Lille succes for Tux: Linux har nu en procent af desktopmarkedet

Tags:    it-nyheder

Linux har for første gang mere end en procent af desktopmarkedet globalt. Hos de danske open source-leverandører springer champagnepropperne først ved en to-cifret markedsandel, men det kan ske om to til fire år, vurderer foreningen.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3235



Super fedt. Men denne sætning kommer Morten Kjærsgaard uden tvivl til at trække tilbage igen:


Det kan være at begå voldsomt hybris at udtale sig om, men jeg vil vurdere, at det sker inden for to til fire år. Men det er klart, at det tager tid for brugerne at skulle vænne sig til noget nyt


Tror han at linux's markedsandel lige pludselig nu vil stige med 2,5 procent pr. år? Ej, come on.



Jeg er interesseret i at vide hvordan de er nået frem til den procentdel - det lyder meget plausibelt, men hvordan har de målt det? Finten er jo lidt at Linux ikke kræver at man registrerer sig nogen steder, så det er da svært at opgøre hvor mange der bruger det.

Derudover er jeg enig med shafh - det er meget urimeligt at påstå at Linux pludselig kommer til at storme så hurtigt frem. Derudover er nogle af de faktore, som undersøgelsen peger på, ikke sat i sten - de kan sagtens ændre sig meget hurtigt i den modsatte retning.

Undersøgelsens bagmænd peger på at der i stigende grad er blevet solgt præ-installerede Linux-distributioner med laptops istedet for Windows. Men hvis udviklingen for markedsandelen skal fortsætte, så kræver de tlidt at denne tendens fortsætter - og hvorvidt den gør det er der meget delte meninger om. Vi ser jo flere steder hvor man har solgt Linux præ-installeret, at man går væk fra det igen, fordi kunderne enten brokker sig eller bare ikke køber det. Derfor virker det, desværre, mere plausibelt at Linux' markedsandel ryger ned under 1% igen i de 2-4 år der bliver snakket om i artiklen.



Indlæg senest redigeret d. 06.05.2009 20:13 af Bruger #8223
Enig. Mon ikke også Windows 7, vil betyde et hak ned af i Linux's markedsandel. Hvert fald i første omgang.

Hvis jeg skal komme med et kvalificeret bud, vil jeg nærmere gætte på at vi globalt er oppe på 2,5 procent i år 2015 (dvs. om 6 år.).



>Enig. Mon ikke også Windows 7, vil betyde et hak ned af i Linux's markedsandel. Hvert fald i første omgang.

Jeg tvivler stærkt :)

Mvh.

Kasper (TSW)



>Enig. Mon ikke også Windows 7, vil betyde et hak ned af i Linux's markedsandel. Hvert fald i første omgang.

Jeg tvivler stærkt :)


Det gør jeg også.
Der kommer også mere og mere fokus på OpenSource og "gratis" software. Diversitet giver også større sikkerhed og dét er der også større fokus på end nogensinde, og derudover vælter der nyere og bedre distributioner ud hele tiden, som i brugertests viser sig at være mere brugervenlige end Windows, så jeg ser det ikke som værende helt usandsynligt, at der sker en stor fremgang i nær fremtid. Om det er 10% point på fire år ved jeg ikke, men jeg er sikker på, at det vil gå stærkere end hidtil, og derfor kan man ikke bruge tidligere tiders forøgelse af markedsandelen.



>Enig. Mon ikke også Windows 7, vil betyde et hak ned af i Linux's markedsandel. Hvert fald i første omgang.

Jeg tvivler stærkt :)


Det gør jeg også.
Der kommer også mere og mere fokus på OpenSource og "gratis" software. Diversitet giver også større sikkerhed og dét er der også større fokus på end nogensinde, og derudover vælter der nyere og bedre distributioner ud hele tiden, som i brugertests viser sig at være mere brugervenlige end Windows, så jeg ser det ikke som værende helt usandsynligt, at der sker en stor fremgang i nær fremtid...


Ehh, hvilke distributioner og hvilke brugertests?

Edit: Der var lige noget der kunne tolkes som flamebait her. Jeg havde vist misfortolket trådens topic



Indlæg senest redigeret d. 07.05.2009 13:05 af Bruger #782

Ehh, hvilke distributioner og hvilke brugertests?

Ubuntu. Talrige tests, bl.a. denne: http://www.version2.dk/artikel/10729-anmelder-ubuntu-904-er-laekker-som-os-x-og-hurtig-som-windows-7

Men tidligere versioner af Ubuntu blev testet af en flok computer ignoranter (installation og brug) og vandt. Jeg går ikke og gemmer på den slags, så jeg kan ikke finde artiklen. Google lidt, så dukker den nok op.

Edit: Der var lige noget der kunne tolkes som flamebait her. Jeg havde vist misfortolket trådens topic


Hvis det er min kommentar, du hentyder til, så er det bestemt ikke ment som flamebait. Jeg mener bare ikke, at man kan bruge tidligere tiders trends til at forudse fremtiden. Der må man bruge kommende trends og lidt gætværk.



Indlæg senest redigeret d. 07.05.2009 14:00 af Bruger #2695
Jeg tror slet ikke på der påstår at linux er "mere brugervenligt" end Windows. Syntes ikke det giver nogen logik. For eksempel syntes jeg følgende sætning tydeligt viser et klassisk tilfælde for linux:

Derudover har det også betydning, at leverandører af for eksempel netbank og mobilt bredbånd generelt ikke understøtter Linux. Begge dele fungerer fint på min pc med Ubuntu Linux, men det tager lige fem minutter ekstra at få til at virke, og det går ikke, når man snakker Hr. og Fru Danmark


Jeg er enig i at det nok kommer til at gå hurtigere, og at det nok kommer til at stige. Men 10 procent syntes lyder helt krotesk.



LOL,

Jeg kan simpelthen ikke lade være med at grine hvergang jeg ser denne debat...

og igen så stiller jeg det samme spørgsmål. Hvorfor skulle man vælge Linux frem for Windows? Der ene er et Desktop system og det andet er et Server system - gæt selv hvilket ;-)

Ydre mere, så er der jo ikke lige frem nemt eller specielt fremmende den måde hvorpå Linux eller for den sags skyld Unix fungere på, med mindre at man er stærkt IT kyndig. Den Linux version som nok kommer tættest på noget somhelst af det som Windows har er Ubuntu, da den jo selv håndtere pakkerne...

Misfortå mig ikke, der er ikke noget GALT i at bruge linux, men gør ikke tingene til mere end de er... Linux er og bliver til server systemer, og der høre de også hjemme - specielt på webserver området.



og igen så stiller jeg det samme spørgsmål. Hvorfor skulle man vælge Linux frem for Windows? Der ene er et Desktop system og det andet er et Server system - gæt selv hvilket ;-)


Well...Windows er ikke et serversystem, så mit gæt er Windows=Desktop, Linux=Server

Men jeg er absolut ikke enig. Forskellige Linux distributioner er gode til forskellige ting...nogle er absolut hverken server ELLER desktop...OpenWRT f.eks.

Ubuntu er så absolut en god desktop distribution. Ikke til spil, men det er en helt tredje slags krav.

Med desktop mener jeg en arbejdsplads...evt. til hjemmearbejde (lektier, kontor, whatever).

Og der mener jeg så absolut at Ubuntu slår Windows med flere længder. Lad os se, hvem af os der hurtigts kan sætte en maskine op med et operativsystem, web, mail, office, grafik redigering, virusbeskyttelse. Og lad os så tale TCO (Total Cost of Ownership) bagefter. Jeg plejer ikke at bruge mere end 30-40 minutter på ovenstående konfiguration givet en bare nogenlunde netværks forbindelse.

Og hvilket er lettest at installere og opdatere software under ? Windows eller Linux (Ubuntu) ?

Faktisk bruger flere af mine nongeek venner efterhånden Ubuntu (også min mutter faktisk), så dit postulat holder ikke.

Ydre mere, så er der jo ikke lige frem nemt eller specielt fremmende den måde hvorpå Linux eller for den sags skyld Unix fungere på, med mindre at man er stærkt IT kyndig. Den Linux version som nok kommer tættest på noget somhelst af det som Windows har er Ubuntu, da den jo selv håndtere pakkerne...

Det gør Fedora, CentOS, Debian, ....., stort set alle Linux systemer bygger på ét eller andet pakkesystem, som gør alting lettere. Lettere end på Windows hvor der ikke er et centralt repository for software.

Misfortå mig ikke, der er ikke noget GALT i at bruge linux, men gør ikke tingene til mere end de er... Linux er og bliver til server systemer, og der høre de også hjemme - specielt på webserver området.

Linux er også til desktoppen. Linux er pt. ikke til spil, men så absolut klar til desktoppen.



t