Pakistansk censurforsøg lammede YouTube

Tags:    it-nyheder

Et dekret fra de pakistanske myndigheder om at spærre for adgangen til YouTube ramte mere end halvdelen af internettets brugere.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=1990




At man i den grad kan kontrollere hvad folk skal se og læse er skræmende.



Så kan dette være grunden for at jeg ikke kunne gå ind på Youtube i søndags. Jeg troede ellers lige at jeg var blevet IP-bannet eller lignende.




At man i den grad kan kontrollere hvad folk skal se og læse er skræmende.

Jeg bliver efterhånden ikke skræmt af det. Jeg foragter det, bevares, men jeg kan da sagtens se statens pointe i det - uenig er jeg, men pointen forbliver. Derudover er youtube ejet af Google, som er kendt for at hjælpe f.eks. den kinesiske stat med at censurere. Så det er ris til egen røv.

Jeg trækker sådan set bare på smilebåndet over hvad ét lands skiden på menneskerettighederne kan have af indflydelse på "frie" menneskers surfen.




At man i den grad kan kontrollere hvad folk skal se og læse er skræmende.

Jeg bliver efterhånden ikke skræmt af det. Jeg foragter det, bevares, men jeg kan da sagtens se statens pointe i det - uenig er jeg, men pointen forbliver. Derudover er youtube ejet af Google, som er kendt for at hjælpe f.eks. den kinesiske stat med at censurere. Så det er ris til egen røv.

Jeg trækker sådan set bare på smilebåndet over hvad ét lands skiden på menneskerettighederne kan have af indflydelse på "frie" menneskers surfen.


Debatten omkring censur på internetted er jo mærkant i disse år hvor man siden 11. Sept. 2001 i stigende grad indføre mere og mere overvågning, m.m.

Og med hensyn til Google, så er det netop en af grundene til at jeg ikke bryder mig specielt meget om Google, ej heller Googles dominans på internettet. At man kan være så stor at man kan bistå lande som Kina med at indfører censur for så mange mennesker er stærkt bekymrende.

Det paradoxale er at Google som en Open Source virksomhed vil lægge navn til stats censur. Det viser i mine øjne bare at kommercielle Open Source virksomheder ikke er så åbne når det kommer til stykket, specielt ikke hvis man kan tjene penge på tingene, så går det ikke noget at man giver afkald på sit standpunkt.




Hvad er det lige Google har at gøre med det specifikke tilfælde? Så vidt jeg kan læse, var det ISP'erne der lavede en fejl?



t