Her er Windows 7

Tags:    it-nyheder

I forbindelse med Microsofts konference PDC, som afholdes i øjeblikket i Los Angeles, har softwaregiganten løftet det første af mange slør for den kommende Windows 7.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2726



Det ser faktisk rigtigt lækkert ud. :)

Det eneste reelt banebrydende jeg indtil videre kan se, er dog den frie afbenyttelse af ribbon, og så "libraries" konceptet.



Jeg kan ikke se så meget nyt. De features jeg kan se, eksisterer enten i Vista (under lidt andet design) eller er taget fra en konkurrent. Oh well, så kender man Microsoft igen :P



I mine øjne er det spændende ikke det man kan se, men det der ligger under overfladen.



Det der ligger under overfladen er lidt svært at se på et par billeder og nogen tekst.

Men syntes heller ikke der er sket meget siden Vista, på de billeder. Får næsten en følelse af at Vista bare har været en "midlertidig" forløser for Windows 7.
Men jeg må indrømme at jeg rigtig godt kan lide den ide med ikonerne i bjælken.

Men jeg havde altså nu også forestillet mig lidt mere originalitet. Især i forhold til designet. Funktioner er det altså lidt svært at tale om endnu, efter min smag



Der er meget nyt i windows 7. f.eks så har microsoft fjernet manget "gammelt" kode i .dll-filerne.

Shaft. Du har delvis ret. Vista er rent faktisk, og med fuld overläg enda, en forelöber for Windows 7.

Den grafiske kärne og HAL-laget i Vista er nemlig helt ny, og i windows 7 er turen så kommet til sådan noget som .dll-filer osv. Det der nemlig giver microsoft sin store compatibilitet med gamle programmer er nemlig .dll-filerne. Med Windows 7 er dette dog også slut, og også en KRAFTIG grund til at mange firmaer ikke vil skifte til Vista, grundet denne store compatibilitets ändring der er i windows 7.

Endvidre, så har windows 7 også TO fil systemer med sig, plus at man kan installere windows 7 som text-consol.

Windows 7 udvidere også den UNIX understöttelse som vista ultimate medbringer, så man kan installere native *nix programmer direkte på sin windows styrede PC.

Ydre mere så vil rygtet vide at Windows 7 _KUN_ kommer i en 64bit udgave, grundet at man efterhånden er nået en gränse for mängen af ressourser (ram og vram) Windows 32bit kan läse. Om dette så også holder når releasen kommer i 09 vides ikke.





Som det her bliver pointeret er det netop der der ligger under det grafiske der er det spændende ved Windows 7.

Personligt glæder jeg mig til det ekstra boost af performance som der indtil videre er forlyderne om.

Ydre mere så vil rygtet vide at Windows 7 _KUN_ kommer i en 64bit udgave, grundet at man efterhånden er nået en gränse for mängen af ressourser (ram og vram) Windows 32bit kan läse. Om dette så også holder når releasen kommer i 09 vides ikke


Et rygte muligvis, men ikke noget jeg vil stole på.

Det PDC build som deltagere til PDC har modtaget består netop også af en 32bit udgave.

Jeg tvivler på at Microsoft ville benytte så mange mandetimer som der skal til for at bygge begge systemer simultant hvis de alligevel kun vil lancere x64 udgaven, men tilgengæld tror jeg at en række ekstra features kun vil være at finde i x64 udgaven, så brugerne stille og roligt rykker den vej istedet for at sidde fast i x86.

Nogen der har hørt noget om ændringer på x64 arkitekturen i Windows 7 indtil videre?
man kan jo håbe på lidt mere 'true x64' end det er tilfældet i henholdsvist XP x64 og Vista x64.



t