Elgiganten lancerer EEE - uden Linux

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Elgiganten har startet forsalget af Asus' EEE PC. Maskinen fås i sort eller hvid, men kun med Windows XP.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2344







Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:37 af Bruger #13985
Ronnie, det kunne jo også være et spørgsmål om at Elgiganten simpelthen ikke regner med at det vil være besværet værd, i forhold til den mængde af deres kunder der vil være interesseret i en EEE med Linux på? I den virtuelle verden er det fint nok med "Friheden til at vælge" osv, men eftersom at Elgiganten gerne skal eksistere i den mere virkelige verden, så er der jo altså også andre ting at tage hensyn til :)

Mvh.

Kasper (TSW)







Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:37 af Bruger #13985
Ronnie, det kunne jo også være et spørgsmål om at Elgiganten simpelthen ikke regner med at det vil være besværet værd, i forhold til den mængde af deres kunder der vil være interesseret i en EEE med Linux på? I den virtuelle verden er det fint nok med "Friheden til at vælge" osv, men eftersom at Elgiganten gerne skal eksistere i den mere virkelige verden, så er der jo altså også andre ting at tage hensyn til :)

Problemet med den opstilling er, at i den virkelige verden gælder rationalitet.

Og der er intet rationelt dårligt ved at EEE'en kommer med en præinstalleret Linux. De har skræddersyet distributionen der medfølger, til at opfylde lige præcis de behov, en EEE-bruger har og får.

Det er udelukkende irationelle ting som "Linux er da kun for nørder" og "Windows er da det eneste der rigtigt duer", der har fået Elgiganten til at skifte. På trods af, at EEE'en kommer med en skræddersyet, for-dummies indrettet, 110% hardware-kompatibel distribution.







Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:37 af Bruger #13985
>Problemet med den opstilling er, at i den virkelige verden gælder rationalitet.

Det var nu egentlig også netop rationalitet jeg forsøgt at påberåbe :)

>Og der er intet rationelt dårligt ved at EEE'en kommer med en præinstalleret Linux. De har skræddersyet distributionen der medfølger, til at opfylde lige præcis de behov, en EEE-bruger har og får.

Jeg er imponeret over at du kender en hvilken som helst EEE-bruger så godt at du kan sige hvilke behov de har brug for at få opfyldt :). Jeg er slet ikke i tvivl om at man kan en hulens masse ting med Linux, og jeg er enig med jer i at præ-installeret Linux må være vejen frem, hvis systemet skal opnå en større udbredelse, men der er to hensyn der skal tages her: For det første ER Linux altså ikke for alle. Jeg kunne da sagtens bruge det, men en række ting holder mig på Windows platformen, og det vil jeg hverken undskylde eller være ked af - jeg har det glimrende som Windows bruger :). For det andet så må I blot acceptere at Linux ikke har ry for at være lige så brugervenligt som Windows hos Hr. og Fru Jensen, og at det ikke er Elgigantens ansvar! De er der for at tjene penge, og hvis de har taget den beslutning at de ikke kan sælge nok EEE's med Linux på, så kan I roligt regne med at de har gjort det ud fra en ide om at det ikke er rentabelt nok for dem, når de skal betale for at have maskinerne på lager samt den supportbyrde man typisk får som sælger af en computer.

>Det er udelukkende irationelle ting som "Linux er da kun for nørder" og "Windows er da det eneste der rigtigt duer", der har fået Elgiganten til at skifte. På trods af, at EEE'en kommer med en skræddersyet, for-dummies indrettet, 110% hardware-kompatibel distribution.

Igen imponerer du med din indsigt i Elgigantens indkøberes holdninger :). Kunne det ikke bare være så simpelt som det jeg beskriver ovenover: At de ikke mener at det vil kunne betale sig for dem? Jeg ved godt at det lyder horribelt naivt af mig, men jeg TROR altså ikke at Elgiganten konspirerer med Microsoft om et delt verdensherredømme - jeg tror bare at de vil tjene nogen penge, med så få bekymringer som muligt, og så er de egentlig ret ligeglad med hele Windows vs. Linux diskussionen :)

Men hey, hvis I mener at der er så mange penge i Linux EEE maskiner, hvad dælen sidder I så her og spilder tid med at diskutere det for? Se at få startet jeres egen butik med Linux maskiner - hvis det er sådan en guldgrube, så er det det da bare med at komme i gang :)

Mvh.

Kasper (TSW)



>Problemet med den opstilling er, at i den virkelige verden gælder rationalitet.

Det var nu egentlig også netop rationalitet jeg forsøgt at påberåbe :)

>Og der er intet rationelt dårligt ved at EEE'en kommer med en præinstalleret Linux. De har skræddersyet distributionen der medfølger, til at opfylde lige præcis de behov, en EEE-bruger har og får.

Jeg er imponeret over at du kender en hvilken som helst EEE-bruger så godt at du kan sige hvilke behov de har brug for at få opfyldt :). Jeg er slet ikke i tvivl om at man kan en hulens masse ting med Linux, og jeg er enig med jer i at præ-installeret Linux må være vejen frem, hvis systemet skal opnå en større udbredelse, men der er to hensyn der skal tages her: For det første ER Linux altså ikke for alle. Jeg kunne da sagtens bruge det, men en række ting holder mig på Windows platformen, og det vil jeg hverken undskylde eller være ked af - jeg har det glimrende som Windows bruger :). For det andet så må I blot acceptere at Linux ikke har ry for at være lige så brugervenligt som Windows hos Hr. og Fru Jensen, og at det ikke er Elgigantens ansvar! De er der for at tjene penge, og hvis de har taget den beslutning at de ikke kan sælge nok EEE's med Linux på, så kan I roligt regne med at de har gjort det ud fra en ide om at det ikke er rentabelt nok for dem, når de skal betale for at have maskinerne på lager samt den supportbyrde man typisk får som sælger af en computer.

>Det er udelukkende irationelle ting som "Linux er da kun for nørder" og "Windows er da det eneste der rigtigt duer", der har fået Elgiganten til at skifte. På trods af, at EEE'en kommer med en skræddersyet, for-dummies indrettet, 110% hardware-kompatibel distribution.

Igen imponerer du med din indsigt i Elgigantens indkøberes holdninger :). Kunne det ikke bare være så simpelt som det jeg beskriver ovenover: At de ikke mener at det vil kunne betale sig for dem? Jeg ved godt at det lyder horribelt naivt af mig, men jeg TROR altså ikke at Elgiganten konspirerer med Microsoft om et delt verdensherredømme - jeg tror bare at de vil tjene nogen penge, med så få bekymringer som muligt, og så er de egentlig ret ligeglad med hele Windows vs. Linux diskussionen :)

Men hey, hvis I mener at der er så mange penge i Linux EEE maskiner, hvad dælen sidder I så her og spilder tid med at diskutere det for? Se at få startet jeres egen butik med Linux maskiner - hvis det er sådan en guldgrube, så er det det da bare med at komme i gang :)


Jamen det er da meget godt alt sammen, men jeg synes at savne at du forholder dig til det reelle arbejde der er lagt i netop EEE'ens operativsystem. Det er ikke "bare" en gennemsnitsLinux der er blevet klasket i for at spare nogle penge :-) Finten med EEE's Linux-distribution er at den er specifikt bygget og designet, for at leve op til de forventninger, EEE'ens skabere har skabt til sin maskine: at den er let, billig og mobil. Linux-systemet der ligger på den er ikke bare et normalt Linux-system, og den brug EEE'en skal udsættes for, er ikke bare normal desktop-brug - i hvilket tilfælde jeg sagtens ville købe dit argument om Hr. og Fru Olsen og Windows og så videre.

Pointen med EEE'en har aldrig været at den skal være din primære maskine. Heller aldrig har den været, at du skal sidde og bruge den til de samme ting som en primær maskine. Pointen med EEE'en er, at du har en meget let laptop, meget mobil computer, der kan læse mails, gå på nettet, skrives nogle noter ind på, og andet i den dur - imens du er på farten. De opgaver er indlejret i EEE'ens interface, og du kan komme til dem så hurtigt og nemt som ingenting. Der er ingen installation Hr og Fru Olsen skal igennem, der er ingen dit og ingen dat, der normalt er stopklodser for Linux - du skal ikke rode i en terminal, og du skal kort sagt slet ikke bekymre dig om at det er Linux du har installeret.

Du skal se EEE'en som en stor mobiltelefon der ikke kan ringe ;)

Jeg synes det er irationelt at fraskrive Linux på EEE ud fra de sædvanlige argumenter. Hvis du skal gøre det, vil jeg gerne have nogle argumenter på bordet, der tager reel stilling til det reelle system, der ligger i den reelle EEE.

EDIT: og så er du den eneste, der nævner konspirationer med Microsoft. Så skal vi ikke, please, forholde os til det vi hver især skriver, istedet for at tage andre diskussioners buzzwords op, og lægge ord i munden på hinanden? :-)

EDIT2: Jeg synes også hele tiden du nævner "besværet". Jeg ser ikke hvilket besvær der er. Der ligger allerede en færdiglavet EEE-Linux, som Elgiganten kan bede sin leverandør om at smide på - hurtigt, billigt og smertefrit. Der er intet besvær i den løsning. :-)



Indlæg senest redigeret d. 17.07.2008 19:27 af Bruger #8223
Du har ret i at jeg ikke forholder mig synderligt til de ting, Per, for jeg synes ikke at de er super relevante for diskussionen :). Jeg forstår fint hvad du siger, og specielt dig argument om "mobiltelefonen der ikke kan ringe" er rigtigt godt, men det ændrer ikke på at jeg næppe ville købe en EEE med Linux på. Det er fint at den kan gå på nettet og læse mails, men lige så vel som at en mobiltelefon skal kunne ringe og sende/modtage beskeder, så er der ingen der siger at vi allesammen skal have en mobiltelefon der KUN kan det. Hvis jeg købte sådan en computer, så ville jeg ikke nøjes med at surfe (mails holder jeg i Outlook, hvilket bliver svært på en Linux maskine), og med en Windows XP ville jeg være garanteret at jeg kunne stort set det samme som på min desktop maskine. Nuvel, en del af tingene ville ikke være praktiske at udføre på maskinen, pga. begrænsede ressourcer og skærmstørrelse, men MULIGHEDEN er der! Jeg er skam ikke i tvivl om at det ikke skal være min primære maskine - jeg kender godt til EEE'en og ved hvad den står for osv. Jeg kan oven i købet fint forstå at nogen gerne vil have Linux på den - JEG vil bare ikke :)

>Jeg synes det er irationelt at fraskrive Linux på EEE ud fra de sædvanlige argumenter. Hvis du skal gøre det, vil jeg gerne have nogle argumenter på bordet, der tager reel stilling til det reelle system, der ligger i den reelle EEE.

Jeg fraskriver Linux på EEE ud fra min egen situation, men argumenterer for hvorfor Elgiganten har gjort det. Jeg mener absolut at mine argumenter for hvorfor de har valgt som de nu har gjort holder, men om de har taget den rigtige beslutning aner jeg ikke.

>EDIT: og så er du den eneste, der nævner konspirationer med Microsoft. Så skal vi ikke, please, forholde os til det vi hver især skriver, istedet for at tage andre diskussioners buzzwords op, og lægge ord i munden på hinanden? :-)

Nu var det jo dig der gjorde dig til talsmand for først EEE kunder og derefter Elgiganten, og så kunne jeg ikke lige lade være med at stikke lidt til dig ;). Det har dog ikke det store med hverken andre diskussioner eller buzzwords at gøre. Jeg fornemmer en "IHHHH ALTSÅ HVORFOR KAN DE IKKE LIDE MIT OS :("-stemning, og at Elgiganten skulle have tæsk for ikke at ønske at sælge Linux på deres maskiner, og det forstår jeg sgu ikke helt :). Jeg forsøger derfor blot at argumentere for at der næppe er den store politik i det for Elgiganten.

>EDIT2: Jeg synes også hele tiden du nævner "besværet". Jeg ser ikke hvilket besvær der er. Der ligger allerede en færdiglavet EEE-Linux, som Elgiganten kan bede sin leverandør om at smide på - hurtigt, billigt og smertefrit. Der er intet besvær i den løsning. :-)

Det er et ekstra OS de skal kunne supporte i en eller anden grad, når folk ringer og har problemer, og hvis det er præ-installeret, så er det ekstra maskiner de skal have på lager og dermed risikere at brænde inde med hvis de ikke kan sælges. Jeg ved ikke om jeg vil kalde det besvær, men det er en ekstra indsats, som de, går jeg ud fra, ikke har anset som værende det værd.

Du svarede i øvrigt ikke på min opfordring om din egen Linux EEE butik - var det ikke noget at komme i gang med? :P

Mvh.

Kasper (TSW)



Du har ret i at jeg ikke forholder mig synderligt til de ting, Per, for jeg synes ikke at de er super relevante for diskussionen :). Jeg forstår fint hvad du siger, og specielt dig argument om "mobiltelefonen der ikke kan ringe" er rigtigt godt, men det ændrer ikke på at jeg næppe ville købe en EEE med Linux på. Det er fint at den kan gå på nettet og læse mails, men lige så vel som at en mobiltelefon skal kunne ringe og sende/modtage beskeder, så er der ingen der siger at vi allesammen skal have en mobiltelefon der KUN kan det. Hvis jeg købte sådan en computer, så ville jeg ikke nøjes med at surfe (mails holder jeg i Outlook, hvilket bliver svært på en Linux maskine), og med en Windows XP ville jeg være garanteret at jeg kunne stort set det samme som på min desktop maskine. Nuvel, en del af tingene ville ikke være praktiske at udføre på maskinen, pga. begrænsede ressourcer og skærmstørrelse, men MULIGHEDEN er der! Jeg er skam ikke i tvivl om at det ikke skal være min primære maskine - jeg kender godt til EEE'en og ved hvad den står for osv. Jeg kan oven i købet fint forstå at nogen gerne vil have Linux på den - JEG vil bare ikke :)

>Jeg synes det er irationelt at fraskrive Linux på EEE ud fra de sædvanlige argumenter. Hvis du skal gøre det, vil jeg gerne have nogle argumenter på bordet, der tager reel stilling til det reelle system, der ligger i den reelle EEE.

Jeg fraskriver Linux på EEE ud fra min egen situation, men argumenterer for hvorfor Elgiganten har gjort det. Jeg mener absolut at mine argumenter for hvorfor de har valgt som de nu har gjort holder, men om de har taget den rigtige beslutning aner jeg ikke.

>EDIT: og så er du den eneste, der nævner konspirationer med Microsoft. Så skal vi ikke, please, forholde os til det vi hver især skriver, istedet for at tage andre diskussioners buzzwords op, og lægge ord i munden på hinanden? :-)

Nu var det jo dig der gjorde dig til talsmand for først EEE kunder og derefter Elgiganten, og så kunne jeg ikke lige lade være med at stikke lidt til dig ;). Det har dog ikke det store med hverken andre diskussioner eller buzzwords at gøre. Jeg fornemmer en "IHHHH ALTSÅ HVORFOR KAN DE IKKE LIDE MIT OS :("-stemning, og at Elgiganten skulle have tæsk for ikke at ønske at sælge Linux på deres maskiner, og det forstår jeg sgu ikke helt :). Jeg forsøger derfor blot at argumentere for at der næppe er den store politik i det for Elgiganten.

>EDIT2: Jeg synes også hele tiden du nævner "besværet". Jeg ser ikke hvilket besvær der er. Der ligger allerede en færdiglavet EEE-Linux, som Elgiganten kan bede sin leverandør om at smide på - hurtigt, billigt og smertefrit. Der er intet besvær i den løsning. :-)

Det er et ekstra OS de skal kunne supporte i en eller anden grad, når folk ringer og har problemer, og hvis det er præ-installeret, så er det ekstra maskiner de skal have på lager og dermed risikere at brænde inde med hvis de ikke kan sælges. Jeg ved ikke om jeg vil kalde det besvær, men det er en ekstra indsats, som de, går jeg ud fra, ikke har anset som værende det værd.

Du svarede i øvrigt ikke på min opfordring om din egen Linux EEE butik - var det ikke noget at komme i gang med? :P

Først og fremmest, så synes jeg egentlig ikke, det er fedt, at skulle udstilles som en "IIIIH" patteunge hver gang vi har den her debat. Jeg er godt klar over at du mener det i spøg og med et glimt i øjet, men jeg er efterhånden lidt træt af det. Specielt fordi det vil få mine holdninger til at se mindre gyldige ud i øjnene på en tilfældig forbipasserende - og det synes jeg ikke er heeelt rent spil ;P

Jeg vil dog sige, at det ikke er mit indtryk at hardwaren i en EEE, kan understøtte den desktop-oplevelse, som powerusers forventer. Derfor støtter jeg ikke forventningen om, at EEE skal kunne bruges som desktop-system. Derudover, så er der ikke nogen tekniske begræsninger imod mere avanceret brug, i EEE'ens Linux. De problemer mange oplever med Linux er hardwareopsætning, installation af Flash og Java, etc - alt sammen noget folk er 100% ude over med denne løsning, da Asus-folkene jo har sørget for det med det samme. Derfor synes jeg vitterligt ikke, at de sædvanlige kontra-Linux argumenter holder, og derfor kunne jeg virkeligt godt tænke mig, nogle kontra-EEE-linux argumenter at forholde mig til :)

Hvad du nu nævner med den ekstra indsats det ville kræve El-giganten, så kan jeg godt se lige netop den pointe - den havde jeg ikke overvejet, og den har jeg skrevet mig bag øret.

Og hvad angår en EEE-Linux-shop: Well, jeg har andet at tage mig til. Jeg interesserer mig mere for at skrive og at kode, end jeg gør for Linux, så når det kommer til at tjene penge, er jeg mere tilbøjelig til at skrive og kode ;)

Fortsat god nat.



>Først og fremmest, så synes jeg egentlig ikke, det er fedt, at skulle udstilles som en "IIIIH" patteunge hver gang vi har den her debat. Jeg er godt klar over at du mener det i spøg og med et glimt i øjet, men jeg er efterhånden lidt træt af det. Specielt fordi det vil få mine holdninger til at se mindre gyldige ud i øjnene på en tilfældig forbipasserende - og det synes jeg ikke er heeelt rent spil ;P

Det synes jeg nu altså heller ikke at jeg gør, og jeg tvivler på at folk vil tage min kommentar for specielt meget andet end hvad det var: Et argument i vores debat :). Jeg satte naturligvis tingene lidt på spidsen, men det synes jeg nu også at du gør engang imellem. Det ændrer ikke på at jeg finder det ganske interessant at diskutere med dig, og langt hen af vejen har stor respekt for de ting du siger :)

>Jeg vil dog sige, at det ikke er mit indtryk at hardwaren i en EEE, kan understøtte den desktop-oplevelse, som powerusers forventer. Derfor støtter jeg ikke forventningen om, at EEE skal kunne bruges som desktop-system.

Jeg har aldrig sagt at den skal kunne bruges som desktop computer - du har nævnt det tidligere, og jeg har allerede sagt at jeg ikke mener at det er tilfældet, så den sag burde være ude af verdenen nu :)

>Derudover, så er der ikke nogen tekniske begræsninger imod mere avanceret brug, i EEE'ens Linux. De problemer mange oplever med Linux er hardwareopsætning, installation af Flash og Java, etc - alt sammen noget folk er 100% ude over med denne løsning, da Asus-folkene jo har sørget for det med det samme. Derfor synes jeg vitterligt ikke, at de sædvanlige kontra-Linux argumenter holder, og derfor kunne jeg virkeligt godt tænke mig, nogle kontra-EEE-linux argumenter at forholde mig til

Well, det er dig der har drejet debatten ind på den del. Jeg har fortalt hvorfor jeg tror at Elgiganten tøver med EEE Linux, og så har jeg givet årsagerne til hvorfor _jeg_ ikke kunne tænke mig en. Jeg synes det er vigtigt at de to ting ikke blandes sammen, for jeg er overbevist om at folk har helt forskellige forusætninger for det valg, men for mig drejer det sig om at jeg hver dag sidder på en Windows maskine, hvilket jeg har det rigtigt fint med, og derfor vil jeg også foretrække at en eventuel mini laptop kører det samme og giver mig de samme muligheder. Jeg tror heller ikke at du ville købe en EEE med Windows XP på - i hvert fald ville Windows jo nok næppe leve længe på _den_ maskine ;)

>Hvad du nu nævner med den ekstra indsats det ville kræve El-giganten, så kan jeg godt se lige netop den pointe - den havde jeg ikke overvejet, og den har jeg skrevet mig bag øret.

Det var egentlig det der var min pointe lige fra starten af. Det går imo igen i ca. alle de indlæg jeg har skrevet i denne debat :)

>Og hvad angår en EEE-Linux-shop: Well, jeg har andet at tage mig til. Jeg interesserer mig mere for at skrive og at kode, end jeg gør for Linux, så når det kommer til at tjene penge, er jeg mere tilbøjelig til at skrive og kode

Det er også helt i orden - jeg interesserer mig i øvrigt også betydeligt mere for kode end for Windows. Faktisk interesserer Windows mig ikke rigtigt, det er bare et middel til at nå andre mål - et middel jeg i øvrigt er rigtigt godt tilfreds med :). Min pointe var blot at før du bashede Elgiganten for at tage beslutninger baseret på økonomi, hvilket det stadig er min klare overbevisning at de har gjort, så skulle du overveje om du selv vil være villig til at føre ideen ud i livet. Det er ikke et "Så gør det da bare bedre SELV!!"-argument, bare en anmodning om lige at overveje det praktiske før det politiske :)

>Fortsat god nat.

Og i lige måde! Nu vil jeg sgu smutte i seng, mine øjne er ved at være godt trætte :P


Mvh.

Kasper (TSW)



<< < 12 > >>
t