Danskerne støtter mere overvågning

Tags:    it-nyheder

Overvågning er helt i orden. Ni ud af ti danskere støtter et nyt lovforslag om mere overvågning på gader og torve.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=comon&id=1088



Er meget enig med Thomas.

Men hvis folk er glade for overvågning, så lad os da etablerer et moderne STASI. Så lad os da få sat kameraer over det hele. Og hvis ikke kameraer, så skjulte mikrofoner. Lad os ved fødslen afgive blodprøve, fingeraftryk, scanning af vores øjne. Og hvorfor kun at have kameraer på gaderne. Hvorfor skal politiet ikke også have kameraer i vores eget hjem. For som vi alle ved sker der jo også røverier hjemme hos os selv. Og drab for den sags skyld. Lad os leve i et hus ligesom i "big brother".
Lad os da give afkald på privatlivet, og lad offentligheden kunne se på dig, når som helst, hvor som helst. Når du sover, når du onanerer, når du er på toilettet. Og hvorfor have hemmeligheder? Skal politiet ikke have ret til at arresterer bare at du siger, at du har prøvet at tage stoffer, eller gået over for rødt? Og lad ret være ret, og en forbrydelse dømmes med henrettelse.
Lad breve blive læst, nettet overvåget fuldt ud. Og lad os have hemmeligt politi, så er vi nemlig sikre. Sådan at alle stikker hinanden.

Er det sådan en verden i vil have? Eller hvornår skal grænsen gå.

Dette er mit sidste indlæg i denne diskussion. Nu tror jeg at vi kender hinandens urokkelige holdninger!



Er meget enig med Thomas.

Men hvis folk er glade for overvågning, så lad os da etablerer et moderne STASI. Så lad os da få sat kameraer over det hele. Og hvis ikke kameraer, så skjulte mikrofoner. Lad os ved fødslen afgive blodprøve, fingeraftryk, scanning af vores øjne. Og hvorfor kun at have kameraer på gaderne. Hvorfor skal politiet ikke også have kameraer i vores eget hjem. For som vi alle ved sker der jo også røverier hjemme hos os selv. Og drab for den sags skyld. Lad os leve i et hus ligesom i "big brother".
Lad os da give afkald på privatlivet, og lad offentligheden kunne se på dig, når som helst, hvor som helst. Når du sover, når du onanerer, når du er på toilettet. Og hvorfor have hemmeligheder? Skal politiet ikke have ret til at arresterer bare at du siger, at du har prøvet at tage stoffer, eller gået over for rødt? Og lad ret være ret, og en forbrydelse dømmes med henrettelse.
Lad breve blive læst, nettet overvåget fuldt ud. Og lad os have hemmeligt politi, så er vi nemlig sikre. Sådan at alle stikker hinanden.

Er det sådan en verden i vil have? Eller hvornår skal grænsen gå.

Dette er mit sidste indlæg i denne diskussion. Nu tror jeg at vi kender hinandens urokkelige holdninger!

Jeg har ikke noget at skjule.. Hvorfor skulle man ikke få en bøde for at gå eller køre over for rødt? Det gør man da normalt..? Og selvfølgelig er der en forbindelse mellem henrettelse og overvågning. Det er skarpt set.

btw. kan du kort opsumere 1984, så vi ved hvad du mener. Jeg gider ikke til at læse en hel bog bare for at kunne forstå dine holdninger.



Jeg kan intet producere når folk kigger mig over skulderen i skolen/på arbejdet. Jeg kan ikke tale rent når folk jeg ikke kender, kigger på mig(jeg er en pænt dårlig taler). Jeg kan ikke tage på turisttur til England el. Skotland uden at føle mig nødsaget til at gå med hætten trukket op, bare for at have en *lille* smule privatliv.

Jeg kan ikke hænge sammen hvis jeg hele tiden skal krydstjekkes i hoved og ræv. Jeg bliver sur når folk beskylder mig for ting jeg ikke har gjort. Når folk mistænker mig for at være en tikkende bombe der kan gå ud og slå en masse ihjel hvert øjeblik. Hvad blev der af princippet i at enhver er uskyldig til det modsatte er bevist? Jeg har intet at skjule, og netop derfor føler jeg mig dybt krænket over at man vil overvåge hvert et skridt jeg tager, om det er virkeligt på gaden, eller virtuelt på nettet.

Jeg vil langt hellere leve et kort, farefuldt liv, end jeg vil leve et langt, trygt og møjhamrende stift og sterilt liv på en eller anden sur stodders skærm. HVIS man endelig skal stille det så sort/hvidt op.
-- Jeg er nemlig voldsomt træt af at folk konstant skal forgylde overvågning som total sikkerhed, og mangel på overvågning som det rene anarki. Den gyldne middelvej, for Silvan da også! Overvågning enkelte steder, og diverse former for krydstjek i forbindelse med forskellige ting, er okay. Der er, indrømmet, steder og tidspunkter hvor det simpelthen bare ikke er ansvarligt at stole på de folk der kommer. Men det skal da ikke være normen? Det skal da ikke være den generelle holdning til tingene i vores samfund?



Lige en kort bemærkning: Shafh, bliv endelig ved med at diskutere det her emne, det er 100% i orden, og det er derfor nyhederne på sitet kan diskuteres. Det eneste jeg har sagt er at du ikke nødvendigvis behøver at dreje diskussioner der handler om noget helt andet over på din overvågningsparanoia :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Jeg kan intet producere når folk kigger mig over skulderen i skolen/på arbejdet. Jeg kan ikke tale rent når folk jeg ikke kender, kigger på mig(jeg er en pænt dårlig taler). Jeg kan ikke tage på turisttur til England el. Skotland uden at føle mig nødsaget til at gå med hætten trukket op, bare for at have en *lille* smule privatliv.

Jeg tror at overvågning ville være godt for dig personligt. Du vil lære at snakke til forsamlinger - du gør det jo hele tiden.

Jeg ser det som en måde at effektivisere opklaringen og forebyggelsen af kriminalitet.



Jeg forstår ikke jer, Per Sikker Hansen og Shafh. Føler I jer så også overvåget når I går ind i en bank? Eller måske i en butik som har opsat overvågning? Jeg kan ikke forstå jeres paranoia overfor dette. Nuvel er denne paranoia meget udbredt. Men jeg vil GODT NOK ikke have at man kalder et modernt demokrati for STASI, bare fordi man vil gøre samfundet mere sikkert. Ja. Jeg ved godt at folk stadig stikker hinanden ned. Kameraerne stopper dem ikke, men det kan skræmme dem væk! Billederne kan tolkes forkert. Den er jeg fuld med på. Men har man overvågningsbillederne og vidneforklaringerne, så har man hele TO ting at gå ud fra. Og kan bedre bedømme hvad det hel konkret skete.
Men jeg går ud fra at jeres opfattelse går nogenlunde sådan her:

overvågning --> aflytning --> ... --> ANARKI

Hvis I frygter at politiet vil misbruge deres magt til at forfølge folk, så burde I slet ikke være i landet. For så aner I ikke hvad demokrati/Danmark er. Og som Mathias Knudsen siger "Jeg ser det som en måde at effektivisere opklaringen og forebyggelsen af kriminalitet.". Jo tak.
Men jeg kunne da godt tænke mig at høre en bedre løsning på problemet. Hvordan skræmmer vi forbrydre væk fra gaderne? Hvordan får vi signaleret til dem at vi ikke vil have deres uorden, myrden, røven , salg af stoffer, hustleri osv osv.? Jeg synes at overvågning ville være en fin løsning. Men jeg er heller ikke personen som straks forbinder overvågning med Stasi, KGB og A51, NSA og CIA. Et simpelt overvågningssystem på offentlige steder. Hvis ikke det kommer nu, så vil jeg da håbe at det kommer når mine børn begynder at bevæge sig rundt i nattelivet! Så ville jeg føle mig mere tryg.



Shafh -> Du siger jo hvor er demokratiet? Jo det er her! De har jo spurgt en gruppe mennesker hvad de synes og hvad de evt. ville stemme for? Det er da så demokratisk den næsten kan blive. Det er noget helt andet at nogle anser det som et pattebarns demokrati :D



Indlæg senest redigeret d. 14.05.2007 18:02 af Bruger #6559
Jeg forstår ikke jer, Per Sikker Hansen og Shafh. Føler I jer så også overvåget når I går ind i en bank? Eller måske i en butik som har opsat overvågning? Jeg kan ikke forstå jeres paranoia overfor dette. Nuvel er denne paranoia meget udbredt. Men jeg vil GODT NOK ikke have at man kalder et modernt demokrati for STASI, bare fordi man vil gøre samfundet mere sikkert. Ja. Jeg ved godt at folk stadig stikker hinanden ned. Kameraerne stopper dem ikke, men det kan skræmme dem væk! Billederne kan tolkes forkert. Den er jeg fuld med på. Men har man overvågningsbillederne og vidneforklaringerne, så har man hele TO ting at gå ud fra. Og kan bedre bedømme hvad det hel konkret skete.
Men jeg går ud fra at jeres opfattelse går nogenlunde sådan her:

overvågning --> aflytning --> ... --> ANARKI

Hvis I frygter at politiet vil misbruge deres magt til at forfølge folk, så burde I slet ikke være i landet. For så aner I ikke hvad demokrati/Danmark er. Og som Mathias Knudsen siger "Jeg ser det som en måde at effektivisere opklaringen og forebyggelsen af kriminalitet.". Jo tak.
Men jeg kunne da godt tænke mig at høre en bedre løsning på problemet. Hvordan skræmmer vi forbrydre væk fra gaderne? Hvordan får vi signaleret til dem at vi ikke vil have deres uorden, myrden, røven , salg af stoffer, hustleri osv osv.? Jeg synes at overvågning ville være en fin løsning. Men jeg er heller ikke personen som straks forbinder overvågning med Stasi, KGB og A51, NSA og CIA. Et simpelt overvågningssystem på offentlige steder. Hvis ikke det kommer nu, så vil jeg da håbe at det kommer når mine børn begynder at bevæge sig rundt i nattelivet! Så ville jeg føle mig mere tryg.


Et bedre spørgsmål vil være "Hvordan undgår vi folk blir forbrydere?" istedet for "Hvordan skræmmer vi forbrydre væk fra gaderne?"

Nu er det sådna at efteregningtjenesker ænge har overvåget go skygge tilfældeig ,og at efteretningstjenenste har misbrugt deres beføjelser.

Da cia, ikke var til fandtes FBI der dengang varetog eftereninger i og ude af landet, men da FBI misbrugte deres satus, kom en ny organisation til CIA som skulle varetage eftereninget i udlandet.

PET mistede fortrolige dokumneter, som lå og flød på en offenlig tilgængelig station.

I det Danske retsystem er det sådan at du kan blive dømt på éet indice, selv det ene indice sagtens kunne betyde noget andet.

Selv overvåning og vindeforklaring kan ikke give det rigtige svar.



Indlæg senest redigeret d. 14.05.2007 18:00 af Bruger #65
Martin. Overvågning og demokrati har da intet med hinanden at gøre. Jeg forstår udmærket hvad de demokratiske rettigheden er, for det er jo dem jeg benytter lige nu. Men jeg prøver også at beskytte en af os danskeres anden rettigheden. Vores private liv.

Men tildels vil jeg da sige at jeg føler mig krænket når banken overvåger mig i deres butik. Men til gengæld må jeg da også sige at jeg har en lang større forståelse for det. Her vælger jeg selv at gå ind i banken. Det gør jeg ikke når jeg går på gaden, eller tager metroen. Eller hvor er vi vært fald så henne hvis jeg skal burre mig inde? Udover det kan man da også sige at bankens lokale overvågning er langt mindre krænkende. Men som jeg sagde tidligere, med måske en smugle ironi, men også seriøsitet i stemmen: "Tror jeg rejser fra Danmark så snart jeg har mulighed for det."



1984
1984 er nok en af de mest omdiskuterede romaner skrevet i nyere tid. Den blev skrevet i 1948 af forfatteren George Orwell, som også er kendt over at have skrevet "Animal Farm".
Bogen handlere om et fuldstændig totalitært overvågningssamfund, som skulle komme frem efter en revolution efter i 50'erne/60'erne. Vi følger hovedpersonen Winston Smith som lever i London. Der er dog sket en del ændringer i forhold til hvordan vi kender byen i dag. Partiet, som har magt over 1/3 af hele verden, har sat såkaldte "teleskærme", som er en form for kameraer op over alt i byen - og sådan set i hele landet. Alle borgere bliver overvåget konstant, og kan ikke skjule sig. Er du imod partiet bliver du taget væk.

Men som det vigtigste i bogen, er det hvordan det her samfund er bygget op. Ingen tør sige imod partiet, eller kan. Partiet prøver at ændre alle beviser for hvor god fortiden har været, og hjernevasker folket, med blandt andet benyttelse af had, konstant frygt, og undertrykkelse.

Jeg er utrolig dårlig til at forklare. Den må bare læses. Den er ikke så lang. Kun ca. 230 sider. Og den er absolut relevant, især idet at den giver anledning til Orwellistiske tankegang, samt at et utal af politikere refererer til bogen. I har vel alle også set reality programmet "Big Brother". Dette programs navn refererer som eksempel kraftigt til denne bog.



Martin Krist:
Syntes du skal ikke tage en bid af hvad jeg siger og give det en anden mening end den det står i. Martin Slot sagde at han syntes bare at vi skulle accepterer denne større og større mængde overvågning i Danmark. Og til dette sagde jeg at jeg absolut ikke bare vil accepterer, det men bruge mine demokratiske rettigheder. For ellers hvor er demokratiet så henne.

Jeg syntes absolut en meningsmåling er god, og jeg respekterer også deres holdning. Ligesom jeg også respekterer jeres - selvom jeg måske godt kan føles lidt hård i tonen når vi kommer til overvågning. Emnet ligger bare dybt i mit hjerte, som noget jeg frygter, og derfor er jeg nok lidt hysterisk...



t