Hver femte arbejdsgiver tjekker ansøgeres webidentitet

Tags:    it-nyheder

Arbejdsgivere kontrollerer jobansøgere på sociale webtjenester som en del af ansættelsesprocessen, og mange har droppet ansøgere på grund af deres webidentitet.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2565



Det er da ikke specielt professionelt et grundlag at bortsortere potentielle medarbejdere på.

De to mest typiske grunde til at droppe en jobansøger var referencer til druk eller indtagelse af stoffer samt billeder, som arbejdsgiveren fandt upassende.


Jeg forstår konceptet i, at man ikke vil have folk med usmagelig adfærd til at have sin daglige gang i sin virksomhed - men hvad en ansat laver i sin fritid(af lovlige ting, så hvis vi lige tager "stofferne" ud af ligningen engang) behøves da ingenlunde have indflydelse på ens evne til at passe et arbejde til den store guldmedalje.

Hvorfor skal man gå og være bange for ikke at kunne få arbejde, fordi man fyrer den af i sin fritid og uploader nogle festbilleder på en hjemmeside, så man kan dele dem med sine venner?



Tjah, hvis jeg skulle se på det fra en arbejdsgivers synspunkt, og jeg stod med to ansøgere, hvor den ene havde billeder af sanseløs druk fra de sidste 28 weekender liggende, og den anden havde billeder af familien i Bonbon land, så ved jeg da godt hvilken en jeg ville hælde til :P. Det er naturligvis på ingen måde det eneste man bør kigge på, men jeg kan sagtens forstå hvis arbejdsgiverne bruger det som en del af deres vurdering, hvis jeg skal være ærlig :)

Mvh.

Kasper (TSW)







Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:41 af Bruger #13985
Ronnie, vi snakker jo altså om ansættelsessituationen her - på det tidspunkt kan arbejdsgiveren kun gætte på hvem der møder friske op mandag morgen. Der mener jeg så, og her taler jeg ærlig talt af erfaring, at man er friskere efter en weekend med knap så meget druk ;). Jeg er helt enig med dig i at det er godt at slappe af og glemme hverdagen, men der er forskel på at gøre det engang imellem og på at være "gå-i-byen-typen", der er på diskotek hver torsdag, fredag og lørdag :). Der er bestemt nogen der stadig formår at møde op mandag (og evt. fredag hehe) og være nogenlunde på toppen, men hvis man skal placere sine penge på hvem der er friskest, og det skal man jo i virkeligheden som arbejdsgiver, så vil jeg skyde på at ham der har været i Bonbon land er friskest :P

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 12.09.2008 15:36 af Bruger #1




Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:41 af Bruger #13985
Nej det bekræfter, endnu engang, at vi skal overveje hvor meget af vores privatliv vi ønsker at dele med hele verden, med stor fed streg under hele verden, for det er dem vi deler vores billeder med, hver eneste gang vi smider billeder på nettet. Det er naivt at tro andet.

Mvh.

Kasper (TSW)







Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:42 af Bruger #13985
Det er til gengæld rigtigt, og det er et reelt problem, med begrænsede løsningsmuligheder :). Men for mig at se gør det ikke rigtigt vores samfund til et overvågningssamfund, det er bare en ny verden, hvor deling af billeder og videoer er blevet så uendeligt meget lettere, med alle de fordele der følger med, samt enkelte ulemper som fx den du nævner :)

Mvh.

Kasper (TSW)







Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:42 af Bruger #13985
I mine øjne er et overvågningssamfund et hvor overvågningen bliver trukket ned over vores hoveder af staten. I det her tilfælde kan du "overvåges" fordi dine venner synes det er sjovt at ligge billeder online hvor du er med, et sted hvor alle har adgang. Det synes jeg på ingen måde kan sidestilles.

Mvh.

Kasper (TSW)



t