Intel: Moores lov får 20 år til

Tags:    it-nyheder

Computer-ydelsen forsætter med at stige og stige, i hvert fald frem til 2029. Det kan blandt andet give vejrudsigter på 14 dage, siger Intel.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2077



14 dages vejrudsigter...næste bliver vel at man kan lave glaskugler til at se fremtiden.



Om 20 år kan vi formentlig lave vejrudsigter på langt mere end 14 dage, ikke pga. hurtigere computere, men pga. nye metoder.

Nuvel, så har man længe vidst at Moores lov ville bryde ned, sådan er fysikens love nu engang. Datoen er ganske vist blevet rykket en smule nu, men det kommer vel ikke bag på nogen.
Ydermere må man også tage I betraktning at der er flere andre teknologier under udvikling, som kavtecomputeren, den balistiske transistor, optiske processorer, osv. Mon ikke bare én af disse teknologier er klar til den tid?
Men hvad forskel vil det så gøre?
Man har fx. lavet et forsøg (kvante computere) hvor man har brugt kun 9 atomer til at udregne at 3*5 er 15. Det lyder måske ikke særlig imponerene, men til sammenligning ville det have krævet i omegnen af 50 trasistorer (upræcist estimat) at gøre det samme og udregningen ville stadig have foregået langsomere.



Indlæg senest redigeret d. 08.04.2008 14:36 af Bruger #4414
Felix,

De har talt om at grænsen for hvor hurtig en computer kan være i de sidste 20 år... "Nu kan det ikke blieve hurtigere, nu kan det ikke blive hurtigere... jo det kunne det aligevel!"

Jeg vill virkelig SE det inden jeg tror det.



Der er en grænse med den teknologi vi bruger i dag, det beskriver fysikens love meget klart.
Det hele handler i bund og grund om at der er grænser for hvor små man kan lave transistorerne. Hvad man har glem hidtil er dog at der også er andre faktorer der spiller ind, som hvor hurtige trasistorerne er, hvor meget energi de bruger osv., men én ting er sikker, og der er Moores lov vil brude sammen, der er bare ikke nogen vej uden om det, men om det sker om 20 eller 1000 år er jeg ikke i stand til at sige.



http://puhep1.princeton.edu/~mcdonald/examples/QM/lloyd_nature_406_1047_00.pdf
Interessant artikel om netop de fysiske grænser for en computer.



t