skærmeopløsning

Tags:    javascript

Hej.
Er der nogle som ved hvordan man laver en javascript, så min hjemmeside automatisk tilpasser sig brugers skærm?
Da der er mange forskællige skærmeopløsning, så det kunne være smart at hjemmeside automatisk tilpasser sig.




9 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
screen.width og
screen.height



hey Henrik,
der er flere måder at gøre det på, dog er det "nemmeste" nok at indhente screen.width og screen.height og benytte dem til at ændre på det stylesheet der benyttes og så have stylesheets til de mest gængse størrelser.



Synes da lige jeg vil anbefale dig at lade være med at bruge javascript til det. lave designet i css eller table så det tilpasser sig skærmen automatisk, eller design til den laveste fællesnævner, for et par år siden var det 800x600 skærme.

Grunden til du ikke skal designe efter skærm størrelse med javascript er:
1. der findes mange skærmstørrelser
2. det tilgænglige område for din hjemme side er aldrig skærmstørrelsen, medmindre du tror dine brugere kører din side i fullscreen.

men hvis du insisterer vil følgende kode alert dig om størrelsen på det område siden har tilgængelig:
Fold kodeboks ind/udKode 


det virtigt det ligger efter body tagget, eller laves til en function der kaldes i body taggets onload, ellers brokker IE sig.



Hej Henrik

Brugerens skærmopløsning kan du ikke bruge til noget som helst, for der er jo ingen der siger at de har browservinduet maximeret, derfor er det skærmens bredde og højde du skal gå efter.
Derfor er det mere smart at lave et design, som f.eks. har en minimulsstørrelse på 800 * 600 og derudover så angive størelserne i procent, så det tilpasser sig browservinduets størrelse. Så det skal du ikke bruge javascript til, men det skal laves i CSS





Hej Henrik,

Efter at have læst artiklen om voldelige computerspil, og slået et par programmerings sider op som maksimerede mit browservindue vil jeg SLÅ DIG hvis du vil forandre størrelsen på mit browservindue.

Det som du skal tilpadse din hjemmeside til er ikke min skærmopløsning, men til mit browservindues størrelse. Og hvis du forandrer størrelsen på det vil jeg minde dig om at jeg spillede DOOM som en gal da det udkom!

Med venlig hilsen
Ieet

Ps. Tilpads browser vinduest størrelse fremfor skærmopløsning.
Pps. Det er til at gå amok over hjemmesider der forandre mit browser vindue.




Og lige en ting mere

Det er ikke altid browser accepter ændring af vindue størrelse

Du kan for eksempel se på dette billede:
http://peecee.dk/uploads/042008/sss.JPG

Den er slået fra som default i Firefox



Hvad er det?, kan du ikke komme en forklaring, hvordan man skifter min hjemmeside til brugerns skærm.
Er meget ny i javascript :lol:



Hej Per.

Kan du ikke komme med et ex. på hvordan man laver det i CSS
Tak.



På en side har jeg 3 kasser under hinanden, de har en fast højde defineret i px og width er så defineret i procent.

.midt {position: relative; top: 0; width: 85%;
height: 440px;}

Ud over det så kan man sætte en min-width ind også, men jeg kan ikke lige huske om det virker i alle browsere



Indlæg senest redigeret d. 08.04.2008 23:29 af Bruger #12703
t