EA skrotter den værste kopisikring af Spore

Tags:    it-nyheder

Efter massiv kritik vælger verdens største spiludgiver at ændre kopisikringen på spillet Spore, så spillet fremover benytter samme metode som iTunes til at begrænse antallet af installationer.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2600



Emulering af drev bruges blandt andet af spilpirater til at køre piratkopier direkte fra et disk-image på harddisken uden at benytte en cd-rom.

Derfor kontrollerer kopisikringerne, om der findes den slags software installeret. Problemet er imidlertid et betydeligt antal falske positiver, hvor legitim software bliver opfattet som piratværktøjer

Det er da godt nok en naiv forestilling fra EA's side, på linie med forestillingen om at hvis en skive er brændt, indeholder denvulovlige data.

Softwaren tjekker altså efter om man har værktøjer i stil med Daemontools installeret. Selv HVIS den var accurate, og ikke slog ud på "uskyldig" software, ville det stadig ikke være et acceptabelt præmis. EA kan ikke vide hvilket formål man har softwaren installeret med - og det er godt nok for umodent at gå ud fra at man har tænkt sig at bruge den til ulovlige formål. Den kan bruges til så meget andet.

Jeg kunne da godt finde på at tage min købte skive, og rippe den til en .iso fil til at have liggende på harddisken, og så mounte den gennem Daemontools når jeg skulle spille det, istedet. For face it: optiske drev er på vej ud, langsomt men sikkert. Det er meget mere praktisk at have lortet liggende på harddisken.
Nu har jeg ikke nærlæst EULA'en til Spore, eftersom jeg synes spillet er for dumt (:P), men selv hvis den specifikt siger noget imod det, og man har Daemontools installeret for at gøre det førnævnte med et andet spil der ikke er ligeså facistisk, så må man stadig ikke installere Spore. Hvilket er dumt, uacceptabelt og ineffektivt.







Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:43 af Bruger #13985
Den er simpelthen for aggresivt.

Prøv at se det fra lidt en anden vinkel. EA Games (og alle ande spilproducenter) taber utroligt mange penge på ulovlige pirat kopier af spil. Det er KLART at de bliver nød til at gøre ET ELLER ANDET. At EA Games ikke vælger den bedste måde er jeg ganske enig med dig i på. Men noget skal de jo gøre.



Jep, jeg synes også det er lidt for nemt bare at svine EA fordi de forsøger at gøre noget ved et problem der utvivlsomt er kæmpe stort for dem. Jeres svar vil sikkert være "Jamen de kan alligevel ikke forhindre piratkopiering", og nej, det kan de ikke - men hvis de i det mindste kan formindske det lidt, så er det i det da lidt ekstra penge i kassen. Det koster KASSEN at udvikle spil, så jeg forstår så glimrende deres desperation.

Mvh.

Kasper (TSW)



Jep, jeg synes også det er lidt for nemt bare at svine EA fordi de forsøger at gøre noget ved et problem der utvivlsomt er kæmpe stort for dem. Jeres svar vil sikkert være "Jamen de kan alligevel ikke forhindre piratkopiering", og nej, det kan de ikke - men hvis de i det mindste kan formindske det lidt, så er det i det da lidt ekstra penge i kassen. Det koster KASSEN at udvikle spil, så jeg forstår så glimrende deres desperation.

Nej, det vil mit svar i hvert fald ikke være. Jeg forstår fuldt ud problematikken, og hvor mange penge det koster dem.

Men der må altså simpelthen også være nogle grænser for, hvad man byder sine kunder. Og det her er altså over stregen.



Tjah måske Per, men hvis vi kigger isoleret på det med Daemontools, så kan man jo spørge sig selv hvor mange der udelukkende bruger det til ting der ikke på en eller anden måde er pirat relaterede. Jeg tvivler slet ikke på at det også kan bruges til andre og mere lovlige ting, men sådan procentvist, hvor mange Daemontools brugere kan så virkelig tillade sig at pudse glorien på det punkt? Hvis man kun rammer 5% uskyldige brugere (tallet er totalt grebet ud af luften), så skal man jo til at vurdere om det kan betale sig at pisse de brugere af, som muligvis alligevel ville have kopieret spillet. It's all about the cost/benefit analysis :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 22.09.2008 21:37 af Bruger #1
Jeg bruger deamontool på 100% lovligvis. Det er da en kæmpe glæde at være fri for cd'er. Og det er da super ideelt når man tager bærbaren med til computeraften og ikke lige gider tage fem spil med. Og jeg tror sku ikke jeg er alene. Det syntes jeg absolut er at tage alle mennesker med en hånd.

Og så er det jo også noget med ren moralsk etik at gøre, efter min mening. Man kan altså også sige at Spore nu går hen og ødelægger en del af deamontools målgruppe ved netop at forbyde at de har det installeret.
Jeg syntes det ville være fuldstændig det samme, hvis Microsoft nægtede at linux var installeret på sekundær partition, eller Chrome nægtede at virke hvis firefox var installeret. I disse to tager vil firmaerne bare blive sagsøgt med kæmpebøder til følge.
Men i antipiratternes ære er det selvfølgelig noget helt andet? Ehh nej selvfølgelig ikke :)



Indlæg senest redigeret d. 22.09.2008 22:51 af Bruger #5097




Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:43 af Bruger #13985
Enig med Ronnie, men tror nu mere det er den dårlige omtale om licensen der er skyld i det. Man kan jo ikke læse en kommentar eller anmeldelse af spillet uden at licensen vil bemærkes. Og det betyder meget. EA har formentlig heller ikke forventet så stor modstand.



Når jeg køber et spil, så skal det bare virke, og så gider jeg ikke at ringe ind til en eller anden hotline, for at få hjælp til at installere det, eftersom de sætter en begrænsning på deres spil. Jeg lægger så mange penge på EA's konto hver gang jeg køber et spil af dem og så gør de det her med at begrænse antal installerning osv.

Jeg ved godt at der skal gøres et eller andet for at formindske piratkopieret spil/musik/film, og istedet for at gøre det dyre at købe spil osv, så gør det billigere, der er mange der hellere vil have originalen frem for en uoriginalen.



t