer hvad der sker i verdenen. Hvor er demokratiet så henne? Udover det syntes jeg altså også der er stor forskel på at man snakker og satteliter som er lavet til et helt andet formål og så totalitær overvågning som har det formål at overvåge en i den undskyldning at de ikke tror på en.

Eller som Orwellismen siger:
"Do you trust a government that doesn't trust you?"



Du vil altså leve i et samfund hvor du ikke føler dig sikker? Ikke at kunne acceptere de basale dyriske instinkter som mennesket har er en stor fejl. Der er folk derude som går ud for at jage, slå ihjel og berøve fra andre folk. Det er det, som overvågningen skal minimalisere. Hvis politiet, og dermed også regeringen, siger at de vil sætte kameraer op for at beskytte befolkningen mod disse hændelser, så VIL jeg tro på dem. Jeg tror på at de ikke udnytter det til at stalke personer med, hvad jeg heller ikke tror de kan bare ved at se på kameraer. Med deres kameraer kan de se hvad der hel præcis sker ved fx overfald som i Ålborg (tænker på knivstikkeriet). De kan se nummerplader på flugtbiler, hvor mange personer der var med osv. I England kan de, og har gjort brug af det, se om en mand står med en skarp genstand i hånden en aften ude på en gade, og derved stoppe situationen før der sker mere. Jeg så bare gerne et overvågningssamfund som England. Det skader intet. Det hjælper den menige borger, og viser turister at de kan føle sig mere sikker. Kun en positiv ting i mine øjne.
Det jeg mener med satelitterne er at de eksisterer så vi bliver allerede overvåget. Echelon samler data. Du ved aldrig hvornår dine ting bliver rodet igennem.
Det jeg vil have er et simpelt overvågningssystem af offentlige steder døgnet rundt. Så vi kan skræmme folk med knive, voldtagere, røvere, flugtbillister, tyve, hustlere og andet væk.



Indlæg senest redigeret d. 13.05.2007 18:14 af Bruger #1151
Du vil altså leve i et samfund hvor du ikke føler dig sikker? Ikke at kunne acceptere de basale dyriske instinkter som mennesket har er en stor fejl. Der er folk derude som går ud for at jage, slå ihjel og berøve fra andre folk. Det er det, som overvågningen skal minimalisere. Hvis politiet, og dermed også regeringen, siger at de vil sætte kameraer op for at beskytte befolkningen mod disse hændelser, så VIL jeg tro på dem. Jeg tror på at de ikke udnytter det til at stalke personer med, hvad jeg heller ikke tror de kan bare ved at se på kameraer. Med deres kameraer kan de se hvad der hel præcis sker ved fx overfald som i Ålborg (tænker på knivstikkeriet). De kan se nummerplader på flugtbiler, hvor mange personer der var med osv. I England kan de, og har gjort brug af det, se om en mand står med en skarp genstand i hånden en aften ude på en gade, og derved stoppe situationen før der sker mere. Jeg så bare gerne et overvågningssamfund som England. Det skader intet. Det hjælper den menige borger, og viser turister at de kan føle sig mere sikker. Kun en positiv ting i mine øjne.
Det jeg mener med satelitterne er at de eksisterer så vi bliver allerede overvåget. Echelon samler data. Du ved aldrig hvornår dine ting bliver rodet igennem.
Det jeg vil have er et simpelt overvågningssystem af offentlige steder døgnet rundt. Så vi kan skræmme folk med knive, voldtagere, røvere, flugtbillister, tyve, hustlere og andet væk.


Jeg vil IKKE følge mig mere sikker af overvågning, så at overvågning for en til at føle sig sikker er et subjektiv faktum. Jeg er ikke sikker på at politiet eller regeringen ikke vil udnytte bilelderne, men der er sikkert også andre der kan udnytte billerdne.

Desuden er der risko for at billerdrne tolkes forkert, og der i mulighed kan blive dømt ud fra en forkert tolkning af billederne. Det akn give store problemmer, ligesom en der var regsiteret i PET arkiv som kommunist ikke kunne få job, kun fordi faren angivelt var kommunist, kunne han ikke få job.


ja Echelon, eksistere men er jo også oprette hemligt, kan ikke se hvorfor der ikke er et etiks problem her, når både Politiet og Falck mener de har et etisk problem i at åbne folks mobiltelefoner!

Selv om overvågning i givet fald har forhindre nogle overfald i london, er der stadigvækg sket en hel del, ja de kan se hvem det er, men ofret er stadig blevet overfaldet go stadig mærket for livet.

Overvåning forhindre da ikke dem at stikke ofrene ned?
Tror desvære også at der i de krimnelse kræse vil bruge overvånging til at bevise at de er seje at de rent faktisk har begået overfaldet.




Martin. Det var nu ikke meningen at jeg ville have at denne diskussion startede. Jeg ved allerede at Kasper er træt over at jeg hele tiden får den denne diskussion op.

Jeg ønsker ikke et samfund fuld med kriminalitet, vold og bedragerisme. Men det mener jeg kraftigt heller ikke at overvågning beskytter os specielt meget imod. I de sidste mange årtier, og såvel måske de sidste tussinde år, har Danmark da været et umiddelbart sikkert sted at leve. Dengang det levede fint. Og den formindskning at kriminalitet i Danmark kan sagtens argumenteres med den stigende velfærd i landet. Syntes de eksempler med totalitære overvågningssamfund har vist at mængden af drab ikke er specielt lavere. Det eneste det skaber er utryghed.
I dag har vi så ufattelig lidt drab. Hver gang der sker et drab i Danmark er det en tragedie som kommer på forsiden er både aviserne og frem i medierne. Men primært dør de fleste i trafikken. I de fleste aviser ses hvor mange færdselsulykker der er sket. Normalt ligger de på omkring 250-260 stykker, mens drabsantallet næppe kommer op på mere end tyve. Samtidig bruges der milliarder på at minimerer de her få drab. Noget som jo er næsten umuligt. Man er ikke rask når man slår folk ihjel og syge folk vil vel næppe tænke over mulighederne for at blive taget. Og samtidig vil man jo altid finde et offer som er skjult for overvågningskamerane.

Jeg ville føle mig ganske sikker i at gå på gaderne for hundrede år siden, og dengang fantes der ikke overvågning.

Jeg syntes alle bør læse "1984" af George Orwell. Det er en bog som uden tvivl er en af mest omdiskuterede bøger, som selv politikere refererer til. Læs den og forstå min frygt!



Indlæg senest redigeret d. 13.05.2007 20:12 af Bruger #5097
t