Sæt dine PHP-applikationer sammen i en .phar-fil

Tags:    it-nyheder

<< < 123 > >>
En opdatering af scriptingsproget PHP er på trapperne og byder på bedre ydelse på Windows og mulighed for at samle hele applikationer som en enkelt fil.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2594



Det ser rigtig, rigtig sweet ud.

En feature jeg tror mange vil blive glade for, som jeg dog selv er lidt ligeglad med, og som de ikke har skrevet om i artiklen, er support for Namespaces :)

Fra php.net:

Fold kodeboks ind/udKode 


Det ser helt bestemt ud som om, vi har noget godt i vente :)



Yeah, det ser godt ud!

Bliver i øvrigt spændende at se om denne tråd bliver fyldt med "lul wtf det har ASP.NET jo haft i årevis"-kommentarer, ligesom det sker på de fleste sites når Microsoft tillader sig at implementere noget som allerede findes i et andet produkt af en eller anden art ;)

Mvh.

Kasper (TSW)



Haha, ja, det kunne være en sjov udvikling :P

Jeg spekulerer over hvad det der "limited GOTO" vil sige? Som jeg tænker det, hører GOTO da ikke hjemme i noget moderne sprog? :/ Det kan selvfølgelig godt være, der er en finesse ved det, jeg ikke har spekuleret over, men jeg kan på nuværende tidspunkt ikke forestille mig andet end at det vil føre til grim kode.



Jeg er helt enig vedr. goto. Der er muligvis et eller andet vi misser, men ellers virker det helt vanvittigt at indføre i et sprog i år 2008 :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Jeg har lige forhørt mig på ##PHP kanalen på FreeNode. Det lader til at "limited GOTO" vil sige ganske gammeldags GOTO-funktionalitet, hvor "limited" betyder at det ikke kan gå på tværs af scopes.

Jeg er skuffet.

EDIT, transcript af samtalen:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvad angår mit nick, CapnHvnqke (kort for Captain Heavenquake) så skyldes det at det idag er International Talk Like a Pirate Day ;)



Indlæg senest redigeret d. 19.09.2008 16:33 af Bruger #8223
Goto kan vel ikke overraske nogen i et sprog som PHP, et sprog hvor du kan lave en string til en integer og så tilbage til en string, uden du selv opdager det, og jeg gætter på at det også er dette der, i hvert fald til professionel udvikling, driver så mange væk fra PHP, og over på andre sprog-platforme, hvor det er nemmere at garantere hvad noget er, under runtime. Selv er jeg f.eks. gået fra at benytte PHP til at benytte Ruby og Ruby on Rails, og ASP.NET er jo også meget brugt idag, igen, tror jeg, pga. et stærkt typesystem.

Nej, for mig er PHP idag et sprog hvor man kan hacke sig til de mest utrolige ting på ingen linjer kode, men som ikke er praktisk til andet end dette. Goto og ekstremt svage typer er bare et eksempel på dette.



Goto kan vel ikke overraske nogen i et sprog som PHP, et sprog hvor du kan lave en string til en integer og så tilbage til en string, uden du selv opdager det, og jeg gætter på at det også er dette der, i hvert fald til professionel udvikling, driver så mange væk fra PHP, og over på andre sprog-platforme, hvor det er nemmere at garantere hvad noget er, under runtime. Selv er jeg f.eks. gået fra at benytte PHP til at benytte Ruby og Ruby on Rails, og ASP.NET er jo også meget brugt idag, igen, tror jeg, pga. et stærkt typesystem.

Nej, for mig er PHP idag et sprog hvor man kan hacke sig til de mest utrolige ting på ingen linjer kode, men som ikke er praktisk til andet end dette. Goto og ekstremt svage typer er bare et eksempel på dette.

Kasper fik næsten ret i sin spådom. Tråden kom altså til at udvikle sig til hate på PHP ;)

Men jo, det kan faktisk undre en hel del - jeg ville ganske rigtigt ikke have undret mig, hvis GOTO havde været med i PHP fra de tidlige versioner. Men det undrer mig, med den udvikling PHP er i for tiden, og det mål de arbejder henimod - at være et sprog med alle de moderne buzzwords, uden at være facistisk omkring hvordan koderne skal gøre - at de nu, så sent implementerer en mange år forældet feature. Specielt når de i samme ombæring implementerer namespaces, eget filarkiv-extension samt andre smarte ting.

Og ja, lad os da endelig leve i illusionen om at PHP er ubrugeligt i professionel sammenhæng. Lad os også se bort fra den lønseddel jeg inkasserer hver måned for at sidde og skrive PHP opad et system der hedder Drupal, og som spøjst nok er vidt og bredt anerkendt som et af de bedste og mest brugte open source CMS'er, i kommerciel sammenhæng.

Lad os da også glemme at Google, Yahoo og andre store fisk i det internationale erhvervsliv, bruger PHP med frameworket Symfony på diverse større projekter - der også er bredt anerkendt i professionelle kredse som værenede et yderst godt og solidt framework.

Lad os da også fuldstændigt ignorere Zend, deres mange værktøjer og deres Framework, og ingen grund til at skænke Typo3, et nærmest legendarisk CMS til specielt kommercielle situationer, den mindste tanke.

:)



Indlæg senest redigeret d. 19.09.2008 17:12 af Bruger #8223
Jeg kan ikke se det fede i at samle sin applikation i en enkelt fil. Synes da det er meget rart at have tingene adskilt med en fil pr. klasse.



Indlæg senest redigeret d. 19.09.2008 17:21 af Bruger #3275
har en smule svært at se hvad man skulle bruge en GOTO der ikke kan bryde ind eller ud af blokke. kan kun komme frem til at du enten kan lave en løkke uden at skrive det ved at bruge Goto til at hoppe tilbage eller sørge for at noget kode i en blok aldrig bliver kørt ved altid at hoppe over det.



Jeg kan ikke se det fede i at samle sin applikation i en enkelt fil. Synes da det er meget rart at have tingene adskilt med en fil pr. klasse.

Well, det har du jo også når du udvikler - og når du så er færdig, smækker du det sammen i en .phar-fil

Jeg kan kun forestille mig at det giver en løftet performance. Jeg ved ikke om kompilering til bytecode foregår undervejs i dette, men hvis det ikke gør, kan man nok få endnu mere performance ud af at kompilere til bytecode og smække det i en .phar :)



<< < 123 > >>
t