IBM overvejer kold skulder til ISO efter OOXML-ballade

Tags:    it-nyheder

IBM fik nok af OOXML-balladen. Nu kræver it-giganten, at ISO og andre organisationer, der arbejder med standarder, skal respektere forholdene i open source-miljøer.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2610



Jeg fornemmer et had mod Microsoft, frem for et reelt problem med standarden.



Jeg fornemmer et had mod Microsoft, frem for et reelt problem med standarden.

Forståeligt, når Microsoft nu valgte at bestikke en masse folk til at melde sig ind i ISO og derved kuppe den uvildige beslutning med et kunstigt flertal.

At Microsoft finder det nødvendigt for at få standarden godkendt, siger mere om hvor meget de selv tror på standarden, end nogen kritiker kan.

Det er på tide at nogen slår i bordet og siger stop. Det skal ikke være muligt at tvinge beslutninger igennem på denne måde.

Men vi må også tænke på at ISO er blevet taget fuldkomment med bukserne nede. De har aldrig været i en så højspændt (IT-)politisk kattepine før. De er jo vant til at sidde og fedte med standarder for størrelser for stikkontakter og vandrør. Og lige pludselig sidder der enorme kapitalfonde med økonomisk - og dermed i praksis også politisk - magt der overgår mange selvstændige nationer iblandt dem, og slås med næb og kløer for at få en bestemt standard godkendt/afvist. De har ikke anet hvordan pokker de skulle gribe sagen an, og det er nok i sidste ende det der har været afgørende for, at de var modtagelige for Microsofts tvivlsomme metoder.

Til syvende og sidst havde de nok håbet at et "okay, I vinder" havde lagt låg på sagen og givet dem noget fred og ro.



Jeg kan sådan set godt se problemstillingen og er til dels enig i at vi ikke har brug for deres OOXML, men nu ved vi også at IBM har en lidt "barsk" fortid lige præcis med Microsoft. Med mindre jeg er totalt misinformeret.

Til gengæld er IBM en stor fortaler for Open Source verdenen og overlever på trods, hvilket jeg tager hatten af for.

Husk nu at IBM truer med at stoppe samarbejdet, derfor må der også IBM's side have været en interesse i ISO, økonomisk kunne man forestille sig...



t