Gates endelig færdig med universitetet

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Omsider blev verdens rigeste mand, Bill Gates, endelig færdig med sine studier på Harvard Universitetet. Gates benyttede blandt andet sin takketale til at prædike for menneskelige værdier.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=comon&id=1202



Jamen tillykke til Gates.

Iøvrigt:
I løbet af 2008 planlægger Gates nemlig at vie en stor del af sit liv til at arbejde med velgørenhed og den gode sags tjeneste.


Udover at man kan diskutere hvor godt selve Microsoft tjener nogen sag, i sit distributions- og licenspolitiske aspekt, så var jeg nu af den opfattelse af Bill G. i forvejen har viet en stor del af sit liv(læs: formue) til bekæmpelse af kræft, aids og dets lige. For hvilket han iøvrigt skal takkes dybt og inderligt. Om det er et mediestunt kan man igen diskutere, men faktum er at der er en masse mennesker som får et bedre liv, ja endda et liv, ud af det. Og det er jo glædeligt.



Helt enig, Per. Hvad end man mener om manden og hans firma, så lyver tallene ikke: Han giver, og har gjort det i adskillige år, uhyre mange penge til velgørende formål. Kan man ikke respektere ham for andet, så bør man i hvert fald respektere ham for at give en pæn sjat af sin store formue tilbage til samfundet :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Ja, han giver faktisk mere til velgørenhed end skandinavien sammenlagt giver til ulandende.



Nu kender jeg ikke de præcise tal, men som jeg ser det så opfatter jeg det som et mediastunt for at skaffe sig bedre omtale, idet at mange medier vel har kritiseret ham vedrørende mange ting. Blandt andet af at have monopol, feje metoder og eventuelt også bare den klassiske kritik af sådanne ekstrem store firmaer...

Altså man kan jo også sige Mærsk gav Operaen i København som har kostet en masse millioner. Men som man også taler om, så er den donation jo ekstrem lille, sammenlignet med de penge som firmaet har snydt sig igennem skat, og penge tjent på staten ved at købe oliepletterne i nordsøen under oliekrisen...

Nu er jeg ikke så meget inde i dette, og der kommer sikkert et hav af kritik når jeg skriver det... Og så kan man vel også let sige at han næppe har brug for pengene. Så efter min mening ser jeg ham ikke som vores tids Gandi, eller hvad i ser i ham.



Nu kender jeg ikke de præcise tal, men som jeg ser det så opfatter jeg det som et mediastunt for at skaffe sig bedre omtale, idet at mange medier vel har kritiseret ham vedrørende mange ting. Blandt andet af at have monopol, feje metoder og eventuelt også bare den klassiske kritik af sådanne ekstrem store firmaer...

Altså man kan jo også sige Mærsk gav Operaen i København som har kostet en masse millioner. Men som man også taler om, så er den donation jo ekstrem lille, sammenlignet med de penge som firmaet har snydt sig igennem skat, og penge tjent på staten ved at købe oliepletterne i nordsøen under oliekrisen...

Nu er jeg ikke så meget inde i dette, og der kommer sikkert et hav af kritik når jeg skriver det... Og så kan man vel også let sige at han næppe har brug for pengene. Så efter min mening ser jeg ham ikke som vores tids Gandi, eller hvad i ser i ham.


Hvis du læser min post, så kan det diskuteres i en uendelighed om hvorvidt det er et mediestunt eller ej.

Jeg kan være tilbøjelig til at give dig ret -- men det laver ikke om på at der _bliver_ doneret mange penge fra Bill Gates til velgørende formål. Der er en masse mennesker der får glæde af det. Om intentionen har været at gøre mennesker glade, eller skaffe bedre medieomtale, er for så vidt irellevant, sat i forhold til om de syge mennesker for sin medicin eller ej.



Hvis Mærsk har snydt med skatten, så har de vel fået deres straf på den ene eller anden måde? Hvis de derimod har benyttet sig af et eller andet smuthul som ikke er ulovligt, tjah, så har de gjort hvad ca. 95% af alle større virksomheder ville gøre. At de har købt oliefelter af staten kan ingen vel fortænke dem i, og hvis staten har lavet fejl i de handler, tjah, så er det sgu bare bad luck for staten og os andre :)

Jeg ser ikke Bill Gates som nogen Gandhi, overhovedet ikke. Jeg siger bare, ligesom Per, at alle de penge har gjort gavn, ligegyldigt hvad han så end har fået ud af det. Alternativet er at han puger sine penge sammen og skider hul i hvad folk synes om ham. Jeg tvivler på at MS sælger nok Windows licenser ekstra til at det rent økonomisk kan dække de "udgifter" han har til velgørende formål :). Desuden er jeg da ret sikker på at han har udtalt at de fleste af hans penge vil gå til velgørende formål den dag han dør - kun en meget lille andel vil blive efterladt til hans børn. Det kan jeg nu egentlig godt respektere :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Mærsk har udnyttet systemet til det absolut yderste, ligesom mange andre internationale firmaer. Det kan man selvfølgelig ikke straffe dem for. Men det er da en ting der giver dårlig omtale... Og at Mærsk havde gode muligheder for at presse regeringen da de forhandlede oliepletterne i nordsøen er da heller ikke noget som man kan gå ind og ændre på. Men Mærsk har bare tjent over ekstreme mængder af penge ved købet af rettighederne i Nordsøen... Og på det punkt kan man da sagtens sige at Mærsk har tjent hundrede millioner vis af kroner på Danmark. Og hvis man ser det ud fra den synsvinkel er det at bygge Operaen jo ingenting...

Men jeg siger heller ikke at de ikke er glade for de mange penge som han har givet. Jeg tror bare uden tvivl bare at det også handler om at få et bedre rygte.



Mærsk har udnyttet systemet til det absolut yderste, ligesom mange andre internationale firmaer. Det kan man selvfølgelig ikke straffe dem for. Men det er da en ting der giver dårlig omtale... Og at Mærsk havde gode muligheder for at presse regeringen da de forhandlede oliepletterne i nordsøen er da heller ikke noget som man kan gå ind og ændre på. Men Mærsk har bare tjent over ekstreme mængder af penge ved købet af rettighederne i Nordsøen... Og på det punkt kan man da sagtens sige at Mærsk har tjent hundrede millioner vis af kroner på Danmark. Og hvis man ser det ud fra den synsvinkel er det at bygge Operaen jo ingenting...

Men jeg siger heller ikke at de ikke er glade for de mange penge som han har givet. Jeg tror bare uden tvivl bare at det også handler om at få et bedre rygte.


Personligt vil jeg da heller ikke anfægte et sekund, at Microsofts og Mærsks og firma X og firma Y's forretningsmetpder og generelle opførsel, ikke altid er lige etisk acceptabel. Her for på forum er jeg da også set lange ud efter netop sådanne udskejelser. Så jeg ved skam godt hvad du mener.

Ikke desto mindre er jeg glad for at vi kan blive enige om, at de penge Bill giver bort, kommer folk til gode. Hvis han giver dem væk, udelukkende for at få et godt rygte, hvad så? Modsat andre mediestunts folk kunne mistænkes for at lave, så er dette ikke noget der skader nogen, som helst -- tværtimod. Mennesker der giver penge til godgørende formål, fortjener, for lige præcis det, da også et godt rygte. At deres rygte så kan være nok så plettet, hvilket jeg ved Bill Gates sagtens kan være enig med dig, på andre punkter, er denne historie uvedkommende.

Derudover handler nyheden jo primært om at Gates har fået sit diplom. :-P

iøvrigt, til Kaspers interessante kommentar om at Bill vil efterlade størstedelen af sine penge til velgørenhed ved sin død: det er god stil, ja. Sålænge hans børn ikke bliver fuldkommen arveløse -- det er ufedt! :-P

hilsen en Per Sikker Hansen, der efterhånden synes at samtalen kører i ring. Og som iøvrigt har dyb respekt for Bill Gates som person og programmør -- men knapt så meget respekt for hans forretningsmetoder og licenspolitik.



Hehe nej det må være trist ikke at få efterladt en krone fra sin far, verdens rigeste mand :P. På den anden side så er der vist aldrig nogen der har haft rigtigt godt af at få det hele foræret - bare se Paris Hilton :P

Mvh.

Kasper (TSW)



Så skulle hun også lige nævnes :P. Jeg respekterer Bil Gates 100%. Hvis vi ser på det, hvor ville vi også være uden MS. Hvis han nu ikke havde hoppet fra studierne. Jeg forstår ikke hvorfor han tager det færdigt han får nok aldrig brug for det.



<< < 12 > >>
t