Gartner: Windows er ved at kollapse

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Analytikere mener, Windows er dømt til undergang, hvis ikke der sker radikale ændringer.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2094



Jeg ved ikke hvad jeg skal sige til dette. Jeg har siden jeg blev født (mere eller midre) været uforstående over for det faktum at windows rent faktisk har holdt populariteten oppe. Der er tusinde grunde til min holding, som i alle kender, men jeg havde godt nok ikke regnet med at der rent faktisk ville være nogle som ville give mig ret.

Under alleomstænigheder vil jeg blot give dem ret. Hvis Windows skal være fremtidens operativssystem, skal de starte forfra fra bunden,



Nu er Gartner måske ikke lige den mest pålidelige kilde ever... De skifter standpunkter som vinden blæser. Tag alt hvad de siger med en trillebørfuld salt!



Men ikke desto mindre, har de ret i det faktum, at Windows på et eller andet tidspunkt, bør give slip i kompatibiliteten for forældrede systemer.
Der er absolut ingen årsag til at supportere flere årtier gamle stumper af hardware. Jo folk vil whine når de fjerner kompatibiliteten, men der findes, formentligt, massere af alternativer på mere nymoderne teknologier og stumper af hardware som for længst burde havde erstattet de gamle, i en hvilken som helst organisation, stor som lille.



Ingen årsager? Hvad med det faktum at hardware og software inkompatibilitet er et af folks største kritikpunkter for Windows Vista? På det punkt er Microsoft i den unikke, skønne situation der som oftest omtales som "Damned if you do, damned if you don't!" - sørgeligt, men sandt.

Mvh.

Kasper (TSW)



Jeg har lige læst et review af vista 64 bit, vel og mærket af den type skrevet af kompetente folk og det var et godt review, hvilket kom meget bag på mig, men jeg har jo heller aldrig prøvet 64 bit vista før. Ikke desto mindre vil jeg stadig kritisere vista. Vi havde et udemærket operativsystem kaldet Windows XP og jo, der ikke nogen let opgave at konvertere et 32 bit OS til et 64 OS, men hvis vi ser bort fra det, hvorfor var det så lige at man valgte at sige: "XP er bare ikke godt nok længere. Vi skal have noget nyt og skide være med om det virker eller ej."
Det giver, for mig, overhovedet ingen mening.

For mig er der ingen forbedringer at se i vista, bortset fra understøttelsen af 64 bit, men til gengæld er der en hel masse forværringer.



Jeg har lige læst et review af vista 64 bit, vel og mærket af den type skrevet af kompetente folk og det var et godt review, hvilket kom meget bag på mig, men jeg har jo heller aldrig prøvet 64 bit vista før. Ikke desto mindre vil jeg stadig kritisere vista. Vi havde et udemærket operativsystem kaldet Windows XP og jo, der ikke nogen let opgave at konvertere et 32 bit OS til et 64 OS, men hvis vi ser bort fra det, hvorfor var det så lige at man valgte at sige: "XP er bare ikke godt nok længere. Vi skal have noget nyt og skide være med om det virker eller ej."
Det giver, for mig, overhovedet ingen mening.

For mig er der ingen forbedringer at se i vista, bortset fra understøttelsen af 64 bit, men til gengæld er der en hel masse forværringer.


Det hedder salgsspekulationer.... Noget som Windows er sindsygt gode til... :P



Ingen årsager? Hvad med det faktum at hardware og software inkompatibilitet er et af folks største kritikpunkter for Windows Vista? På det punkt er Microsoft i den unikke, skønne situation der som oftest omtales som "Damned if you do, damned if you don't!" - sørgeligt, men sandt.


Det er måske også til dels fordi de ikke gør nogen af tingene helt. Jeg tror mange ville have set frem til de nye filsystem de snakkede om. Ja, måske man så skulle opgradere maskiner, men det skal man jo alligevel for at køre Vista. Så i virkeligheden har de jo taget det dårligste fra 2 verdener. De har en masse legacy kode til at understøtte gamle systemer som Vista alligevel ikke kan køre på.

Microsoft har jo også været relativt uheldige i forhold til Apple. Apple har jo i denne her sammenhæng den store force at de kontrollerer hardwareplatformen og har relativt få arkitekturer de skal understøtte. Dette ændrer dog ikke på at jeg synes MS har båret sig lidt kluntet ad med Vista.



Jeg syntes bare det det er lidt overdrevet at sige at det bliver Windowses død. Det er klart at det i længden måske vil få folk til at skifte styresystem. Men har svært med at forestille mig dets kolaps, netop grundet af Kaspers(TSW)'s kommentar.



Linux folkende er efterhånden kommet op med nogle relativt brugervenlige systemer, personligt konverterer jeg til Xubuntu om ikke så længe, eller også sammen sætter en LFS, hvis jeg ellers kan finde ud af det, men pointen er at jeg ALTID har brugt Windows og når jeg har forsøgt mig med noget andet er det gået helt galt, men selv jeg, er på trods af min meget store tolerance, blevet så træt af Microsoft produkter så jeg har taget beslutningen, koste hvad det koste vil.



Problemet ligger i, at Microsoft har været vandt til at bibeholde alle ting fra Windows fra version til version. Det har medført at folk er vandt til at selvfølgeligt skal alt bare køre videre, så ligeså snart Microsoft fjerner kompatibilitet, høres der ramaskrig over at "min computer nu ikke længere virker som den plejer!"

Microsoft er dog begyndt på det. Hvor mange husker ramaskriget omkring overgangen til XP, hvor DOS ligepludseligt ikke længere var grundstenen?

det er sådanne skridt der er nødvendige for at sikre at Windows kan køre stabilt, uden at sluge alle vores ressourcer og fylder gigantiske datamængder og personligt har jeg absolut intet imod at man fjerner understøttelse for "gammelt lort", der ikke længere bruges "mainstream".

Microsoft burde istedet skære ind til benet og fjerne indbygget support for alt det gamle hardware, der ikke længere bruges mainstream.

IT har trods alt en 3 årig levetid.



<< < 12 > >>
t