Jeg har forstået det således at Microsoft (eller for den sags skyld andre software udviklere) ikke må integrere et stykke konkurence dygtig software i et operative styresystem fordi brugeren dermed ikke kan fravælge den på gældende software. Det vil dermed være konkurrence forvridende for tredje-parts udviklere der ønsker at konkurrere med lignende software fordi at brugeren vil være tilbøjelig kun at benytte den medfølgende og "indbygget" software og vil derfor ikke være interesseret i at kigge efter alternativer. Det vil dermed forøge risikoen for at tredje-parts selskaber må dreje nøglen om og det vil dermed resultere i færre arbejdspladser. Jeg er ikke Mac bruger og jeg ved heller ikke meget om Apple så jeg kan ikke kommentere, hvad Apple gør er korrekt eller ej.

Men som jeg har forstået det, har det altså ikke noget at gøre om et et firma har monopol status eller ej. Om EU mellem kortene prøver at fortælle Microsoft at de ikke kan lide deres monopol status ved jeg ikke noget om. Jeg kunne dog dårligt forestille mig det.