Microsoft-åbenhed er 'svært at tage alvorligt'

Tags:    it-nyheder

Formanden for foreningen af danske open source-leverandører Morten Kjærsgaard har svært ved at tage Microsofts interoperabilitetsprincipper alvorligt. Han kalder det et mediestunt.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=1982



Jeg kan virkelig godt lide Sander's udtagelse... or not. Manden må da være gal hvis han tror at beslutnings tagerne i Redmond, WA. tillægger et lille marked som Danmark særlig stor vægt.

Nej, det der batter det er truslen fra alternative operativ systemer som Linux og andre fuldt ud konkurence dygtige Open Source Produkter. Hvis man kan få Microsoft til at ændre holdning - og jeg deler ikke den meget sortseende anti-microsoft holdning som mange holder sig - så ER det jo faktisk positivt og en udvikling i den rigtige retning. Tvært imod, så skal man nu snare gøre BRUG af det faktum at Microsoft åbner op og presse dem til at åbne sig yderligere.

Markeds tilpassning.




man kan selvfølgelig kigge på overfladen og smile ved det faktum, at Microsoft har udgivet specifikationer.

...Men hvis vi lige studerer detaljerne, så har Microsoft specificeret, at software der gør brug af disse specifikationer, der distribuereres kommercielt, skal betale royalties.

Hvad betyder det? Jo, det betyder at Sun, Red Hat mv. ikke må inkludere fx OpenOffice i sine kommercielle softwarepakker, hvis OpenOffice begynder at gøre brug af disse specifikationer. Da Sun er hovedhjernen bag OpenOffice, og at OpenOffice generelt får støtte fra en stor del af det kommercielle open source bagland, betyder dette ganske enkelt at de ikke vil bruge disse specifikationer.

Ergo, disse specifikationer er 100% ubrugelige, og intet andet end et mediestunt.



Nu må jeg så sige at det er lang fra alt Open Source jeg tager alvorligt. Mest af alt fordi jeg igennem de sidte 8 år i stigende grad ser at det, for den kommercielle Open Source verdens side, handler mere om at kaste snavs efter Microsoft og overbevise brugerne at Microsoft er djævlen selv end så meget andet. Googles udtalelser om Microsfts bud på Yahoo, Microsofts OOXML, m.m er jo smukke eksempler her på. Selv beskyldningen om at Microsoft skulle kunne "bestemme" hvad ISO skulle bestemme sig for er jo vedr. OOXML absurd og helt ude ude i hampen.

Derfor glæder dig mig at Microsoft har et ret så stort samarbejde med et firma som Novell, og at Novell forhåbenligt kan påvirke Microsoft i en go og positiv retning. Dette samarbejde er jo, sjovt nok, ikke ligefrem populært i mange Kommercielle Open Source kredse. Og hvorfor mon... Hvis man kan male et ikke helt retfærdigt billede op andre og vinde popularitet på det så gør man det gerne.

Microsofts speficificationer er måske nok ubrugelige, ja, for dem som benytter dem til at promovere andre produkter som er et alternativ til Microsoft produkter - det er jo også logik. Jeg tror ikke at det er i Microsofts interrese at produkter som Red Hat, Sun, OpenOffice vinder mere frem. Det er jo alt andet end lige konkurence og markeds andele det i sidste ende handler om - desvære ikke.

Det eneste hoved argument som stadigvæk står, og som der nok aldrig bliver ændret på, er at Microsoft er købe software, desvære meget dyrt købe software, hvorimod produkter som OpenOffice er gratis.

Det som der netop er det positiv er at Microsoft lægger ting ud, det negative og vel også typiske, er jo at man skal endnu engang hoste op med penge.

Mener dog stadigvæk også at man skal blive hved med at presse Microsoft til at åbne sig - og ja, der er lang-lang vej hjem. Det er jo kun i IT verdenens interrese. :-)




Indlæg senest redigeret d. 24.02.2008 15:43 af Bruger #11375
Nej, selvfølgelig er det ikke i Microsofts interesse, og derfor er det da også utroligt naivt at tro at dette er et tegn på at de bukker sig for markedet. Dette er ikke andet end et mediestunt. Det har ingen praktisk brugbarhed, og alligevel bruger pro-Microsoft folk det som argument for at vi skal holde op med at kalde dem lukkede - ergo et PR-spørgsmål ene og alene.

OpenOffice er gratis, ja, men derfor bliver der stadig tjent penge på det i stor stil.




Jeg må nu lige tilstå at jeg er langt fra Pro Microsoft person. lol.

Men, jeg synes ikke at man skal kaste snavs, og det er der kedelig nok en del af. jeg er på ingen måde anti Open Source. Tvært imod. ;-)

Jeg tror at langt de fleste har det sådan at Open Source er kun til det bedre og derfor ville det være smukt hvis Microsoft vill åbne sig så alle kunne være med. Det er jo den stærke side hved f.eks Linux.



t