programmering til ubuntu 8,xx

Tags:    linux

hejsa jeg tænkte på om det er muligt at programmere software til ubuntu ligesom med windows.

hvis ja. hvilket programmeringssprog foregår det så i

takker på forhånd

mvh eut@nsia

ps er ny herinde



Du skal starte på GTK+, GIMP Toolkit. http://en.wikipedia.org/wiki/GTK%2B



det vil jeg da snarest mulig gå igang med



Er du C++ mand så kig på gtkmm. Det er wrappers til GTK+'s C bibliotek.



Altså næsten alle sprog kan benyttes til at kode til GNU/Linux. C++, Delphi (hedder så bare noget andet), Java og så videre. Som udgangpunkt skal du bare holde dig for sprog, udviklet af Microsoft. Hvis du bruger pakkemanageren i Linux, så findes der en hel kategori, hvor der findes værktøjer til udvikling.



Indlæg senest redigeret d. 20.06.2008 01:57 af Bruger #5097
@Shafh: Hvorfor skal man holde sig fra sprog der er udviklet af microsoft?

Ubuntu leveres i forvejen fra start af med program(mer) skrevet i C#, det ene er så vidt jeg husker F spot. Ikke at det skal ses som en blå stempling, men stadig interessant.




GTK2 er dog stadig meget brugt til GNOME :)



Hvis du vil udvikle til Ubuntu mener jeg de anbefaler at skrive i Python. Du kan også køre GTK fra Python.



@Shafh: Hvorfor skal man holde sig fra sprog der er udviklet af microsoft?

Ubuntu leveres i forvejen fra start af med program(mer) skrevet i C#, det ene er så vidt jeg husker F spot. Ikke at det skal ses som en blå stempling, men stadig interessant.

Fordi Microsoft har det lille problem der hedder kompatibilitet aka C# og Visual Basic.
C++, Java, PHP er bare tre ud af mange sprog som ikke er blevet voldtaget af Microsoft endnu og som du med fordel kan bruge til at programmere med GTK. Og så fungerer programmerne også på Linux, Windows og Mac OS.



t