Microsoft afprøver XP på 100-dollar-pc

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Microsoft håber at kunne tilbyde Windows XP på den såkaldte 100 dollar-pc til næste år.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=1815



Per, jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener? For mig drejer det sig om at de fattige lande får bedre forhold, derfor synes jeg at $100 laptoppen er et interessant projekt. For at være helt ærlig er jeg totalt ligeglad med hvilket OS der er på, men hvis jeg kigger langsigtet og mere teoretisk på det, tjah, så sælger jeg jo software til Windows, og jo flere potentielle brugere, jo bedre ;)

Mvh.

Kasper (TSW)



Min point er at Windows XP ikke er teknisk tilpasset OLPC'en på samme måde som det medfødte LinuxOS er. Det, og så det at to forskellige operativsystemer vil skabe inkonsistens og support/oplærings vanskeligheder, iogmed at der skal fokuseres på at lære afrikanere der aldrig har brugt en computer før, at bruge 2 vidt forskellige systemer.

Om det så bare fra starten havde været en skræddersyet Windows der var brugt til formålet havde det ikke været et problem.

Jeg synes det skader, ved forvirring, at flere leverandører vil til at konkurrere på det her marked. Det handler ikke om at score kunder eller hjerter, det handler om at gøre afrikanske børn glade. Konkurrencen om hvem der skal levere OS til OLPC'en skulle være taget og afgjort i starten af processen, ikke i slutningen.



Per, taler du for et OS monopol inden for billige laptops? DET kan jeg næsten ikke tro ;)

...nu joker jeg naturligvis mest. Jeg kan egentlig godt se din pointe, og er også enig i en del af den :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Modstand mod monopoler må vel gå begge veje, så jeg synes da det helt ok at microsoft prøver at bryde et linux monopol. Og tvivler stærkt på at foremålet med OLPC er at gøre afrikanske børn glade.



Ej personligt syntes jeg nu det er lidt trist at linux simpelhen ikke kommer frem fordi at Microsoft har kapitalen og ressourcerne til at gøre det bedre end dem - og endda når linux er på hjemmebane.



Jeg er glad for at dette emne får så meget opmærksomhed, for det er efter min mening lige hvad der er brug for.

Hvis vi nu lader spørgsmålet om kvaliteten af windows ligge et øjeblik og focuserer på det vigtige.

Microsoft har monopol på Operativ Systemer (mere eller mindre)
Ja det er da sand at der er koncepter som linux, bsd, etc. men disse er for langt de flestes vedkommende gratis tilgængelige.
Dette betyder at Microsoft har nærmest uendelige resourcer til deres rådighed nå det handler om at sikre brugernes opbakning, hvorimod div. linux communitys kæmper for at holde sig kørende. Hvor har man fx. set en reklame for Debian i fjernsynet?
Det er ikke let at udvikle og vedligeholde et operativsystem og microsoft gør det ikke lettere med deres evindelige propaganda.

Jeg husker tydeligt da jeg i sin tid startede på teknisk skole (hvor jeg iøvrigt ikke blev særlig længe). Noget af det første der skete var at vi fik en cd udleveret, hvor på der lå en masse af microsofts produkter. Så længe man ikke tænker nærmere over det er det jo bare gratis software og det er jo lækkert nok, især når man er studerende, men jeg mener ikke at der kan være tvivl om konsekvenserne på længere sigt.
Som en sidenote kan det også siges at på selv samme uddannelse, som udelukkende omhandlede netværk, men hvad dertil hører, rørte vi ikke linux. Dette er noget bemærkelsesværdigt da størsteparten at de webservere, routere, dns servere, etc. som holder sammen på det globale netværk netop kører linux eller bsd.

Når det så er sagt er jeg såmen ganske tilfreds med windows xp (men vista er en kæmpe fiasko!) og nu kommer der oven i købet også en ny servicepack som skulle forbedre tingene drastisk. Hvis jeg er heldig kan jeg mpske endda fp fat i en 64bit version. Men det er ikke der problemet ligger. Microsoft har, selvom det måske ikke er så tydeligt, monopol på markedet for operativsystemer og det mener jeg ærlig talt er et problem da vi ikke rigtig kan bruge vores computer til noget uden.

Det var en ordenlig smøre jeg fik skrevet der, og halvdelen giver sikkert ikke mening, men jeg tror dog det er tydeligt at jeg IKKE er microsoft fan.



Modstand mod monopoler må vel gå begge veje, så jeg synes da det helt ok at microsoft prøver at bryde et linux

Bestemt bestemt, men den konkurrence burde stadig være taget og afgjort inden projektet udgavs til folket. Det her handler mindre om hvem der er det største OS, og mere om at levere et stykke hardware med et OS. Den her kamp mellem Linux og Windows risikerer at skade IT-analfabeter i afrikas tillid til IT, fordi den bliver taget på et forkert tidspunkt.

Og tvivler stærkt på at foremålet med OLPC er at gøre afrikanske børn glade.

Der er en PR-mæssig fordel for den leverandør der løber med æren af projektet i sidste ende, og det er helt afgjort en stor drivkraft bag at støtte det fra virksomhedernes side. Men projektets formål er at introducere afrikanske børn til IT og alle de ting det kan gøre nemmere for dem. Det er et forsøg på at skole Ulandsbørn i at bygge sit samfund bedre op. Uanset hvad sidebonusser leverandøren så får ud af det.



I mine øjne er det faktisk ligegyldigt om det er en Linux distrobution eller en af Microsofts letvægts udgaver af Windows XP, der får pladsen på harddisken. Det jeg tror, der vil få den største betydning for afrikanerne er, at man under alle omstændigheder lærer dem at håndtere et OS. Man kan ikke bare række dem en laptop med et eller anden "ting" som gør noget. Så jeg synes det der er vigtigst er om man lærer dem at bruge laptopen med tilhørende software mest hensigtsmæssig, så de får nytten af den.



I mine øjne er det faktisk ligegyldigt om det er en Linux distrobution eller en af Microsofts letvægts udgaver af Windows XP, der får pladsen på harddisken. Det jeg tror, der vil få den største betydning for afrikanerne er, at man under alle omstændigheder lærer dem at håndtere et OS. Man kan ikke bare række dem en laptop med et eller anden "ting" som gør noget. Så jeg synes det der er vigtigst er om man lærer dem at bruge laptopen med tilhørende software mest hensigtsmæssig, så de får nytten af den.


Det er jeg enig med dig i, men så bør man vælge en af de to løsninger. Af grunde jeg allerede har nævnt et par gange efterhånden. Det er og bliver et forkert tidspunkt at ville konkurrere på markedet her på.



Det er jeg enig med dig i, men så bør man vælge en af de to løsninger. Af grunde jeg allerede har nævnt et par gange efterhånden. Det er og bliver et forkert tidspunkt at ville konkurrere på markedet her på.

Det også derfor jeg mener at man skal lære dem at bruge den mest hensigtsmæssig og så hellere se på hvad den kan udrette, i stedet for at man skulle tænke på PR



<< < 12 > >>
t