Login system med bruger level

Tags:    php

Hey jeg sidder og har lavet et login Og det virker fint nok. men jeg vil gerne lave forskellige bruger level. hvordan kunne man lave det?

Tak på Forhånd

6 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
du skal have en kolonne i din MySQL table som ja, f.eks. hedder: "usrlvl" (eller userlevel.. :P)
Den skal have en default værdi på 0, og så skal det være muligt for admins at ændre det tal til 1 (2,3,4 osv.)

Jeg formoder at alt efter hvilkel bruger level en bruger har, så kan han det og det.
De forskellige funktioner kan du så lægge ind i som felter i adgangsdatabasen, og derefter sætte adgangskontrol på de forskellige sider med en include fil.

F.eks side 1 giver adgang for brugere a
Side 2 giver adgang for brugere a og b
Side 3 giver adgang for brugere a, b og c

Hej Danie,

Og som de andre skriver lægger det en "userlevel" ind som et tabelfelt. Idet login valideres imod data fra databasen, sættes en sessionsvariabel som du eksempelvis kan kalde "accesslevel".

Dermed kan du lave check på denne sesions variabel senere.

Med venlig hilsen
Ieet

Hmm der er mange måder at løse det problem på.
Man kunne gøre følgende:
Et stort sidesystem der tjekker om brugeren har visse rettigheder til at udfører en hvis handling på netop denne side fx
$this->page->check($_SESSION["user"], "READ");
Koden skal gøre det at den tjekker om brugeren sat i $_SESSION["user"] har rettigheder til at udføre handlingen - i dette tilfælde "READ", altså at læse siden. Man kunne også checke på gruppe-basis eller på om en værdi er større eller mindre, som de andre foreslår :)
Skriv for en mere uddybende forklaring, lige nu skal jeg have spist lidt is med kæresten :D

Lav en kolonne i din brugertabel som er udtryk for en adgangsgruppe, som er defineret i en anden tabel, lav så betingelser ud fra den adgangsgruppe den aktive bruger er medlem af. Giver dig også mulighed for at give flere niveauer til den samme person.

Hmm der er mange måder at løse det problem på.
Man kunne gøre følgende:
Et stort sidesystem der tjekker om brugeren har visse rettigheder til at udfører en hvis handling på netop denne side fx
$this->page->check($_SESSION["user"], "READ");
Koden skal gøre det at den tjekker om brugeren sat i $_SESSION["user"] har rettigheder til at udføre handlingen - i dette tilfælde "READ", altså at læse siden. Man kunne også checke på gruppe-basis eller på om en værdi er større eller mindre, som de andre foreslår :)
Skriv for en mere uddybende forklaring, lige nu skal jeg have spist lidt is med kæresten :D

Hey.. Jeg vil gerne ved lidt mere om det du skriver. Kan du sende et eksempel?

t