Ny Web 2.0-platform fra Adobe

Tags:    it-nyheder

Adobe har lanceret platformen AIR 1.0, som skal gøre det nemt at skabe web-programmer, der kan afvikles fra skrivebordet. Det kommer samtidig med firmaets tredje version af Flex.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=1983



Lyder SUPER genialt. Tænk at folk ikke har tænkt at lave sådan et web-program før ;)



Med mindre at man loader AIR op fra en terminal server som kan tilgås via f.eks internettet så man kan arbejde hvor og når man vil, så kan jeg ikke se ideen i det. At installere AIR som en erstatning til sin "normale" dekstop lyder lidt mere som ressourcespild.

Men, ja, frisk initertiv.



Var ideen ikke at udvide internettets funktion fra bare at være tekst, billede-orienteret til noget mere funktionelt?



Bah, mere "web 2.0", konceptet er jo så hyped som det overhovedet kan lade sig gøre... -.-

Selv håber jeg ihvertfald på at vi overgår til det semantiske web istedet for, ihvertfald som den primære dataudvekslingsplatform.



Jo Shafh, det var det - tilbage i 1989 og frem til ca. år 2000 og HTML 4.00 - standarden.

Problemet med "Web2" og "Web3" at de stadigvæk bruger "Web1"-standarden, som Tim Berners-Lee opfandt tilbage i 1989. Systemet er tusse gammelt for at sige det ligeud, sammenlignet med så meget andet der opdateres stort set hver eneste dag, og er sådan set stadigvæk bundet af de samme begrænsninger som i 1989.

"Web2" og "Web3" er efter min beste overbevisning at koge suppe på en lidt over brugt kylling, og bruges til at sælge nye ting, som faktisk ikke ER nyt.

De "Web2" og "Web3" applicationer der findes er jo ikke bygget op af nogen revolutionerende teknologi, om benytter som sagt stadigvæk sådan noget som HTTP og er derved også begrænset i sin ufoldelse af netop HTTP. Skulle man opfinde internettted idag, med den viden man har idag, så var sittuationen en helt anden.

Det er nemlig lidt ligesom at skifte sit gamle bundkort ud med noget nyt og tids-svarende. Det griber om sig, og det gør det i dette tilfælde fordi det er i millionvis af applikationer world wide som isåfald vil kræve opgradering, måske en hel genskriving, hvis man går ind og ændre alt for kraftigt på "Web1" ting som f.eks. HTTP for at optimere diverse ting. Man er låst i dette spørgsmål omkring "Web1/2/3".

Af den grund, plus så mange andre, vil jeg sige at det "semantiske web", altså det internet man kender idag, er ikke egnet til det som man med "Web2" prøver at opnå.





Indlæg senest redigeret d. 26.02.2008 21:42 af Bruger #11375
t