Underligt javascript spørgmsål

Tags:    javascript

Hej alle!

Jeg har lavet denne kode, som jeg bruger til at skifte indhold i en select boks. Koden ser således ud:

Fold kodeboks ind/udKode 


Det VIRKER fint, så længe det står på den måde.
Det underlige er at hvis javascript koden står ovenover HTML koden, så virker det ikke... Nogen der har en forklaring? Evt. løsning?



Indlæg senest redigeret d. 03.03.2008 20:39 af Bruger #11914
6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
giv din select en id f.eks. artType og så fang den med

var artType = document.getElementById("artType");

istedet for navnet.



det er ikke underligt at det ikke virker når du sætter javascriptet over, eftersom at denne linie:
Fold kodeboks ind/udKode 

som bliver kørt når du jo loader siden kræver som minimum at et element med navnet searchArt er blevet læst inden, er måske dog nok lidt underligt at det virker overhovedet.
Hvis du vil have det over skal du enten lave en load function i body eller det mere indlysende sætte arcTypeList hver gang function bliver kaldt



Som nørden siger, der er ikke noget underligt i det. Årsagen er lige som han nævner det.

Metaforisk set så er det også nemt at forklare: man læser ikke en god bog ved at begynde i midten og slutningen er altid den bedste del, det er der hvor enderne mødes.



Du skal sætte dit JavaScript ind mellem <script type="javascript/text"></script> tags.



Det har jeg også, glemte bare at poste det med. Men det hjælper ikke. som jeg skrev, så virker det fint, så længe det står under selectboxen.



Ja, det kan jeg godt se.

Mange tak for svaret, pointsene er hermed givet videre :)



t