Vista-udfordring kan sætte skub i desktop-Linux

Tags:    it-nyheder

<< < 123 > >>
Udfordringer i forhold til Vista og oplæring af brugere kan sætte skub i Linux på desktoppen, mener konsulentvirksomhed.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2107



Jeg kan kun grine.

Hvis man ser på navne "Linux" og "Windows" så er er valget jo ligegyldigt, lige indtil at man begynder at bruge systemerne, så begynder problemerne for alvor.

Oh jeg behøver hvis ikke at sige hvorfor...

Med mindre at man er linux freak, så skal man holde sig fra systemet og satse på det man kænder og som nemt at bruge for den ALMINDELIGE slutlige bruger.



Det er blevet vist flere gange at Linux kan være mindst lige så brugervenligt som Windows, så det er noget pjat at fyre af. Ja, der er nogen distroer der er svære end andre, men tag et system som Suse og Ubuntu. Jeg vil endda gå så langt at der er mange ting der er nemmere i Linux (Ubuntu) end i Windows.

Tag sådan noget som at skulle brænde en CD. I Windows skal du installere brænderprogrammer seperat som i en del tilfælde skal der betales for. I Ubuntu skal du højreklikke på en fil og vælg "Brænd".

Installationen er væsentlig nemmere, og man har muligheden for at prøve systemet på en LiveCD før man installerer.

Opdatering af programmer er LANGT LANGT nemmere. ALT er samlet 1 sted, og du får bare smidt dem i hovedet og så skal du bare trykke videre og så klarer den resten. Ikke noget med at skulle ind på nettet og finde opdateringer til andet et Windows.

Jeg håber personligt at flere vil indse disse store fordele i Linux, men tror det ikke. Folk "tør" ikke og har ikke "mod" på at lære noget der er anderledes. Det er samme grund til at Vista "flobber". Folk vil ikke lære noget anderledes. Alle andre styresystem (stort set) lider under den fejl, at det er anderledes end ~XP.



Jeg kan kun grine.

Hvis man ser på navne "Linux" og "Windows" så er er valget jo ligegyldigt, lige indtil at man begynder at bruge systemerne, så begynder problemerne for alvor.

Oh jeg behøver hvis ikke at sige hvorfor...

Med mindre at man er linux freak, så skal man holde sig fra systemet og satse på det man kænder og som nemt at bruge for den ALMINDELIGE slutlige bruger.

Jeg synes du er fuld af fordomme og udokumenterede argumenter. Flere og flere virksomheder bruger Linux med success. Flere og flere regeringer bruger Linux med success. Flere og flere private bruger Linux med success. Den største hindring, den største stopklods, og det største problem ved at bruge Linux, er folk som dig, der ranter og flamer og spotter og spytter systemet, uden at have noget som helst at have det i.

Jeg kan kun grine.



Indlæg senest redigeret d. 18.04.2008 10:53 af Bruger #8223
Efter min mening er der økonomisk bare ikke nogen foredel i at skifte til Linux, i første omgang. Man skal enten ansætte eller have en administration som har kendskab til systemet. Og så skal alle oplæres. Og så er der jo det at hvis arbejder med specielle programmer, skal der findes alternativ. Eller programmeres et nyt.
Jeg er meget enig med folk i at når systemet køre, så er det fuldstændig ligegyldigt om man køre linux eller vista. Men det administrative i linux er stadig ikke bedre end vista (hvor meget skal ikke laves i konsollen).

Jeg tror ikke på at der kommer et flob. Men måske bare en svar hurtigere stigning i linuxes markedsandel.



Det kommer også lidt an på skalaen. Hvis en organisation er af en skala, hvor man indhenter sin egen stab, så kan man jo hyre efter Linux-kompetencer. Skal man have support til sin installation, netværk og lignende og skal købe det ude i byen, så er der ikke nogen tvivl om, at det er nemmere at finde Windows-folk.



Vi kan vel lige så godt være ærlige, gutter!

Linux er ikke lige så nemt som Windows

Linux er ikke lige så nemt som Windows

Linux er ikke lige så nemt som Windows

Windows virker fra start af. Sorry guys. Det gør Linux ikke...

Min computer skal bare virke, og så er den ikke længere. Jeg har prøvet at installere Linux, men begejstringen falmer stille og roligt, når jeg ikke kan spille spil, ikke kan høre noget lyd, har en lorte flash afspille, har en lorte msn, etc. etc.



Mathias, så har du prøvet den forkerte distrobution. For jo, Linux kan sagtens være lige så nemt som Windows og kan sagtens virke fra starten af.

Jeg vil endda påstå at Ubuntu fx er nemmere end Windows på visse punkter. Du kan kigge lidt opad der har jeg skrevet et par stykker.

Derudover er install væsentlig nemmere. Og når først det er installeret (der bare er et par klik) og er bootet op i det, så kommer den selv (i hvert fald hos mig) og spørger om den skal installere diverse drivere sig. Ja tak, og så virker det!

Derimod på Windows skal jeg gang på gang SELV ud og finde drivere på nettet og i mange tilfælde skal jeg SELV opdatere dem!

-------------------

Hvis du ikke har succes med Ubuntu, så prøv (open)Suse, som bliver brugt mange steder i diverse virksomheder som DESKTOP. Det virker også!

Angående manglende spil. Jo der er nogle, men ikke mange. Men det er sq ikke Linux' skyld. Det er jo udviklernes skyld.

Manglende lyd er fordi du ikke har noget lyddriver installeret. Det kan du også sagtens være ude for på Windows. Så igen, ikke Linux' skyld.

Dårlig flash afspiller - ja, lorte support af Adobe, men der findes hvis nok nogle andre afspillere af Flash der skulle være bedre.

"Lorte" MSN. Det er smag og behag. Jeg er ganske tilfreds med Pidgin.

Så nej, vi kan ikke blive enige om at Windows er nemmere og altid virker fra starten af.



Angående manglende spil. Jo der er nogle, men ikke mange. Men det er sq ikke Linux' skyld. Det er jo udviklernes skyld.

Så vidt jeg er informeret er der en del.

Og hele problematikken er at det ikke er Linux's skyld! For det er bare en undskyldning. (Og enhver undskyldning er en dårlig undskyldning...)

Når jeg en dag sidder og vil spille Fifa08 på min Linux comp, og den så ikke virker til Linux. Da er jeg da fuldstændig ligeglad med om det er Linux's skyld eller ej. Jeg tænker IKKE
"Nåh. Det er da nogen sørens udviklere at de ikke gider lave det til Linux. Nu vil jeg stædigt sidde og lave noget andet, for jeg vil godt nok ikke have Windows!"



Lige en ekstra note på falderebbet.
Hvis det ser ud til at tonen er lidt hård, så bid ikke mærke i det:)
Jeg læser ikke mine indlæg igennem, så jeg skriver bare det jeg lige har i tankerne. Anyways, hvis det lyder som om jeg er sur, eller sådan noget, så lad være med at tage det personligt:)



Lad os lige skille snot og skæg.
Det er korrekt antaget, at Linux ikke understøtter nært så mange spil som Windows (eller den anden vej rundt, alt efter hvor man har lyst til at placere ansvaret). Det er også korrekt, at visse distributioner ikke inkluderer non-open source drivere, flashplayere mm. fra start. Det er også korrekt at uanset hvor ansvaret ligger, så er disse ting problematiske for en hverdagsbruger.

Men at alt dette ikke er installeret på forhånd, har ikke noget med nemheden at gøre.

Når du installerer Windows, er der så inkluderet Java, Flash-player og drivere til alt? Min erfaring siger mig, at det er der ikke. Da jeg købte min nye laptop, fulgte der Vista med. Lyden virkede ikke, så jeg måtte søge nettet tyndt for en driver. Derefter skulle jeg til at hente og installere Java og en Flashplayer så jeg kunne surfe uhæmmet med min browser.

At der nogle steder, fx i Mac og i visse Linux-distributioner, er disse ting installeret på forhånd, er blot bonus og luksus for dem der bruger det. At der er nogle, der har det mere luksuriøst end andre, betyder ikke at disse andre har det elendigt.

En distribution som PCLOS og Linux Mint har installeret java, flash mv. fra starten af, samt en overflod af drivere til alskens hardware. En distribution som openSUSE, Fedora, Ubuntu og Mandriva (jeg kan særligt anbefale sidstnævnte) har ikke disse ting inkluderet, men har hver især utroligt lette og enduser-friendly metoder/guides/wizards/whatever til at installere det der mangler.

Det der kræves er at man sætter sig ind i det operativsystem man ønsker at benytte. Der er en indlæringskurve til alt. En person der aldrig har brugt en Mac før, vil have problemer med at migrere fra Windows til Mac, fordi der er en masse programmer man er vant til at bruge, der ikke virker. Det er først når man får undersøgt hvad der er af alternativer, og om man synes man kan leve med disse alternativer, at den rigtige indlæring af systemet begynder. Og når det er sket, vil man finde sig selv værende yderst tilfreds med sit skift - eller i det mindste forstå konceptet, men ikke bryde sig nok om det til at gøre skiftet permanent.

Præcis samme fremgangsmåde gør sig gældende i Linux.

Nå, et langt indlæg fra mig af. Fortsat god søndag!



<< < 123 > >>
t