Lillebitte Linuxdistribution fylder kun 10 megabyte

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Tiny Core Linux-distributionen lægger beslag på sølle 10 megabyte og skal give brugeren et lynhurtig og transportalt operativsystem med grafisk brugergrænseflade. Systemet afvikles i ram og kan for eksempel ligge på en usb-nøgle.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3085



Det må jeg nok sige, der kan selv Damn Small Linux (50mb) ikke følge med



Indlæg senest redigeret d. 13.03.2009 19:55 af Bruger #8223
Altså efter min mening lyder det bare som "blær".
Langt de fleste usb-nøgler mm. har i dag en del plads, så når vi er nede i distributioner på denne størrelse, så er det latterligt at trække den længere ned.
Puppy Linux på omkring de 250 mb, syntes jeg personligt er rimelig fornuftigt. Det eneste jeg kunne se interessant med så små distros er deres opstarts-tid.



Shafh, du skal også lige tænke på at man her kunne bruge den i mange forskellige slags sammenhæng hvor der ikke er særlig meget plads at tage af.



Hvor?



Hvor?

mobile enheder, miniservere, tynde klienter, routere...



Indlæg senest redigeret d. 14.03.2009 19:03 af Bruger #8223
Tynde klienter??



Tynde klienter??

Små, ofte gamle, computere med næsten ingen harddisk, ram eller CPU-kraft, der selv ikke har andet installeret end et meget skrællet styresystem - som regel en resourcesvag Linux-distribution - som så forbinder til en Virtual Machine server et centralt sted - som så giver processorkraften.



Roger.. :)



Ehm jeg kan ikke forestille mig en interessant "gammel" computer med under 250 mb ram...
Altså du skal VIRKELIG lang tid tilbage for at se computere med harddiske med mindre plads. Og hvis den virkelig er ældre, så burde Damm Small Linux altså kunne klare det.

Vedrørende mobile enheder, så tænker du vel ikke på mobiltelefiner eller netbooks? Du regner vel ikke med at nogen af delene vil køre distroen?

Hvilke miniservere har under 500 mb plads?

Og hvorfor i al verden skulle denne distro være installeret på en router?



Indlæg senest redigeret d. 15.03.2009 08:17 af Bruger #5097
Ehm jeg kan ikke forestille mig en interessant "gammel" computer med under 250 mb ram...
Altså du skal VIRKELIG lang tid tilbage for at se computere med harddiske med mindre plads. Og hvis den virkelig er ældre, så burde Damm Small Linux altså kunne klare det.

Vedrørende mobile enheder, så tænker du vel ikke på mobiltelefiner eller netbooks? Du regner vel ikke med at nogen af delene vil køre distroen?

Hvilke miniservere har under 500 mb plads?

Og hvorfor i al verden skulle denne distro være installeret på en router?

Du skal ikke tænke så meget i "lige nu", for enheder der er på markedet ligenu er jo naturligvis indrettet til at skulle køre de systemer, markedet tilbyder. Fremtidens enheder vil være indrettet til at kunne køre på fremtidens marked, og distributioner som denne er jo ligeså meget et eksperiment for at se, hvor småt areal man kan presse sin software ned på - hvilket kan bane vejen for at flere af disse distributioner findes på fremtidens marked, målrettet fx routere, thinclients eller lignende.



<< < 12 > >>
t