AJAX variabler via en form

Tags:    javascript

Hej. Jeg står lidt i nogle problemer med en website jeg er ved at udvikle. Jeg har for første gang kastet mig over AJAX da jeg i lang tid havde fået anbefalet det og synes det kunne være passende til netop dette projekt. Nu sidder jeg med et spørgsmål som måske er lige til, men har kostet mig en del nytteløse timers jagt efter tutorials uden held.

Siden det drejer sig om er www.ligeover.dk/pondera - eftersom det er javascript kan i jo se koden hvis der er noget i selv skal se for at kunne hjælpe.

Mit problem/spørgsmål:
Hvordan sender man en variabel fra den ene side til den anden via en form.. Fx skal der i shoppen være mulighed for at søge på et ord - det ord skal så sendes til en side såsom soegeresultater.php.. Men hvordan?

Den måde jeg linker fra side til side er onClick="ajaxFunction('forside.php')" .. men savner virkelig hjælp til det her med variabler

MVH Kenneth Kristensen



8 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er lettest med PHP, for densags skyld også selve søgefunktionen...
Nå men det duskal gøre er at:
lav et link med variabler:
Fold kodeboks ind/udKode 

Her har jeg de to variabler: id = 10 og varenummer = 12

Så kan du få dem ned ved at gøre sådan her:
Fold kodeboks ind/udKode 







Hej Kenneth,

Meget nice udseende sted, men tables er forældet og ikke særligt praktiske.

Men til svaret
Led efter: Step-by-Step Instruction for XMLHTTP Object på følgende website
http://support.microsoft.com/kb/290591

Med venlig hilsen
Ieet





jeg tror sørme jeg vil henvise til:

http://xajaxproject.org/



Du kan sende variabler på 2 måder i AJAX af hvad jeg indtil videre kender.

Du kan sende med POST eller GET.

Kort eksempel 1, benytter sig af GET.
Fold kodeboks ind/udKode 


Eksempel med POST
Fold kodeboks ind/udKode 




Hej Kenneth,

Jeg ved ikke om du har kigget på Prototype(www.prototypejs.org)? Det er et Ajax library som generelt bare gør det lidt mere simpelt for dig.

Du kan lave din søgemaskine sådan her:
Fold kodeboks ind/udKode 


du kalder den fra din søgeform med onSubmit="return Search(this)".

I din search.php fil henter du keywords med $_REQUEST, henter data fra din database eller hvor du skal hente det fra og UDSKRIVER det i din search.php fil. Indholdet vil herefter blive vist i din div på din side.



Indlæg senest redigeret d. 05.03.2008 15:47 af Bruger #12245
Jo er helt med på hvordan det foregår i php hvis der skal sendes variabler mellem 2 sider - men tricket ligger i at hele vejen igennem bruges AJAX og at selve siden ikke må opdateres ved fx at linke til en ny php side. alle links og sideskift skal foregå via AJAX..

Det kan meget nemt være at jeg forklarer mig dårligt, så prøv evt at se siden det drejer sig om:

http://www.ligeover.dk/pondera

Selve php delen har jeg godt fat i, men det her javagøgl driller altså!



Tak for de 2 links - jeg prøver at kigge lidt på det..det der xajax ser lige ved første øjekast ud til at være løsningen - dog ser det super indviklet ud..




Du laver den klassike fejl... ingen SEO tænkning !

Søgemaskiner vil ikke indexere den side, prøv selv at deaktivere javascript..

/JJ



t