Dommedagsprofeten: RFID skal stoppes nu

Tags:    it-nyheder

Udrulningen af RFID-chips er kommet så langt, så vores privatliv er fortid, siger Katherine Albrecht, verdens mest højtråbende RFID-aktivist

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=1999



Desvære så er RFID nok "here to stay" som man siger. Entlig lidt sjovt, i 90'erne var det helt store emne at Microsoft ikke skulle blive for stor og domminerende, nu sniger IBM sig inden om med dette her. Skal ikke fortælle mig at dette her kun handler om prismærkninger.




Lige så sikkert som det er, at RFID tags er kommet for at blive, er det at der vil opfindes "disrupters" der ödelägger sådanne RFID-signaler pr. forlangende. En ting jeg personligt selv vil göre brug af, bliver det nödvendigt, og så vil jeg egentlig väre bedövende med eventuelle love og regler imod det.

Patentet forklarede også, at sporingsteknologien kunne bruges af politiet og ville være nyttig "andre steder, for eksempel i lufthavne, på togstationer, offentlige toiletter, biblioteker og så videre..."

Og vi tager den lige igen:
offentlige toiletter

Hvorfor pokker er det interessant at vide hvem der er på et offentligt toilet, hvis formålet ikke ene og alene er at afskaffe vedkommendes privatliv? Nu må vi, bogstaveligt talt, ikke skide eller törre os i röven uden at blive kontrolleret.

Selv overvågningsfortalere må da kunne se, at dette er så komplet sindssygt som noget kan väre.



Seriøst Per, jeg kan virkelig godt lide din instilling og syn på sagen!

Men, definer lige "nyttigt andre steder" Nogen ville argumentere at RFID jo også kan bruges til at spore forbrugerens købe vaner, eller tidligere straffede personer, og meget-meget mere.

Som du selv live påpegede, så selv de offentlige toiletter skulle kunne overvåges. Sindssygt? Ja, set med dine og mine øjne, men der skal sq nok være nogen som ikke er af den opfattelse.

overvågning af offentlige toiletter, eller toiletterne på en arbejdsplads, tja, det kan jo bruges til rent bogstaveligt at kontrolere hvad folk laver.



Der er restauranter, hvor der er indbyggede sensore ved toilet og håndvask på personaletoiletterne, for at sikre at de ansatte vasker hænder efter toiletbesøg. Der har man også rejst spørgsmålstegn ved privatlivet på toilettet, men der kan man sige at der er et direkte formål med det, det er begrænset til de ansatte, er anonymt og kun mens de er på arbejde, og derfor noget jeg godt kan se mig selv forsvare i en diskussion.

Men derfra, og til at kontrollere hvert enkelt individs bevægelser, er der alligevel en kløft ingen burde vove at springe, endsige bygge bro, over. Men verden er nu engang fuld af kontrolfreaks.

Bestemt, tryghed, sikkerhed og kontrol er goder vi må og skal forsvare - men ikke på bekostning af alle andre rettigheder og goder.



t