Opera klager til EU over Explorer-monopol

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Det norske browserfirma vil have EU-Kommissionen til at se på Microsofts mulige misbrug af Internet Explorers dominans.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=1835



nu synes jeg efterhånden de går over stregen med deres jagt på at straffe Microsoft.

Hvis IE ikke følger med som standard, hvad helvede skal fru jensen så gøre når hun køber ny computer? I så fald har hun ingen webbrowser og så er hun godt fortabt mht. at komme på nettet.

Endvidere mener jeg ikke man kan dømme et firma for at have et "dårligt" produkt, som de her prøver mht. at overholde standarder. Personligt synes jeg sgu Microsoft har lagt en god hånd i at understøtte standarderne i IE 7, hvilket har medført at jeg sjældent har brug for at lave specifikke IE ændringer til de sites jeg koder, hvorimod jeg et par gange har måtte lave et til netop Opera.



Jeg er enig i, at det er Microsofts ret at inkludere Internet Explorer i deres operativsystem - jeg kan se grundene til at de ikke skulle måtte, men mener ikke der er nok.

Men jeg synes ikke man kan sige noget imod kravet om at overholde standarderne - jeg er personligt træt af at lave beskidte IE-hacks. Det er rigtigt, som Ken siger, at IE7 har gjort en del for dette, men rigtig mange bruger stadig IE6 - ergo er det stadig nødvendigt at lave IE6-specifikke workarounds, hvis man skal ud til så mange potentielle brugere som muligt. Det er et problem, men det slipper vi nok ikke af med før om nogle år endnu - uanset hvad indsats Microsoft så end gør. Det er en skam, men sådan må det vel være.



At IE6 er fucked, kan vi hurtigt blive enige om, men omvendt synes jeg bare ikke de kan lægge sag an om et nu "forældet" produkt.

IE 7 ligger til fri DL via Microsoft Update, at brugerne ikke henter det, kan man så undres over, men ligefrem at smække retssager op om at tidligere produkter ikke var gode nok, holder bare ikke.

det er lidt det samme som at lægge sag an imod tidligere udgaver af Opera fordi de ikke understøttede who knows what..



User
Bruger #80 @ 16.12.07 23:11
Nu er Opera jo en helt fantastisk fed browser, og at anklage Microsoft for manglende W3C compliance er vist helt på sin plads... Det er så ærgerligt at se når folk begynder at kode efter IE standard i stedet for W3C standard...



At IE6 er fucked, kan vi hurtigt blive enige om, men omvendt synes jeg bare ikke de kan lægge sag an om et nu "forældet" produkt.

IE 7 ligger til fri DL via Microsoft Update, at brugerne ikke henter det, kan man så undres over, men ligefrem at smække retssager op om at tidligere produkter ikke var gode nok, holder bare ikke.

det er lidt det samme som at lægge sag an imod tidligere udgaver af Opera fordi de ikke understøttede who knows what..


Problemet er sådan set bare, at det stadig er alt for muligt at lave IE-only løsninger... JyllandsPostens nye JP2 side må man ikke komme ind på uden Internet Explorer 6 eller 7. Systemet det er bygget på er solgt dem fra Microsoft. Den slags lock-in er ikke fedt. Specielt ikke når det er umuligt [læs: enormt besværligt og uden effektivt resultat] for folk på andre operativsystemer end lige Windows at få Internet Explorer.

Og selv hvis de kunne, ville det stadig være forkert at kræve det.



User
Bruger #80 @ 17.12.07 10:32
Jeg er helt enig her Per... og det gælder ikke kun JP2... netbanker, portaler og endda enkelte internetshops... Det er en meget trist udvikling :/



Når folk laver IE specifikke sites, kan jeg se et problem ja! Så er det klart at andre browsere bliver nødt til at gå ud og prikke til dem, så de kan se hvilken trist udvikling der sker og jeg kan virkeligt heller ikke forstå de folk der har siddet med beslutningen og har valgt at det kun skal virke i IE, det er bare ikke godt nok af dem!

Men ligefrem at tude over kvaliteten af en browser, synes jeg ikke man kan tillade sig.



For mig at se, så må enhver virksomhed selv bestemme hvilke browsers de vælger at deres sites skal fungere i. Mht. JP2, så er den, så vidt jeg har kunne forstå, baseret på noget nyt Microsoft legetøj, og af den årsag virker den altså kun i IE. Det skulle vist senere hen blive muligt at få det meste af funktionaliteten som bruger af en anden browser, men ultimativt er det jo JP's eget problem at de kun vælger at understøtte X procent af befolkningen. Hvis jeg ser en internetshop hvor man SKAL bruge Internet Explorer, så løber jeg grinende videre til en af de andre, for så kan jeg på ingen måde tage dem seriøst.

Daniel, du snakker om det som en udvikling der går i den forkerte retning, men i virkeligheden tror jeg ikke at det hænger sådan sammen - jeg tror der er langt færre IE-only sites i dag, end der var for fx 5 år siden.

Snakker vi om det offentlige, så mener jeg naturligvis at det er deres pligt at understøtte så mange platforme som muligt, men virksomheder må sgu selv ligge og rode med hvor stor en del af markedet de vil have som potentielle kunder :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Hvorfor har W3C patent på at have ret? De andre browsere kunne jo bare laves ligesom IEs.



Mathias,
fordi W3C står for "standarderne"... derfor! ;)



<< < 12 > >>
t