Helge Sander vil beskytte danskerne mod Facebook

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Der skal mere fokus på, hvad Facebook og andre sociale netværk betyder for privatlivets fred. En konference og nye initiativer skal klæde danskerne bedre på.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2762



>Så lad os tage en anden sammenligning: Telefonsamtaler. Vil du gerne have at de skal overvåges?

Bliver de ikke allerede det? Er det ikke hvad Echelon går ud på, som jeg har bemærket at en del konspirationsteoretikere taler meget om? :)

>Hvorfor er mine IM-samtaler mindre private end mine telefonsamtaler? Eller post. Vil du gerne have at nogen andre end dig selv læser din post, eller sågar bare undersøger hvem du får post fra, og hvem du sender post til, hvornår og hvordan?

Jeg vil sige det samme som jeg sagde til Shafh forleden: De skal være velkommen til at sætte en maskine til at parse min snailmail igennem for "frække ord", hvis de synes det er sjovt :). Det samme gælder umiddelbart for telefonopkald. Nej jeg vil ikke bryde mig om tanken om at der sidder folk ansat til at lytte til alt hvad jeg siger, men det er nu heller ikke sådan jeg har indtryk af at logningen fungerer - i så fald så forestiller jeg mig at de må have en ret stor afdeling af folk der sidder og læser logs ;). For mig er det ligegyldigt om en maskine logger hvad jeg siger og skriver, til brug den dag de har begrundet mistanke om at jeg laver noget rigtigt alvorligt. Jeg ønsker naturligvis ikke at de her ting skal misbruges, det siger vel næsten sig selv, men jeg føler heller ikke at det er noget der er en specielt overhængende fare for.

>Hvorfor er mine emails mindre private end min post?

Sådan, realistisk set er det vel primært fordi det er så meget lettere at logge en e-mail end det er at åbne et brev og scanne indholdet, vil jeg tro :)

>Men når staten overvåger al trafik, er det pludseligt meget lettere at spore min færden, og så er det at det bliver farligt - for de har ikke nogen som helst ret til at logge, når jeg går fra A over B til C - og da slet ikke, hvad jeg foretager mig der.

Tjoh, det har de vel en lov der siger at de har ret til? Jeg kan fint acceptere at du ikke sætter pris på denne lov, men sådan er der så meget - der er også love der irriterer mig, men overordnet set er jeg ganske godt tilfreds :)

>Hvis A, B og C henholdsvis logger min trafik, so be it. Jeg er mere tryg ved, at mine oplysninger ligger spredt i fragmenter over hele interwebbet, end at de ligger på en central mainframe, indekseret og kategoriseret, styret og brugt af en regering, der kun kan komme med principielle, men ikke praktisk brugbare, grunde til at gøre det.

Ingen af delene skræmmer mig synderligt. Jeg bestemmer selv om jeg vil besøge diverse websites, og jeg bestemmer som udgangspunkt selv hvilke informationer jeg vil forære dem om mig. Hvis jeg føler at jeg absolut må besøge et website og samtidig være 100% anonym, så kan jeg jo vælge at køre til en anden by, forklæde mig, tage handsker på så jeg ikke efterlader fingeraftryk, og benytte computeren på det lokale bibliotek. Heldigvis har jeg endnu ikke haft det behov :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 11.11.2008 19:48 af Bruger #1
<< < 12 > >>
t