Opera klager til EU over Explorer-monopol

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Det norske browserfirma vil have EU-Kommissionen til at se på Microsofts mulige misbrug af Internet Explorers dominans.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=1835



Præcis. Man skal ikke sagsøges for ikke at følge nogen standarder!



Mathias, nej det er måske lidt ekstremt, men som webudvikler synes jeg også at det er træls at skulle lave halv-dårlige work-arounds for at få det til at se nogenlunde ud i IE. Microsoft ville da nok uden tvivl få en bedre omtale og en bedre omsætning ved at få deres browser til at gå efter standarderne. Det betyder mindre arbejde for udviklere og bedre resultater for brugerne.

Men jeg tror med vilje at de har lavet deres egne standarder med IE. IE viser jo perfekt sider der er lavet i Frontpage fx (læs: dårligt lavet sider, der slet ikke kan valideres). Det princip jeg har oplevet: Dårligt lavet sider vises godt i IE, men dårligt i FF. Godt kodet sider vises af l*rt i IE og godt i FF.

btw. så mindes jeg at have læst at det er W3 der har "lavet" HTML og dem der udvikler videre på det (jeg vil ikke hænges op på dette, hvis det er forkert :P), derfor mener jeg også at man skal følge deres standarder, da de jo ved hvordan det er tiltænkt.



User
Bruger #80 @ 17.12.07 21:45
Måske skal man ikke sagsøges for ikke at følge standarder, men det er vist ikke i nogens interesse at web-udvikling omdannes til vild-vest, hvor frontpage-genererede sites er lige så gode rette-snore som sites kodet efter W3Cs standarder.

Kasper, du har helt sikkert ret i at udviklingen går den rette vej... men for 5 år siden var andre browsere end IE formentlig også tilsvarende langt tilbage på markedet - idag ser man jo ganske mange brugere af FF eller, for dem der har set lyset, Opera...



Naturligvis skal man ikke sagsøges for ikke at følge W3C standarderne - hverken som browserproducent eller som webdesigner. Det giver ingen mening, og derfor må jeg antage at Opera har kastet sig ud i et mediestunt. Det er ikke første gang, og det skal de også have lov til :)

Derudover kommer det jo på et dumt tidspunkt - mig bekendt har MS ikke forsøgt at indføre nye begreber inden for HTML i mange år. Det var noget de forsøgte for mange år siden, hvor det også kneb gevaldigt med at følge standarderne generelt - i dag gør de betydeligt mere ud af det, hvilket man også vil vide hvis man læser med på IE bloggen. Nej, IE7 er ikke perfekt, men hvilken browser er det? Som webkoder oplever jeg også problemer med andre browsere - især Opera, men til tider også Firefox. Jeg synes det er naivt at forestille sig at en webside 100% en dag ser ens ud i alle browsere - det vil aldrig ske, men derfor kan vi jo godt håbe på at det kan nærme sig :)

Daniel, det var netop min pointe :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 18.12.2007 00:13 af Bruger #1
Hvorfor har W3C patent på at have ret? De andre browsere kunne jo bare laves ligesom IEs.


Fordi W3C er en uafhängig enhed, der ikke er bundet til én browsers interesser, der udgiver nogle åbne standarder alle har mulighed for at fölge.

Hvordan kan du påstå at andre browsere kan bygges til at efterligne IEs html-rendering? Sidst jeg tjekkede var kildekoden til Internet Explorer ikke tilgängelig. End ikke specifikationerne på deres html-engine kan jeg finde nogen steder. Hvordan skulle en browserudvikler der ikke er ansat hos Microsoft have den spinkleste chance for at få sin browser til at göre som IE?

Deri ligger forskellen. W3C udgiver åbne standarder som alle har lige mulighed for at bruge. Internet Explorer sätter sine egne standarder der gör livet surt for alle andre.



>Deri ligger forskellen. W3C udgiver åbne standarder som alle har lige mulighed for at bruge. Internet Explorer sätter sine egne standarder der gör livet surt for alle andre.

"Det er nemmere at bede om tilgivelse end om tilladelse" - med mindre dit firma hedder Microsoft, åbenbart. Mig bekendt har Microsoft ikke forsøgt at sætte nogen nye standarder med IE siden version 4 eller 5 - det er immervæk noget tid siden.

Mvh.

Kasper (TSW)



>Deri ligger forskellen. W3C udgiver åbne standarder som alle har lige mulighed for at bruge. Internet Explorer sätter sine egne standarder der gör livet surt for alle andre.

"Det er nemmere at bede om tilgivelse end om tilladelse" - med mindre dit firma hedder Microsoft, åbenbart. Mig bekendt har Microsoft ikke forsøgt at sætte nogen nye standarder med IE siden version 4 eller 5 - det er immervæk noget tid siden.


Jeg vil gerne have at du läser det i den kontekst jeg har skrevet det i. Det foreslås at alle andre browsere retter sig ind efter IE, og det siger jeg er meget mere besvärligt end at alle browsere retter sig ind efter W3C.



Selvfølgelig er det besværligt at lave en webbrowser ligesom IE.
Alle vil selvfølgelig have at alle browsere ser ens ud.

Det er dog ingen grund til at tude over at IE ikke følger W3C-standarderne.

VML, som Microsoft har udviklet, er smart. De bør stadig understøtte det, selvom W3C ikke har accepteret det.



Jamen det har du da også ret i, Per, men jeg synes ikke at det ændrer meget ved din udtalelse om at IE sætter sine egne standarder og gør livet surt for for alle andre? :)

Mvh.

Kasper (TSW)



<< < 12 > >>
t