Folkeskolelærere opgiver håbløst ringe it-udstyr

Tags:    it-nyheder

It-problemerne i de danske folkeskoler er så omfattende, at lærerne flere steder helt opgiver at bruge it i undervisningen, viser ny undersøgelse.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3357



Det må jeg, som ansat i en virksomhed der sælger IT-undervisningsmateriale til folkeskoler, erklære mig meget uforstående overfor. Hvordan kan deres IT-forhold være så ringe, at de ikke bruger IT i undervisningen, når vores salgsafdeling har kronede dage?



Hvor avanceret skal det være? Som gammel lærervikar havde jeg ingen problemer med IT. Andet end at den 2 klasse jeg passede kunne alt for meget på nettet allerede. Sende email, bruge msn og kendte til diverse hjemmesider.
Tror jeg er gået glip af et eller andet. Foruden den der online prøve der er en gang om året, hvor bruger man ellers IT i folkeskolen? Nogen der kan svare mig på det?



Jeg går selv i 5 klasse ( skal til at flytte klasse på torsdag, skal være 6 klasser :D!!) Så jeg synes jeg er en god test! Det er ikke at It'et ikke er der men det er langsomt og dårligt. Vi har nogle gamle Ibm bærbar som vi skal bruge i timerne Tager os ca 10 minuter at starte op. Vis man får nogle der ikke er instaleret alt mugligt ****, så 7. Også her forleden så åbner jeg en Computer så mangler sådan en rød knap: http://bblfish.net/tmp/2004_09_29/ibm-laptop-azerty.jpg (den i midten) Dog har vi noget nyt som man kan gå over og spørge biblotikaren om ( nogle nye små laptop )



Nu tror jeg heller ikke at 11 fokeskoler er et repræsentativt udsnit (som er det antal artikeln hos V2 bygger på).

Men har skolelærer ikke det samme forhold til IT som jeg har til min bil - den skal bare virke når jeg skal bruge den, men vedligehold og reperationer lader jeg et værksted om. Hvor mange folkeskoler har så dedikerede personer til at vedligeholde deres computere?



Nu tror jeg heller ikke at 11 fokeskoler er et repræsentativt udsnit (som er det antal artikeln hos V2 bygger på).

Men har skolelærer ikke det samme forhold til IT som jeg har til min bil - den skal bare virke når jeg skal bruge den, men vedligehold og reperationer lader jeg et værksted om. Hvor mange folkeskoler har så dedikerede personer til at vedligeholde deres computere?
De fleste folkeskoler har en IT-ansvarlig der (næsten) ikke foretager sig andet end at supporte lærere der har problemer og rulle nye ændringer ud på systemet. En enkelt er dog bare sjældent nok, og de er som regel underbetalt i forhold til arbejdets størrelse, så sjusk er helt sikkert en faktor.







Vi har en han tager sig godt af det, ( ingen sjusk ). Men oven i købet har vi en rigtig god biblotikar / altmugligmand. Han hjælper meget lærene med pc video eller lign. Så har vi nogle lærer der har lidt erfaring




Skolerne er ligesom alt andet som ligger under Regioner, Kommuner og statsligt regi... besparelser, besparelser og flere be sparelser.

Derfor er det ikke så underlight at selve udstyret på skolerne halter bagefter og er langt fra "up-to-date".

Når det så er sagt, så skal I også lige huske en enkelt, men dog meget vigtig detalje, og det er at rigtig mange skole läre at närmest analfabeter når det kommer til computere, opsätning, osv. plus at mange skole läre er jo langt fra veluddannet nok til kunne instruere elever i brugen af IT som helhed.

Hvad er så denne helhed? Jo bassal viden om hvordan f.eks Windows eller Os X fungere. Hvordan åbner, gemmer, lukker man filer, osv. osv. osv.

Helt grundläggende IT viden og en smule almen viden herom.

Og selv om der så endelig skulle väre nogen lärer som er udsedvanlig IT kyndige, så opstår problemet omkring hvordan incooporere man IT i f.eks matematik, Danks stil, osv.

Der er börn i min familie som er af alderen 10-12 år som hved mere om IT end deres lärer gör det. Der er jo en samfunds mässig katastrofe i bund og grund; ikke at det kommer som nogen overraskelse må jeg sige, Danmark halter idengrad bagefter når det kommer til standarden og kvaliteten af IT undervisning i Den Danske Folkeskole.

Og hvis man ikke ser at få lavet om på dette her fra politisk hold så taber man alså nogen på gulvet som man ikke ville ha' gjord hvis man havde väre obs de her ting.




Martin Th. Sonne skrev:

Der er börn i min familie som er af alderen 10-12 år som hved mere om IT end deres lärer gör det.



Jeg er 12 år og jeg kender mere til computer end alle lærer fra min overgang, end da hvis man pluser deres viden....



t