Helge Sander vil beskytte danskerne mod Facebook

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Der skal mere fokus på, hvad Facebook og andre sociale netværk betyder for privatlivets fred. En konference og nye initiativer skal klæde danskerne bedre på.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2762



Fej for egen dør, Helge. Dys ned på vores egne vanvittige privatlivstrusler, før du begynder at lange ud efter udenlandske initiativer - der i langt højere grad er valgfrie om man vil benytte, end den danske stat er.



Jeg synes da bestemt det er et emne der er værd at tage op. Der frarådes vel ikke direkte bruge af facebook, de oplyser bare om hvilke konsekvenser det kan have. Ikke alle ved at facebook overtager rettighederne til at bruge alle billeder så snart de er uploadet.

Derudover synes jeg da ikke den danske stat er specielt grænseoverskridende når det kommer til privatlivets fred, men det er måske bare mig...



>Derudover synes jeg da ikke den danske stat er specielt grænseoverskridende når det kommer til privatlivets fred, men det er måske bare mig...

Nøh, sådan ser jeg også på det :P

Mvh.

Kasper (TSW)



Jeg synes da bestemt det er et emne der er værd at tage op. Der frarådes vel ikke direkte bruge af facebook, de oplyser bare om hvilke konsekvenser det kan have. Ikke alle ved at facebook overtager rettighederne til at bruge alle billeder så snart de er uploadet.

Ja, vist er det vigtigt at informere borgerne om dette. Men det er stadig hyklerisk og et sørgeligt forsøg på at omdirigere negativ opmærksomhed fra regeringens side.

Derudover synes jeg da ikke den danske stat er specielt grænseoverskridende når det kommer til privatlivets fred, men det er måske bare mig...

Jeg synes det er langt mere grænseoverskridende, at logge al aktivitet på nettet, uden undtagelse, end at distribuere nogle billeder, som ejerne har samtykket til må distribueres - og som ejerne kan lade være med at uploade, hvis de ikke ønsker det.

Danske statsborgere kan fravælge Facebook, men de kan den ondelynemig ikke fravælge staten.



>Danske statsborgere kan fravælge Facebook, men de kan den ondelynemig ikke fravælge staten.

Til gengæld kan danske statsborgere helt selv vælge om de vil bruge det store, stygge Internet, og i så fald, hvilke sider de besøger og dermed hvilken data de deler med staten ;)

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg slettet af admin/co-admin!


Mvh.

Kasper (TSW)




Til gengæld kan danske statsborgere helt selv vælge om de vil bruge det store, stygge Internet, og i så fald, hvilke sider de besøger og dermed hvilken data de deler med staten ;)

Kasper,
det argument holder vist desværre ikke helt.
Man kan ikke forsvare at den danske stat logger al internet-aktivitet med at vi blot kan lade være med at besøge nettet.
Det minder om den Calvinistiske protestantisme i 1500-tallet, der forbød folk at have gardiner for vinduerne, for alt hvad folk foretog sig i hjemmet skulle kunne tåle offentlighedens lys. Man kunne jo så blot lade være med at gøre noget andre ikke måtte se - men det kan man altså ikke kalde frihed, ligesom jeg ikke tror mange ville acceptere sådan en lov idag.
Oven i købet er det jo teelt temmeligt svært at undvære internettet.



>Danske statsborgere kan fravælge Facebook, men de kan den ondelynemig ikke fravælge staten.

Til gengæld kan danske statsborgere helt selv vælge om de vil bruge det store, stygge Internet, og i så fald, hvilke sider de besøger og dermed hvilken data de deler med staten ;)

Vil du så også have at vi skal have overvågningskameraer i private husstande - vi kan jo bare lade være at foretage os noget, vi ikke tør dele med staten?

Det holder altså slet, slet ikke Kasper.

Hvad jeg foretager mig ved min computer, når jeg er hjemme, er fuldstændigt ligeså privat, som hvad jeg forestager mig i mit køkken eller ethvert andet sted i mit hjem. Min computer står i mit hjem, ergo må det være privat hvad jeg foretager mig på den.

Du mener virkelig, at man skal flytte ind i en hule, for at undgå at blive overvåget - når løsningen er langt mere simpel: staten skal tage sig gevaldigt sammen.



Michael,

>det argument holder vist desværre ikke helt.

Det er klart at sætte tingene på spidsen, men jeg mener stadig ikke at det er helt forkert - det holder jeg fast i :)

>Oven i købet er det jo teelt temmeligt svært at undvære internettet.

Jep, men det er til gengæld ret let at lade være med at lave ting der får alarmklokkerne til at ringe i det stykke software der parser disse logfiler, hvis sådan et stykke software da ellers overhovedet kører hele tiden :)

Per,

>Vil du så også have at vi skal have overvågningskameraer i private husstande - vi kan jo bare lade være at foretage os noget, vi ikke tør dele med staten?

Når jeg bevæger mig ud på Internettet, bevæger jeg mig også ud i verden - at man kan gøre det fra sin lænestol er naturligvis Internettets helt store force, men det betyder altså også at mine aktiviteter ikke længere er forbeholdt min private husstand. Det kan godt være at jeg fysisk sidder i mit eget hus, men alt uden for the good, old localhost er andres, og jeg må respektere at de har alle muligheder for at logge min adfærd, hvilket jeg også regner med at langt de fleste websites gør. Jeg forstår godt hvorfor at det er din favorit sammenligning, for naturligvis er der ingen der bryder sig om ikke at kunne være i fred i sit eget hus, men jeg synes det er en dårlig sammenligning, af ovenstående årsager :)

>Hvad jeg foretager mig ved min computer, når jeg er hjemme, er fuldstændigt ligeså privat, som hvad jeg forestager mig i mit køkken eller ethvert andet sted i mit hjem. Min computer står i mit hjem, ergo må det være privat hvad jeg foretager mig på den.

Men det er det jo ikke, hvilket du da også godt ved? Når du besøger et hvilket som helst site, logges din IP adresse, og har du oprettet en profil på sitet med dit rigtige navn, så er det uhyre let at kombinere de to ting og dermed kæde al din aktivitet sammen med din fysiske adresse, samt evt. telefonnummer og meget andet. Dit privatliv har du når du bevæger dig rundt på din computer og det lokale netværk, men det stopper også der, og det ved du da godt?

>Du mener virkelig, at man skal flytte ind i en hule, for at undgå at blive overvåget - når løsningen er langt mere simpel: staten skal tage sig gevaldigt sammen.

Hov hov, det er ufint at lægge ord i munden på mig - det har du vist engang selv fortalt mig :). Jeg har bare ikke synderligt behov for at staten skal "tage sig gevaldigt sammen" - jeg kan godt leve med at de logger trafikken :)


Mvh.

Kasper (TSW)



>Hvad jeg foretager mig ved min computer, når jeg er hjemme, er fuldstændigt ligeså privat, som hvad jeg forestager mig i mit køkken eller ethvert andet sted i mit hjem. Min computer står i mit hjem, ergo må det være privat hvad jeg foretager mig på den.

Men det er det jo ikke, hvilket du da også godt ved? Når du besøger et hvilket som helst site, logges din IP adresse, og har du oprettet en profil på sitet med dit rigtige navn, så er det uhyre let at kombinere de to ting og dermed kæde al din aktivitet sammen med din fysiske adresse, samt evt. telefonnummer og meget andet. Dit privatliv har du når du bevæger dig rundt på din computer og det lokale netværk, men det stopper også der, og det ved du da godt?

Så lad os tage en anden sammenligning: Telefonsamtaler. Vil du gerne have at de skal overvåges?

Hvorfor er mine IM-samtaler mindre private end mine telefonsamtaler?

Eller post. Vil du gerne have at nogen andre end dig selv læser din post, eller sågar bare undersøger hvem du får post fra, og hvem du sender post til, hvornår og hvordan?

Hvorfor er mine emails mindre private end min post?

At hver enkelt website jeg besøger, logger min IP, kan jeg ikke gøre særligt meget ved, og det har jeg heller ikke et stort problem med. Det er sandt, at hvis alle disse websites begynder at arbejde sammen, så kan man sagtens spore min færden overalt på nettet - men det gør de jo ikke, for det er simpelthen for besværligt.

Men når staten overvåger al trafik, er det pludseligt meget lettere at spore min færden, og så er det at det bliver farligt - for de har ikke nogen som helst ret til at logge, når jeg går fra A over B til C - og da slet ikke, hvad jeg foretager mig der.

Hvis A, B og C henholdsvis logger min trafik, so be it. Jeg er mere tryg ved, at mine oplysninger ligger spredt i fragmenter over hele interwebbet, end at de ligger på en central mainframe, indekseret og kategoriseret, styret og brugt af en regering, der kun kan komme med principielle, men ikke praktisk brugbare, grunde til at gøre det.



<< < 12 > >>
t