Ny version af Udvikleren.dk!

Tags:    udvikleren-info

Kære Udviklere,

Velkommen til en ny version af Udvikleren.dk. Denne gang håber jeg at det er i orden hvis jeg kalder det for et nyt design - jeg synes i hvert fald nok at der er blevet flyttet rundt på et par ting eller tre :). Det gamle design havde visse begrænsninger og uhensigtsmæssigheder, som det nye gerne skulle håndtere noget bedre. Der har derudover været nogle konkrete ønsker fra forskellige brugere, som jeg har forsøgt at gøre noget ved under udviklingen af denne version af sitet. Jeg synes ikke at der er nogen grund til at forklare ændringerne i designet yderligere, for dem kan I jo passende klikke jer rundt og se. På det mere funktionelle plan er der også sket lidt ændringer - de vigtigste er som følger:

• Ny fokusbox, hvor jeg vil placere site nyheder, meget diskuterede IT nyheder, samt interessante forumtråde. Det betyder også at der ikke længere er nogen Udvikleren.dk nyhedsboks på forsiden.

• Kodebokse har nu support for linjenumre samt syntaxfarvning. Derudover er de gjort en smule mere tydelige, efter ønske fra jer brugere, og jeg har sørget for at smileys osv. ikke bliver konverteret til billeder når de er i en kodeboks.

• Mulighed for vedhæftning af filer til en artikel, noget I også har efterspurgt.

• Forbedret søgning, med flere muligheder for at opnå mere relevante resultater.

• Ny og mere avanceret liste over nyeste tråde på forsiden, med support for bladring samt mulighed for at se enten nyeste tråde eller de tråde der sidst er blevet skrevet i.

• Link i jeres brugerboks til artikelskrivning, igen et ønske I har postet tidligere.

• Forskellige JavaScript effekter rundt omkring, der gerne skulle gøre sitet endnu lækrere at bruge.

Derudover er der naturligvis blevet ændret en række småting rundt omkring.

Jeg håber at I vil synes om det nye site. Der kan sagtens forekomme fejl rundt omkring, og jeg vil naturligvis sætte stor pris på hvis I skriver dem her, så jeg kan få kigget på det så hurtigt som muligt.

Rigtig god fornøjelse med det nye Udvikleren.dk!

Mvh.

Kasper (TSW)

Indlæg senest redigeret d. 03.06.2008 14:20 af Bruger #1
Super flot design der er dog en lille fejl.
Når jeg åbner en kodeboks får jeg det her:
http://peecee.dk/upload/view/117714
Jeg bruger FF3RC2

er det ikke bare at opgradere til IE7 eller FF?

Kan ikke se grunden il at bruge IE6...

Jeg sad lige og ventede på at der var en som ville nævne dette :D

Jo, selvfølgelig er det bare at opgradere...hvis man er almindelig bruger. Problemet opstår da jeg er webudvikler og derfor ønsker at mine sider skal se så ens ud i så mange browsere som muligt. Dette kan ikke altid lade sig gøre, og derfor må man begrænse sig til dem som bruges af flest brugere verden over.

Derfor vil jeg lige rette din, og andres, opmærksomhed mod denne side:
http://www.thecounter.com/stats/2008/June/browser.php

Som du kan se, så bruger ca. 37 % stadig IE6, og da IE7 indeholder en del rettelser, er det bedre at fokusere på fejlene i IE6 og så udvikle ud fra den ;)

Opdagede lige en lille bug - Links som ikke har protokol-delen, f.eks.:
www.enside.dk
Får ikke påsat "http://" foran, hvilket betyder at man bliver sendt til en Udvikleren.dk fejl 404 side.

Indlæg senest redigeret d. 07.06.2008 21:22 af Bruger #2330
Et andet problem. Nu ser forsiden for Udvikleren.dk underlig ud i IE6:
http://peecee.dk/upload/view/118145

Indlæg senest redigeret d. 09.06.2008 14:19 af Bruger #8254
Hej gutter,

Så fik jeg endelig tid til at kigge på nogen af alle de forslag og rettelser I er kommet med :). Her er hvad der er sket:

- Jeg har forsøgt at optimere på Udvalgte tråde, så popup vinduet med ens udvalgte tråde gerne skulle loade noget hurtigere. Der gik ikke liiige de der 28 sekunder her, men den VAR lidt sløv. Nu loader den på ca. et sekund her :)

- Jeg har fixet den bug der gjorde at artikler kunne vises med rating = 0 når man klikkede sig ind fra fx forsiden af.

- Jeg har sørget for at hvis folk laver en [url] der ikke starter med http://, så skulle det gerne blive sat på automatisk.

- Jeg har lavet et par forbedringer, der gerne skulle gøre sitet en smule bedre for dem der kører i 1024x768. Det er nok stadig ikke perfekt, hvilket skyldes at det nye site simpelthen har brug for lidt mere plads end det gamle, men lidt bedre skulle det i hvert fald gerne være blevet :)

- Der er stadig nogle problemer med visse sider, i IE6. Jeg håber på at få kigget på dem inden for den nærmeste fremtid. I mellemtiden må I se at få opgraderet, jer der stadig kører med denne gamle version ;)

Mvh.

Kasper (TSW)

Hej gutter,

Så fik jeg endelig tid til at kigge på nogen af alle de forslag og rettelser I er kommet med :). Her er hvad der er sket:

- Jeg har forsøgt at optimere på Udvalgte tråde, så popup vinduet med ens udvalgte tråde gerne skulle loade noget hurtigere. Der gik ikke liiige de der 28 sekunder her, men den VAR lidt sløv. Nu loader den på ca. et sekund her :)

- Jeg har fixet den bug der gjorde at artikler kunne vises med rating = 0 når man klikkede sig ind fra fx forsiden af.

- Jeg har sørget for at hvis folk laver en [url] der ikke starter med http://, så skulle det gerne blive sat på automatisk.

- Jeg har lavet et par forbedringer, der gerne skulle gøre sitet en smule bedre for dem der kører i 1024x768. Det er nok stadig ikke perfekt, hvilket skyldes at det nye site simpelthen har brug for lidt mere plads end det gamle, men lidt bedre skulle det i hvert fald gerne være blevet :)

Lækkert :D

- Der er stadig nogle problemer med visse sider, i IE6. Jeg håber på at få kigget på dem inden for den nærmeste fremtid. I mellemtiden må I se at få opgraderet, jer der stadig kører med denne gamle version ;)

Som jeg skrev tidligere, så ville en opgradering til IE7 ikk være en mulighed for mig, da en stor del af internettets mange brugere stadig kører med IE6 og derfor må jeg jo også tilpasse mine sider til deres browser ;)

Hej Morten,

Det er sandt at der stadig sidder en del med IE6 derude, men forhåbentligt er det kun et spørgsmål om tid før de for alvor er blevet en minoritet. IE6 er meget langt bagud, og hvor langt når vi hvis vi mange år endnu satser på laveste fællesnævner? Jeg vil gerne bruge noget tid på at få tingene til at _virke_ i IE6, men jeg har ingen intentioner om at forringe oplevelsen for alle dem der bruger IE7, IE8 eller Firefox, blot for at dem som stadig sidder med en oldgammel browser kan se det hele i perfekt tilstand :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Kæft det er lækkert med udvalgte tråde Kasper

Så behøves jeg ikke at vente så lang tid :P

En ting mere jeg har fundet

http://www.udvikleren.dk/PHP/Thread.aspx/6/25067/

Hvis der opstår for lange linjer ved kode boksen ødelægger det designet

(Set i ff 2.0 og 1280x1024)

Der er måske også lige det med cache efter man har set sine besøgte tråde

Eksempel:
Jeg har en udvalgt tråd, jeg åbner popupen og vælger min udvalgte tråd

Lukker så vinduet igen, men mine udvalgte tråde står stadig til:
Udvalgte tråde (1)

Ved ikke om det kan løses, men bare et foreslag

Hvis jeg dog besøger siden igen (eller ctrl + f5'er) står udvalgte tråde til 0 da cache er blevet opdateret

EDIT: Kom lige på et anden foreslag

Kunne svar feltet ikke udvides så det matcher med et svars længde?

Synes nemlig det kan blive lidt trængt nu.

Indlæg senest redigeret d. 16.06.2008 13:28 af Bruger #11386
Hej Morten,

Det er sandt at der stadig sidder en del med IE6 derude, men forhåbentligt er det kun et spørgsmål om tid før de for alvor er blevet en minoritet. IE6 er meget langt bagud, og hvor langt når vi hvis vi mange år endnu satser på laveste fællesnævner? Jeg vil gerne bruge noget tid på at få tingene til at _virke_ i IE6, men jeg har ingen intentioner om at forringe oplevelsen for alle dem der bruger IE7, IE8 eller Firefox, blot for at dem som stadig sidder med en oldgammel browser kan se det hele i perfekt tilstand :)

Selvfølgelig kommer man ikk særlig langt hvis man går efter laveste fællesnævner, men faktum er at over 30% af internettets brugere, stadig benytter IE6, så på skrivende stunder vil jeg ikk helt kalde det for "laveste fællesnævner" ;)

Men lad det ligge. Jeg vil dog sige at jeg er glad for at du gider kigge på problemerne med IE6, og jeg kan godt følge dit argument for at det ikk skal gå udover dem som har opgraderet ;)

t