Red Hat og Novell siger nej til Linux på desktoppen

Tags:    it-nyheder

Der er ikke noget marked for Linux på almindelige brugeres skriveborde. Det er konklusionen hos de to største Linux-firmaer.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2118



Jeg ser faktisk dette som værende godt for Linux, på en måde. For det må jo bare betyde at de gratise distrobutioner af Linux er blevet så gode, at der simpelthen som privatbruger ingen grund er til at betale for det. Specielt ikke med brugervenlige distrobutioner som Ubuntu.



Der er et marked for at sælge desktop Linux. Det er bare ikke særligt stort, men det eksisterer, og Mandriva sidder solidt på det.



Indlæg senest redigeret d. 22.04.2008 21:31 af Bruger #8223
Mandriva? :S Hvorfor Mandriva?
Jeg forstår heller ikke på nogen måde at der ligepludselig ikke skulle være. Alle statistikker viser at det går svagt stigende op af for linux. Så det gør det vel også inde for privat brug.
Men jeg er helt enig i, at hvem i al verden af private mennesker køber linux, når det kan gøres gratis. Virksomheder med mange computerer gør det selvfølgelig naturligvis, og derfor er det da klart at det er virksomhederne de tjener langt mest på. Men der må da være interesse inde for det private. Og såfald så at få virksomhederne til at købe support hos dem, ved at have en generel størst markedsandel inde for linux-distr.



Mandriva? :S Hvorfor Mandriva?
Jeg forstår heller ikke på nogen måde at der ligepludselig ikke skulle være. Alle statistikker viser at det går svagt stigende op af for linux. Så det gør det vel også inde for privat brug.
Men jeg er helt enig i, at hvem i al verden af private mennesker køber linux, når det kan gøres gratis. Virksomheder med mange computerer gør det selvfølgelig naturligvis, og derfor er det da klart at det er virksomhederne de tjener langt mest på. Men der må da være interesse inde for det private. Og såfald så at få virksomhederne til at købe support hos dem, ved at have en generel størst markedsandel inde for linux-distr.

Jeg ved ikke hvorfor, men faktum er at Mandriva er dem med langt størst success med at sælge Linux til privatbrugere.



Det havde de i hvert fald tidligere - måske fortrinsvis i Mandrake-dagene (den skiftede jo navn, da de fusionerede med/opkøbte Conectiva). Før Ubuntu kom, lå Mandriva/Mandrake solidt på toppen af Distrowatch.
Men i denne sammenhæng synes jeg, at det er rimeligt også at nævne Linspire, ikke mindst fordi Linspire også har lavet handelsaftaler i stil med den fra Wal-mart, således at man kunne købe den præinstalleret.



Se dette her GLÆDER mig og jeg har sagt dette i årevis.

Linux er til SERVER Systemer og der kommer Linux også til sin RET og slår alt og alle med flere længder.

Glæder mig at Red Hat og Novell er af samme opfattelse, og at ide grundlaget fra Terminal Server og UNIX ikke er blevet opslugt af Open Source og gratis software intog på markedet.

Og af gratis versioner af Linux, så er Fedora Core, Ubuntu nok det som kommer aller tætest på Desktop systemer som Windows og MAC - og også dem som jeg vil spå størst fremtid, da de retter deres blik mod den novice Linux bruger. Ja, der er marked for Linux Desktop ligende milijøer Som Fedora og Ubuntu, men samlet set er Linux ufattelig bøvlet at bruge for en fuldstænding grøn, novice computer bruger der bare skal skrive et bre, tjekke e-mail, osv.

For dem af og som er pro/semi-pro brugere, konsulenter, m.m er LInux en helt anden boldgade, men det er i forhold til den novice bruger man skal bedømme er marked for om noget er egnet til dektop eller ej.



Se dette her GLÆDER mig og jeg har sagt dette i årevis.

Linux er til SERVER Systemer og der kommer Linux også til sin RET og slår alt og alle med flere længder.

Glæder mig at Red Hat og Novell er af samme opfattelse, og at ide grundlaget fra Terminal Server og UNIX ikke er blevet opslugt af Open Source og gratis software intog på markedet.

Og af gratis versioner af Linux, så er Fedora Core, Ubuntu nok det som kommer aller tætest på Desktop systemer som Windows og MAC - og også dem som jeg vil spå størst fremtid, da de retter deres blik mod den novice Linux bruger. Ja, der er marked for Linux Desktop ligende milijøer Som Fedora og Ubuntu, men samlet set er Linux ufattelig bøvlet at bruge for en fuldstænding grøn, novice computer bruger der bare skal skrive et bre, tjekke e-mail, osv.

For dem af og som er pro/semi-pro brugere, konsulenter, m.m er LInux en helt anden boldgade, men det er i forhold til den novice bruger man skal bedømme er marked for om noget er egnet til dektop eller ej.


Du bliver VED med at påstå at Linux er utroligt bøvlet og andre underlige ting, når det angår at tjekke mail og surfe på nettet.

Forklar dig. Hvorfor er det så besværligt? Hvor ligger det bøvlede i at klikke på "Evolution Mail" ikonet for at tjekke mail, og på "Firefox Web Browser" ikonet for at surfe på nettet? Man behøves ikke engang INSTALLERE Linux for at få det til at virke.

Istedet for at sprede al den dårlige karma og FUD, så tag dog for helvede og spørg om de ting du har problemer med, istedet for at skræmme folk, der sagtens kunne blive glade for Linux, fra nogensinde at prøve det.

Jeg har ingen respekt for trolde af din slags.



@Martin
Jeg bliver nød til at spørge dig om du nogensinde har givet linux en chance, for det lyder godt nok ikke sådan.

Naturligvis er linux bøvlet for en windows bruger. linux er anderledes og det er det der er problemet.

Hvis du satte to der aldrig havde rørt en computer før, til henholdsvis at køre ubuntu og vista så ville du ligge mærke til at der ikke ville være nogen markant forskel på hvor hurtigt de lærte at bruge det. Det handler om tilvending og ikke om at det er bøvlet, for det er windows og ikke mindst vista sgu også for en nybegynder.

Så sidder du måske og tænker at når du nu er garvet computernørd og ikke kan finde ud a linux, så må det jo være fordi det er møgbesværligt, men lad mig fortælle dig en hemmelig...

Linux er IKKE Windows.

Hvis du er haj til windows, har 100 år erfaring og kan finde ud af alt, så er du en windows nørd ikke en linux nørd. Du skal starte fra bunden ligesom alle andre og ligesom du selv engang gjorde med dos og windows.

Sådan er livet desværre. Jeg har selv taget beslutningen om at skifte til linux og jeg ved godt at det bliver en udfordring, men jeg ved også at det ikke bliver bøvlet.

apt-get install firefox
firefox "http://tldp.org/"

Læs det og lær.



I øvrigt: Vi snakkede om distributionernes popularitets udvikling. Der var en interessant tidslinie her:
http://www.junauza.com/2008/04/distro-rankings-and-popularity-ratings.html
- den er ikke mindst sjov, fordi den siger nogle ting om, hvad der skete, da Ubuntu kom på banen!



t