Access database, link forms?

Tags:    databaser

Hej allesammen..

Jeg arbejder i oejeblikket med accessdatabaser paa min skole, og vi har faaet til opgave at opbygge en databse der skal bruges i en videoshop, og har oprettet 3 tables.
customers
videos
rentals

hvad jeg vil goere er at linke customers og videos til rentals, saa der i rentals tablet er et ID, customerID, videoID og en dato videoen er blevet lejet.

Hvad jeg havde i tankerne var at man kan trykke paa en knap ud for customerID feltet i en form, soege efter den kunde man vil finde, og derefter klikke indsaet, hvorefter den putter ID'et ind i den foerste form, og det samme for videoerne..

Jeg er kommet saa lang, med lidt simpel macro, at kunne aabne en anden form og har derefter brugt en combobox til at finde navne paa kunder i et andet table, men mangler en funktion til at indsaette det i min foerste form.

Er der nogle der har et forslag??





1 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

Hej Simon,

Det kommer lidt an på dit programs virke...

Du skal generere en "singleton" klasse, eller en statisk klasse (pænere end blot at benytte globale variable), til at holde den data du vil have til at skifte form.

Valgt data indsætter du i denne singleton klasse. Samtlige forms som du har, skal indeholde en metode til at acceptere data - når data vælges skal det gemmes heri.

Alle forms giver du en "GotFocus" metode. Kaldes denne metode, skal data i formen opdateres i henhold til din singleton.
- UNDLAD denne metode på forms som du ikke vil have skal forandres når valgt data ændres.

Globale variable:
http://www.blueclaw-db.com/access_database_global_variable.htm

Singleton:
http://www.ondotnet.com/pub/a/dotnet/2002/11/11/singleton.html

Er alt det for komplekst, så lave en tabel til, hvori du opdaterer de nuværende valgte værdier. Det er så disse som du displayer i formene (og refresher).

Med venlig hilsen
Ieet



Indlæg senest redigeret d. 11.03.2009 10:41 af Bruger #12836
t